• Selmans

    Sova på förskolan. Hjälpa eller stjälpa?

    Min dotter, 1,5 år, skolades in på förskolan vid årsskiftet. I samband med starten blev jag plötsligt varslad och arbetsbefriad, och därför har vi bara haft henne där drygt 2 timmar per dag sedan start. 9-11.15. Så går jag raka vägen hem och lägger henne i hennes säng.

    Nu har jag dock fått ett jobb och ska börja i april, så vi kommer behöva förlänga dagarna. Denna vecka är det sportlov och halva gruppen är ledig. Perfekt tid att påbörja projekt: sova på förskolan. Imorgon blir första dagen.

    Nu till problemet. Min dotter har alltid haft svårt att sova. Jag har behövt ligga tätt, tätt intill. Hon vill ta på mitt öra tills hon somnar, jag nynnar samma visa gång på gång. Hon somnar inom 10 minuter. Vaknar därefter efter 30-40 minuter och behöver då att jag ligger bredvid för att hon ska sova ytterligare 1 timme. Sedan två månader duger äntligen pappan också! Men det var en rejäl kamp.

    Därför är jag orolig inför imorgon. Hur ska det gå? Min gissning är panikgråt tills de ger upp och en dödstrött unge resten av dagen pga sömnbrist. Men jag vill såklart ge det en chans! Det MÅSTE gå förr eller senare. Vi har inget val.

    Jag vill så väldigt gärna säga imorgon när jag lämnar att de måste ringa om hon blir panikledsen så provar vi igen om ett par veckor. Att jag inte vill ge henne ?trauma? och få processen att bli ångestfylld för henne. Men samtidigt är jag rädd för att lära ut beteendet att ?gråter jag tillräckligt mycket kommer mamma och hämtar mig?.

    Jag pratade som snabbast men pedagogerna idag och deras inställning är att de kämpar in i det sista (vad nu det betyder).

    Hur ska jag göra? Be dem ringa tidigt och skona henne oro, eller låta henne vara ledsen och lära sig den ?hårda vägen??

  • Svar på tråden Sova på förskolan. Hjälpa eller stjälpa?
  • Anonym (Det går)

    Min dotter hade aldrig somnat utan nån förälder, förutom i bilen, när hon började på förskola. Första dagen gick inte. Andra dagen somnade hon med en nyfunnen kompis som höll henne i handen. Fröken berättade att hon jobbat på förskola i 35 år och dittills bara stött på ett barn som inte gjort som kompisarna och ganska snart somnat med de andra.

  • Selmans
    Anonym (Det går) skrev 2021-02-18 22:12:07 följande:

    Min dotter hade aldrig somnat utan nån förälder, förutom i bilen, när hon började på förskola. Första dagen gick inte. Andra dagen somnade hon med en nyfunnen kompis som höll henne i handen. Fröken berättade att hon jobbat på förskola i 35 år och dittills bara stött på ett barn som inte gjort som kompisarna och ganska snart somnat med de andra.


    Tack för ditt svar! Ja jag tänker att jag måste dela denna oro med så många föräldrar.

    Vad hände för er första dagen?

    Gick du hämta? Efter hur lång tid?

    Fick han leka tills du kom på bestämd tid och sen vara trött resten av dagen?
  • HeidiHR

    Vår som inskolades när han precis fyllt två och vi hade precis samma farhåga som du. Vi hade långa nattningar, även för tupplurar dagtid. Under de två veckor inskolningen pågick gick det inte alls, inte ens när pappa försökte. Men så plötsligt den tredje veckan lyckades en av pedagogerna få honom att somna! Samma pedagog hade följt honom under inskolningsperioden så hon var en stor trygghet för honom. Därefter var det inga problem, han kunde slockna på några minuter (vilket aldrig hände hemma).

    Han är nu 2,5 och vilar dagtid vid behov, går fortsatt bra på fsk de dagar han behöver sova.

  • Anonym (Det går)
    Selmans skrev 2021-02-18 22:18:30 följande:

    Tack för ditt svar! Ja jag tänker att jag måste dela denna oro med så många föräldrar.

    Vad hände för er första dagen?

    Gick du hämta? Efter hur lång tid?

    Fick han leka tills du kom på bestämd tid och sen vara trött resten av dagen?


    Vi var mitt i inskolningen, så de hämtade pappan som att i köket och så fick de gå hem. Dottern var helt otröstlig och ville stanna kvar, men dagen efter gick det alltså alldeles utmärkt. Hon hade tittat lite på de andra barnen, tagit en utsträckt hand och somnat på nolltid.
  • Anonym (Sara)

    Varför inte börja på måndag istället för en fredag? Låter lite märkligt att påbörja denna process dagen före helg.

  • Selmans
    HeidiHR skrev 2021-02-18 22:34:06 följande:

    Vår som inskolades när han precis fyllt två och vi hade precis samma farhåga som du. Vi hade långa nattningar, även för tupplurar dagtid. Under de två veckor inskolningen pågick gick det inte alls, inte ens när pappa försökte. Men så plötsligt den tredje veckan lyckades en av pedagogerna få honom att somna! Samma pedagog hade följt honom under inskolningsperioden så hon var en stor trygghet för honom. Därefter var det inga problem, han kunde slockna på några minuter (vilket aldrig hände hemma).

