• Anonym (E)

    Ska vi vänta med skilsmässa pga barnens ålder?

    Har barn i lågstadiet och har läst det är värsta åldern att skilja sig i. Ska vi vänta pga det? Vad har ni för erfarenheter?

  • Svar på tråden Ska vi vänta med skilsmässa pga barnens ålder?
  • Anonym (C)

    Det värsta man kan göra för barn är att hålla ihop för deras skull.

  • Anonym (I)

    Om ni ska vänta beror ju  helt på hur dynamiken ser ut hemma. om ni håller sams osv. Det kan ju vara skadligt om det är bråk och väldigt jobbig stämning  också.. 

  • Anonym (Jenny)

    Får ni till en fungerande vardag så kan det vara värt att vänta in rätt tillfälle, men utvärdera situationen ärligt: mår barnen bra i vardagen? Mår ni bra i vardagen? Har ni öppna konflikter och bråk, eller bara avsaknad av passion och rätt känslor? Trippar ni på tå för varandra? Lever ni på undantag i väntan på att livet ska börja efter skilsmässan? Kommer ni att kunna bo kvar i samma område (annars är det nog lättare att flytta ju yngre barnen är, eller i samband med att de skulle byta till annan skola eller gymnasium)?

    En separation är inte lätt, och om läget inte är akut kan jag absolut förstå att man inväntar ett bra tillfälle. Vänta bara inte på det perfekta ögonblicket, för det finns inte.

    Parterapi är så bra, även om ni ska skilja er, och kanske särskilt om ni ska hålla ihop ett tag till.

  • Anonym (oooo)
    Anonym (E) skrev 2021-02-17 19:08:15 följande:

    Har barn i lågstadiet och har läst det är värsta åldern att skilja sig i. Ska vi vänta pga det? Vad har ni för erfarenheter?


    Jaså? Jag har läst att det är tidiga tonåren som det kan vara jobbigast för barn med skilsmässa. 

    Men jag tror att det inte spelar stor roll, om ni sköter det snyggt. 
  • Anonym (mamma till tre)

    Våra barn var 3, 7 och 9 när vi skiljde oss. Tror inte att det hade gjort någon större skillnad att vänta. Det viktiga är nog att man är tydlig med vad det innebär. Efter ett år insåg vi att 7-åringen inte hade förstått att det var permanent....
    Främsta anledningen till att inte skilja sig då är snarare att man precis har tagit sig igenom småbarnsåren. Det man borde ägna sig åt är att hitta tillbaka till varandra istället... en skilsmässa är inte den fantastiska universallösningen många tror...

Svar på tråden Ska vi vänta med skilsmässa pga barnens ålder?