• Anonym (Trasig)

Hur låter man bli att låta hjärnspöken förstöra ett nytt förhållande?

Mitt ex var otrogen och nu märker jag att jag nog tog mer skada av händelsen än jag trodde. Min nya kille är underbar, snäll, omtänksam och har aldrig gett mig anledning att tro att han inte tycker om mig. Men ändå kommer tankarna ibland "så sa han också och ändå gjorde han så mot mig". Jag vet att min kille inte är mitt ex. Men jag har ändå svårt att lita på honom när han säger hur mycket han tycker om mig eller visar hur han känner. För det gjorde ju exet också.. och ändå kunde han gå bakom ryggen på mig.

Hur får jag bort dessa destruktiva tankar? Jag kände mig färdig med honom när jag gjorde slut och träffade även ett par killar innan jag träffade min nuvarande, så jag kände mig redo för något nytt och riktigt. Men ju längre tiden går och ju djupare känslorna blir desto jobbigare blir dessa tankar.

Snälla, all hjälp uppskattas så jag inte förlorar en underbar kille :(

• Svar på tråden Hur låter man bli att låta hjärnspöken förstöra ett nytt förhållande?
  • Anonym (svårt)

Jag har lite samma historia som du.

Mitt tips är att vara öppen mot den nye helt enkelt. Jag var det mot min nuvarande man. Han satte gränser på ett bra sätt men med förståelse för vad jag varit med om. Fortfarande efter fem år kan jag plötsligt få panik över sånt som att han fått en ny kvinnlig kollega. Det har dock blivit mindre över tid, så om ytterligare fem år kanske jag har förstått att jag kan lita på honom....

Jag tror det är omöjligt att låtsas som ingenting, det är så starka känslor. 

• Anonym (Skydda din kropp)

Jag tänker såhär...Du kan inte skydda ditt hjärta, själ eller hjärna men du kan skydda din kropp

Där har du full kontroll.

Se till att han alltid använder kondom när ni ligger, om han äskar dig kommer han gå med på det. Många kvinnor har blivit smittade av sina män pga otrohet och önskar att de skyddat sig. Nej, kondom är inte riskfritt och skyddar inte alltid men det är det bästa skyddet vi har mot könssjukdomar förutom att avstå sex helt och hållet.

Du kommer känna dig mycket tryggare och hjärnspökena kommer så småningom försvinna.

• Anonym (Oljebyte)
    Anonym (Skydda din kropp) skrev 2021-02-18 16:50:31 följande:

Jag tänker såhär...Du kan inte skydda ditt hjärta, själ eller hjärna men du kan skydda din kropp

Där har du full kontroll.

Se till att han alltid använder kondom när ni ligger, om han äskar dig kommer han gå med på det. Många kvinnor har blivit smittade av sina män pga otrohet och önskar att de skyddat sig. Nej, kondom är inte riskfritt och skyddar inte alltid men det är det bästa skyddet vi har mot könssjukdomar förutom att avstå sex helt och hållet.

Du kommer känna dig mycket tryggare och hjärnspökena kommer så småningom försvinna.

Om han vägrar kondom är han alltså otrogen? Det var nog det dummaste råd jag läst..
  • Anonym (Skydda din kropp)
    Anonym (Oljebyte) skrev 2021-02-18 16:53:13 följande:

Om han vägrar kondom är han alltså otrogen? Det var nog det dummaste råd jag läst..

Va?? Var skrev jag det? Läs om, läs rätt.
  • Anonym (Trasig)

Tack för råden. Jag är ganska öppen mot honom, men ofta håller jag det inne eftersom jag vet att mina tankar inte är rationella och egentligen inte har med honom att göra. Angående kondom så är det ganska orelevant just nu eftersom vi redan använder det. Kan bli knepigt senare om vi börjar tänka på barn, men kommer vi dit så hoppas jag verkligen att tankarna är på rätt bana ????????

• Anonym (Lägg inte dina hjärnspöken på honom)

Jag var gift med en man som var notoriskt otrogen vilket kom fram efter hans bortgång, vi pratar 50 tal kvinnor.

Jag litade på honom under våra år, vilket var dumt kan man tycka nu i efterhand.

Nu har jag en ny partner och är inte svartsjuk nu heller. Skulle jag känna att något är fel så hade jag talat om det och lagt energi på att se det positiva eller lämna relationen.

Oavsett om du lägger tid på att vara svartsjuk eller inte så kan du inte påverka om han kommer vara otrogen, så var lycklig tills motsatsen bevisats.

• Anonym (Trasig)
    Anonym (Lägg inte dina hjärnspöken på honom) skrev 2021-02-18 19:36:22 följande:

Jag var gift med en man som var notoriskt otrogen vilket kom fram efter hans bortgång, vi pratar 50 tal kvinnor.

Jag litade på honom under våra år, vilket var dumt kan man tycka nu i efterhand.

Nu har jag en ny partner och är inte svartsjuk nu heller. Skulle jag känna att något är fel så hade jag talat om det och lagt energi på att se det positiva eller lämna relationen.

Oavsett om du lägger tid på att vara svartsjuk eller inte så kan du inte påverka om han kommer vara otrogen, så var lycklig tills motsatsen bevisats.

Beklagar att du fick gå igenom det. Men det är just det som jag är rädd för, att gå i tron om att vi är på samma sida när vi inte ens är i närheten av det. Mitt ex och jag hade börjat prata om barn och framtiden tillsammans när det kom fram att han egentligen ville ha någon annan. Kände mig så grundlurad som trodde vi var lyckliga. Hur lär man sig lita på någon igen?
  • Anonym (Lägg inte dina hjärnspöken på honom)
    Anonym (Trasig) skrev 2021-02-19 18:45:13 följande:

Beklagar att du fick gå igenom det. Men det är just det som jag är rädd för, att gå i tron om att vi är på samma sida när vi inte ens är i närheten av det. Mitt ex och jag hade börjat prata om barn och framtiden tillsammans när det kom fram att han egentligen ville ha någon annan. Kände mig så grundlurad som trodde vi var lyckliga. Hur lär man sig lita på någon igen?

Man får stärka sig själv och vara självständig i 2 samhet .

Idag är jag oberoende och hade klarat mig fint utan min sambo. Jag byter däck, skruvar , jobbar mm . Jag tänker att det ända som kan hända är att jag var lycklig i onödan, det är ändå en bättre känsla än att oroa sig för saker innan det faktiskt hänt.

Hade jag tvivlat det minsta på min nuvarande hade han åkt ut.
Svar på tråden Hur låter man bli att låta hjärnspöken förstöra ett nytt förhållande?