• Anonym (Sanna)

    Rymt med barn som har lvu

    Hej. Jag ställer en fråga här då jag inte finner några svar hur mycket jag än söker på nätet. Men min storasyster har allvarliga psykiska problem och kan inte ta hand om sina barn. Vi i familjen har anmält många gånger till soc och nu har dom äntligen satt LVU på barnen. Problemet är dock att hon har rymt med dem och ingen vet vart de är. Min fråga är om detta är lagligt? Begår hon något brott när hon håller dem borta från polisen?

  • Svar på tråden Rymt med barn som har lvu
  • Anonym (pokujhgf)

    Så vitt jag vet är det olagligt. Det finns en man som rymde med sitt barn som dock redan var placerad. Han rymde med barnet under ett umgängestillfälle. 


    Han blev dömd för detta, minns dock inte om han fick fängelse eller böter. Hans chanser att någonsin få tillbaka sitt barn minskade betydligt får jag hoppas. 

  • Anonym (Soc.)

    Om hon VET att det finns ett LVU är det egenmäktighet.

  • Anonym (självklart)

    LVU- Lagen om Vård av Unga

    Bryter man mot en lag så är det självklart brottsligt!

  • Anonym (Em)

    Hade LVU påbörjats eller hade hon barnen i sin vård? Det har betydelse för om hon gör sig skyldig till egenmäktighet med barn. Om hon hade barnen i sin vård och försvann med barnen innan de överlämnats till familjehem är det inte egenmäktighet. Däremot om hon tagit barnen när de redan varit i annans vård är det brottsligt.

    Sen kanske barnen har en pappa som oxå undanhålls barnen och då kan hon dömas för egenmäktighet mot barn mot pappan.

  • Anonym (Sanna)

    Hon hade enskild vårdnad och barnen under utredning. När hon fick reda på att polisen letade efter barnen och att de fått lvu så rymde hon med dom. Dom hade alltså inte blivit placerade än. Letar polisen hela tiden tro? Vi är så stressade allihop att hon ska göra något dumt. Eller fly till ett annat land. Vill bara att barnen ska vara trygga.

  • Anonym (?)
    Anonym (Sanna) skrev 2021-02-19 07:23:15 följande:

    Hon hade enskild vårdnad och barnen under utredning. När hon fick reda på att polisen letade efter barnen och att de fått lvu så rymde hon med dom. Dom hade alltså inte blivit placerade än. Letar polisen hela tiden tro? Vi är så stressade allihop att hon ska göra något dumt. Eller fly till ett annat land. Vill bara att barnen ska vara trygga.


    Varför har inte ni erbjudit er att ta hand om barnen då? Det hade nog varit bäst för alla om barnen bodde hos en släkting, då tror jag inte heller att hon hade behövt rymma med barnen. Det är nog tanken att barnen blir placerade hos några okända personer som skrämmer henne skulle jag tro.
  • Occam
    Anonym (självklart) skrev 2021-02-18 22:05:52 följande:

    LVU- Lagen om Vård av Unga

    Bryter man mot en lag så är det självklart brottsligt!


    Utan att veta något i fråga om LVU, så måste jag rätta dig här. Med brottsligt menar vi normalt att det är inom det straffrättsliga området, att det är något som polis och åklagare befattar sig med och att det kan leda till ett straff (ex. böter, samhällstjänst, fängelse).

    Det finns mängder av lagar som inte alls är brottsliga att bryta mot ... vissa fall kommer beivras (ex. civilrättsliga skadestånd), andra är helt utan konsekvens i sig.

    Så: Nej, det är inte självklart brottsligt.
  • Anonym (Sanna)

    Vi vill ta hand om barnen och vi har tjatat på soc i flera år om hur dåligt barnen mår. Barnen har rymt hem till oss flera gånger men eftersom mamman vägrar godkänna att de ska vara här så har hon fått hämta dom. Det var inte föränn läkare, skola och andra personer började anmäla som barnen fick lvu. Och nu stack hon med dom.

Svar på tråden Rymt med barn som har lvu