• Anonym (:/)

Hur länge kan du hålla andan?

Jag är en av de som lider av långtidscovid.

Har lite småjobbigt att få tillräckligt med syre även om jag klarar mig ok. Jag testade att se hur länge jag kan hålla andan. 20 sekunder!!

Måste va riktigt dåligt. Hur länge borde man normalt kunna hålla andan?

• Svar på tråden Hur länge kan du hålla andan?
  • Freddie K

Jag kan inte hålla andan i mer än 30 sekunder. Har dålig lungkapacitet tror jag.

Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Aniiee

20 sekunder anses vara ungefär genomsnittligt för att hålla andan bekvämt för en normal människa.

Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Anonym (Yyy)

Jag klarade faktiskt 40 sekunder, blev lite förvånad. Jag tycker det är väldigt obehagligt att hålla andan så trodde inte det skulle gå så länge. Jag hade klarat 45 också, kanske 50 men tveksamt.

• Anonym (Luft under vingarna)

Vad definierar vi som hålla här? 20-30sek är nog inte så dåligt om hålla innebär "känns jobbigt", fast paniken kommer så kan man ofta hålla mycket längre dock. Är det verkligen i stort sett omöjligt för dig att hålla mer så låter det inget vidare men annars är det nog inte så farligt.

Hur länge kunde du hålla tills det kändes på samma sätt innan Covid?

• syntharen

Jag kan hålla andan i 60 sek men då brukar jag roa mig med att hålla andan då och då Men 20 sek är väl bra om du är långtidssjuk i Covid? Att kunna hålla andan är ju en träningssak också om jag förstått det rätt.

• Steven01

2,5 minuter, men då har jag hållit på med dykning samt tränar 10h/v.

Jag känner för dig ts. Hoppas du kommer tillbaks till en bra form med mer energi snart.

• Anonym (:/)

Tack för era svar :)

Jag höll i tills jag nästan fick panik. Har ju kunnat snorkla i Thailand på lite djupare vatten utan problem. Så tror jag kunnat hålla andan betydligt längre. Bara att hoppas det blir bättre.

• Anonym (Yogi)
    Anonym (:/) skrev 2021-02-17 19:16:56 följande:

Tack för era svar :)

Jag höll i tills jag nästan fick panik. Har ju kunnat snorkla i Thailand på lite djupare vatten utan problem. Så tror jag kunnat hålla andan betydligt längre. Bara att hoppas det blir bättre.

När du är i vatten hjälper dykreflexen dig att hålla andan längre. Du kan testa själv med en skål kallt vatten och se om du kan hålla andan längre när du doppar pannan.

Annars så tränar vi andningstekniker på yogan jag går på. De flesta klarar där att hålla andan 60 sekunder (det är så länge vi gör det) när de är väl avslappnade.
  • MrsPJ

Nu var det ett tag sen jag testade men vet att jag kan hålla andan i 1 minut

Svar på tråden Hur länge kan du hålla andan?