• Ziria

Madrass

Hejsan! Jag undrar om någon vet hur det är med madrasser till spädbarn. Min dotter är tre månader och undrar om det ska vara nån speciell hårdhet eller liknande till mdrassen man har i spjälsängen? Även madrassen i vagnen, om den ska vara på nåt visst sätt?

• Svar på tråden Madrass
  • mama30

Ziria, jag vet inte heller men har läst och hört att man skall vara försiktig med madrasser som är för mjuka. Så att de inte kan "sjunka in" i madrassen och kvävas, koppling till plötslig spädbarnsdöd osv. Vår madrass är rätt hård och omsluten i ett tjockt, vitt gummiaktigt plastöverdrag. Funkade bra i början när vår son var nyfödd men på sistone har jag tyckt den varit alldeles för hård och obekväm. Nu när han är 16v har vi därför lagt under ett tjockare täcke så att han har det lite mysigare.

Som sagt, ingen expert på madrasser. Såg att Hästens har en för spjälsäng. Den är säkert urskön, men så kostar den väl typ 3000 spänn också... .

• Amorella

Har hört precis samma som Mama30. Vi har IKEAs madrass för spjälsäng. Och vi har också myst till den nu med ett täcke. Vår baby är 11 månader. Om man köper en madrass av ett känt märke så är den förmodligen godkänd och säker! Till mjukliften hade vi en vanlig bäddmadrass från Rätt Start (tror jag).

• Natt

Har funderat lite på det där också - våran lilla tycker att våran säng är mycket trevligare och vägrade ett tag att sova i sin egen tills vi la ett täcke under henne också. då blev det goare! Tycker att dom är himmla hårda med tanke på matchvikten hos en som hör hemma i den! Har letat bäddmadrasser men förjäves, men det måste ju vara "säkrare" än att ha ett täcke eller dyligt om man pratar om PSD? Våran oreder ju sig alltid och vi hittar ju täcket allt annat än under henne på morgnarna

• Amorella

IKEA har en bäddmadrass, eller hade för ett halvår sedan i alla fall. Har inte Rätt Start också en? De brukar ju ha det mesta.

• Natt

HAr för mig att jag sett från Rätt Start, men jag hittar det inte, och jag har verkligen letat! IKEA hade då ingen då vi köpte sängen... Men om det har kommit nya direktiv ang PSD så kanske dom isäljer längre?
    Nästa gång ska jag fråga!

• mama30

Amorella, tack för tipset!

Svar på tråden Madrass