• Villblimamma96

    Utebliven mens, negativa gravtester och vilseledande ÄL test. Hjälp!

    Hej!


    Jag är idag på BIM +3. Jag hade stegring på ÄL testen den 30/31 januari och borde haft ägglossning runt den 1a februari då (två veckor efter min senaste mens). Enligt min app (och hur jag känner mig själv) borde jag ha fått mens i måndags. Nu har jag fortfarande inte fått mens, och jag har inga av mina typiska symptom som visar att mensen är på väg. I vanliga fall brukar jag få mensverk innan och även ömma bröst. 

    Nu har jag otroligt ömma bröstvårtor (känns som hela bröstvårtorna är skavsår, gör ONT), men själva brösten känns inte ömma alls. Jag har mycket vattniga flytningar, så att trosorna blir blöta, och känner mig uppblåst. Min mamma har sagt att hon fåt ont i bröstvårtorna när hon har ägglossning, så jag tog ett ÄL-test idag som var lika starkt som den dagen det var som starkast för två veckor sedan (inte lika starkt som kontrollinjen, men efter de starkaste dagarna avtog det och teststrecket blev knappt synligt). Jag har läst mig till hos tillverkarna att testlinjen inte måste bli lite stark eller starkare än kontrollinjen, utan att man ska titta på de dagar den är starkast bara. 

    Igår tog jag ett gravtest som var negativt, jag tyckte att jag nästan kunde se ett streck, men så blir det ju om man stirrar på det för länge. 

    Har jag ägglossning igen nu? Var det fel föra gången? Är jag gravid nu och bara har för låga hormoner för att det ska ge utslag? Men då borde det väl inte ge utslag på ÄL-testet hellet? 

    Vad ska jag göra nu? Blir stressad av att jag inte fått mens när jag skulle, i alla fall om det är så att jag inte är gravid... När kan jag tidigast kontakta en barnmorska och fråga om hjälp utan att de bara ber mig vänta? 

  • Svar på tråden Utebliven mens, negativa gravtester och vilseledande ÄL test. Hjälp!
  • Anonym (Karin)

    Ägglossningstest reagerar även på menshormoner. Du kan alltid kontakta vården om du är orolig.

  • Villblimamma96

    Det enda symptom jag har som stämmer för mig inför mens också är att jag är väldigt känslig och gråter för sånt jag inte borde gråta över. Grät för att jag inte ville att en serie skulle ta slut exempelvis. 

  • Villblimamma96
    Anonym (Karin) skrev 2021-02-18 15:56:22 följande:

    Ägglossningstest reagerar även på menshormoner. Du kan alltid kontakta vården om du är orolig.


    Tack. Det visste jag inte! Hoppas att mensen bara är sen då så att allt blir som vanligt igen snart!
Svar på tråden Utebliven mens, negativa gravtester och vilseledande ÄL test. Hjälp!