    Han är nu 2,5 och vilar dagtid vid behov, går fortsatt bra på fsk de dagar han behöver sova.


    Åh tack för detta svar! Lite kamp då men jag var gott förtroende för pedagogerna. Håller tummarna att det går fort.
  • Selmans
    Anonym (Sara) skrev 2021-02-18 22:44:38 följande:

    Varför inte börja på måndag istället för en fredag? Låter lite märkligt att påbörja denna process dagen före helg.


    Ja det kanske det är, har inte ens tänkt på det. Men tanken är ändå att denna veckan är bra då massor av barn är lediga pga sportlov. Bara 6 av 12 barn är där, men alla 3 pedagoger.

    På måndag är det nog lite annorlunda.

    Hade gärna börjat tidigare denna vecka men dottern har varit snuvig och var tillbaka först idag.
  • Moder1

    Arbetar på förskola och de flesta barn 98% ca vänjer sig fort vid vilan.

    Vi ligger bredvid / i samma rum tills alla somnat , klappar på de som behöver, ibland har vi avslappningsmusik. De barn som inte somnat och är pigga får följa med upp efter ca 30-40 minuter. Men som sagt de flesta 1-2 åringar somnar.

    De som absolut inte kan somna på vilan har vi erbjudit att sova i sin egen vagn.

  • 10oktober

    Kunde varit min son du beskrev i TS, till och med pilla på mitt öra stämmer. Han började förskolan när han var knappt 2 år. Han fick sova med en pedagog första gångerna, tog lite tid för honom att somna men han gjorde det. Sedan var det inga problem :)

  • Anonym (Om)
    Selmans skrev 2021-02-18 22:06:49 följande:

    Min dotter, 1,5 år, skolades in på förskolan vid årsskiftet. I samband med starten blev jag plötsligt varslad och arbetsbefriad, och därför har vi bara haft henne där drygt 2 timmar per dag sedan start. 9-11.15. Så går jag raka vägen hem och lägger henne i hennes säng.

    Nu har jag dock fått ett jobb och ska börja i april, så vi kommer behöva förlänga dagarna. Denna vecka är det sportlov och halva gruppen är ledig. Perfekt tid att påbörja projekt: sova på förskolan. Imorgon blir första dagen.

    Nu till problemet. Min dotter har alltid haft svårt att sova. Jag har behövt ligga tätt, tätt intill. Hon vill ta på mitt öra tills hon somnar, jag nynnar samma visa gång på gång. Hon somnar inom 10 minuter. Vaknar därefter efter 30-40 minuter och behöver då att jag ligger bredvid för att hon ska sova ytterligare 1 timme. Sedan två månader duger äntligen pappan också! Men det var en rejäl kamp.

    Därför är jag orolig inför imorgon. Hur ska det gå? Min gissning är panikgråt tills de ger upp och en dödstrött unge resten av dagen pga sömnbrist. Men jag vill såklart ge det en chans! Det MÅSTE gå förr eller senare. Vi har inget val.

    Jag vill så väldigt gärna säga imorgon när jag lämnar att de måste ringa om hon blir panikledsen så provar vi igen om ett par veckor. Att jag inte vill ge henne ?trauma? och få processen att bli ångestfylld för henne. Men samtidigt är jag rädd för att lära ut beteendet att ?gråter jag tillräckligt mycket kommer mamma och hämtar mig?.

    Jag pratade som snabbast men pedagogerna idag och deras inställning är att de kämpar in i det sista (vad nu det betyder).

    Hur ska jag göra? Be dem ringa tidigt och skona henne oro, eller låta henne vara ledsen och lära sig den ?hårda vägen??


    Hej. Jag jobbar på förskola, med de yngsta barnen. Det här du beskriver, om barn som tex bara somnar i vagn, famn eller liknande och föräldrarna är oroliga för hur det ska gå är väldigt vanligt. Vi vill ju såklart att det ska bli så bra som möjligt för barnen och har därför inga problem med att försöka erbjuda de rutiner barnen är vana vid.

    Sova i vagn, då tar vi in en vagn.

    Somna i famn, då får barnet vara i famnen tills de somnar så försöker vi lägga ner på madrass sen.

    Känna på örat och få en sång nynnade, inga problem.

    Och visst händer det att barnet är ledsen och gråter, då finns vi nära och tröstar och i typ 99% så somnar de efter en liten stund. Och då pratar vi om "vanlig" ledsengråt, inte panikångest jagkaninteandas gråt.

    Skulle det dock hända att de faktiskt inte somnar så tar vi med dem upp och försöker hitta något som lugnar barnet, en bok, en rolig leksak tex. Sen ringer vi föräldrarna och för en diskussion om läget. Detta gäller inskolning perioden.

    Annars får barnet kanske sova lite senare, I vagnen när vi är ute tex. Och det går vanligtvis väldigt snabbt för barn att falla in i samma rutiner med mat och sömn som kompisarna.

    Så mitt råd är att du berättar för pedagogerna hur ditt barn vill somna, vilken sång nynnar du mm. Be pedagogerna ringa/sms om hur det går med vilan och ha en dialog med dem vad de tycker om hon inte somnar. Kanske är hon vaken men är glad, då kan hon sova lite senare istället.
Svar på tråden Sova på förskolan. Hjälpa eller stjälpa?