• Snacka

    Du som lyckats gå ner i vikt.

    Du som gått ner mer än 10 kg och hållt det. Hur gjorde du?

  • Svar på tråden Du som lyckats gå ner i vikt.
  • Anonym (Anna)

    Började röka och slutade äta brownies. Gick ner 20 kg.

    Jag var 19 år och väger nu 12 år senare samma. Trots två barn däremellan.

  • Anonym (Sara)

    Viktväktarna. Gått ner ca 30 kg på drygt två år, med paus mitt i för en graviditet.

  • Anonym (flera steg)

    Jag har gått ner 60 kg och sedan hållit det i 8 år hittills, med en marginal på 2,5 kg åt båda hållen. Jag gjorde så här:

    1: Räknade ut mitt kaloribehov.
    2: Lärde mig hur mycket en standardportion är av måltiderna, inklusive mellanmål, genom handfasta repetitioner. Jag åt alltså standardportioner vanlig mat i tre månader så kroppen hann anpassa sig.
    3: Utvärderade hur  jag mådde under de tre månaderna och gjorde justeringar i kalori-intaget och sammansättningen per måltid. Till exempel ökade jag på frukostens kalori-intag, men drog ner på middagen. Mer kolhydrater på morgonen och mindre till lunch och middag.
    4: Åt mitt justerade intag i 6 veckor, Utvärderade. Var nöjd.
    5a: Påbörjade det riktiga viktnedgångsförsöket. Jag valde bariatric start för de första 10 dagarna, calorie cycling för de nästa 6 månaderna för att sedan övergå till 5:2.
    5b: Lade till träning på schema ungefär 1 månad in i calorie cycling. Dagligt stegmål på 10k, 2 pass simning, jag älskar att simma, och 2 pass styrketräning, ett helkropps och ett specifikt för rygg och core var målet. Jag trappade upp till det under de nästföljande 5 månaderna.  
    6: Success! Och bakslag. Och trötthet. Och energi till miljonen. Och lära mig att belöna mig med annat än mat/godis.

  • Anonym (123)

    Viktväktarna gått ner 18kg på knappt ett år pch varit med i 5år med halv paus för 2 graviditeter

  • Anonym (I)

    Väga sig varje dag för att hålla koll.
    Rask promenad minst 1 timme per dag
    Nyttig mat med mkt grönsaker samt dricka vatten

  • Anonym (flera steg)
    Anonym (I) skrev 2021-02-16 18:01:35 följande:

    Väga sig varje dag för att hålla koll.
    Rask promenad minst 1 timme per dag
    Nyttig mat med mkt grönsaker samt dricka vatten


    Varje dag är för ofta. Då får du med den naturliga fluktuationen från hormoner tillfälligt matintag och annat sånt. 
  • Anonym (Vaktmästaren)

    Jag har hela mitt vuxna liv varit överviktig, ätit det jag varit sugen på för stunden, aldrig motionerat alls ens lite.

    Vid 35år så vägde jag runt 115 när jag träffade min nu ex-fru.
    Ganska exact 4år senare vägde jag in straxt över 80kg, genom att byta skräpmat mot hemlagat och börja med lite lätt motion i stil med promenader.
    Eftersom jag inte gjort någon direkt revolutionerande ändring så började jag faktiskt bli orolig att jag var sjuk...

    Något senare brakade hela relationen när jag insåg hur nertryckt, dominerad och psykiskt misshandlad jag blivit av denna psykopat/narcissist till kvinna.

    Nu några år efter skilsmässan så ligger jag stadigt runt 100, men med betydligt mer muskelmassa än innan. Men framförallt så mår huvudet bra igen.

  • nnnnnnnn

    Jag laddade hem Lifesum-appen, gratisvarianten.
    Sen har jag sett till att hålla mej på rätt antal kalorier för att gå ner långsamt och säkert, samtidigt som jag varje dag ätit rätt mängd protein för att hålla mej skadefri och mättare än om jag inte ätit rätt mängd eller lite över rekommenderad mängd protein.
    10 000 steg varje dag, ger lite mer utrymme till den där extra koppen kaffe med mjölk eller något gott på kvällen tex en skål sockerfri yoghurt eller nötter/mandlar/frukt.

  • Anonym (...)

    Jag gick ner 20kg på 3 månader genom att sluta äta och börja träna. Inget jag rekommenderar men fort gick det. Nu har det snart gått 3 år och jag håller vikten genom träning och bra mat!

Svar på tråden Du som lyckats gå ner i vikt.