• Gurkan25

    Tomatfläckar på kläder

    Vi åt köttfärssås igår och treåringen fick mat över hela sin vita skjorta, hur får man bort tomatfläckar? Har tvättat med vannish utan resultat. Har hört att solen bleker tomatfläckar men det verkar inte bli soligt här på flera dagar.

    Någon som har några mirakeltips?


    Benjamin 24/12-2017 Zakaria och Adam 9/3-2019
  • Svar på tråden Tomatfläckar på kläder
  • Solblomma30

    Jag brukar lägga fläcken i blöt i vanish några timmar. Alltså ganska stark lösning, en skopa vanish till 3-4 dl vatten. Solen bleker magiskt tomatfläckar som du säger, det är mitt bästa hack, men det funkar bäst när solen är som starkast på sommaren. Vintertid är det inte lika effektivt.

  • Gurkan25
    Solblomma30 skrev 2021-02-19 10:17:53 följande:

    Jag brukar lägga fläcken i blöt i vanish några timmar. Alltså ganska stark lösning, en skopa vanish till 3-4 dl vatten. Solen bleker magiskt tomatfläckar som du säger, det är mitt bästa hack, men det funkar bäst när solen är som starkast på sommaren. Vintertid är det inte lika effektivt.


    Tack för svar! Får hoppas att vanish funkar, annars får jag vänta till solen tittar fram.
    Benjamin 24/12-2017 Zakaria och Adam 9/3-2019
  • Drottningen1970

    Ta rent klorin på en bomullstuss och dutta på fläcken rätt ordentigt. Missa inget område. Sedan in i tvättmaskinen och tvätta som vanligt. Måste tvättas omedelbart efter duttningen annars fräter tyget sönder.

  • Anonym (S)

    Obs för Klorin! Du måste så klart veta att plagget tål det, alltså funkar det bra på vita plagg men inte färgade, och du kan inte tvätta något annat samtidigt.

  • Duckan

    Läste nånstans att om man får en tomatfläck ska man så fort som möjligt skölja i iskallt vatten en god stund. Sen på med vanish och tvätta. Lite sent nu då men värt att prova en annan gång.

Svar på tråden Tomatfläckar på kläder