• Scruffy

    Starta eget men vad?

    Jag är en medelålderskvinna som just nu är arbetslös och är bosatt i Stockholms län.
    Jag har under drygt 20 år haft olika tjänster inom inneslj/säljsupport och order mm inom det privata näringslivet.

    Dels så är jag trött på det men dels så känns det lite som en utdööende bransch. Många företag flyttar dessa tjänster till andra länder mm.

    Jag har funderat mycket på vad jag vill göra och kommit fram till att jag skulle vilja kunna diktera mina egna villkor i högre grad själv så en egen firma skulle passa mig bättre. Men frågan är vad?

    Nu är det ju som sagt ganska speciella tider på arbetsmarknaden. 

    Det som jag har är mest inne på är en liten budfirma där min egen bil räcker.
    Dvs inga jätte gods utan sådant som går in i en kombi.
    En variant på det är att kanske erbjuda att åka och handla åt riskgrupper som inte vill gå i affärer själva, men frågan är hur hållbart det är när corona är över?

    Alla input är välkomna. Berätta gära om ni har startat eget då vad ni har gjort tidigare och inom vad?

  • Svar på tråden Starta eget men vad?
  • Anonym (.)

    Börja räkna baklänges. Hur mkt måste du ha ut i reda pengar varje månad för att klara dig.

    Sedan tar du reda på hur mkt du måste dra in varje månad (skatter måste tas hänsyn till, även dina kostnader). Tänk på att kunden ska betala 25% moms på ditt pris, så om du behöver dra in 300 kr i timmen, så måste kunden betala 375 kr. 

    Då ser du hur ungefär hur mkt du måste ta betalt för dina tjänster och om du kan konkurrera med befintliga firmor inom samma bransch. 

Svar på tråden Starta eget men vad?