• Fri 19 Feb 2021 11:02
    396 visningar
    18 svar
    18
    396

    Behöver goda råd

    Väldigt kort.
    Vi skall adoptera en 12 år gammal katt från katthemmet och skall hämta den om 2 veckor.

    Vad skall man tänka på, i första hand, när man kommer hem men en adopterad katt som är så pass gammal.

    Obs! Vi har haft en katt förut, så ni behöver inte berätta om att katten behöver ha sandlåda, mat, trygghet och möjlighet till utevistelse. Det vet vi redan och det har vi redan.

    Jag behöver konkreta råd om just adopterade katter och deras första dagar hos de nya ägare.

    Tacksam för konstruktiva svar.

  • Svar på tråden Behöver goda råd
  • Fri 19 Feb 2021 11:37
    #1

    Den infon ska ni få av katthemmet, hoppas jag, innan den får lämna hemmet.

  • Fri 19 Feb 2021 12:51
    #2

    Ï första hand behöver den lugn och ro och sällskap av er. Var hemma på heltid några veckor så katten hinner boa in sig och bli trygg innan den lämnas ensam kortare stunder. Låt den i sin egen takt ta kontakt och utforska hemmet.

  • Fri 19 Feb 2021 14:53
    #3

    Lugn och ro att landa i hemmet och lära känna varandra. Dessutom är en hel del leksaker att rekommendera då dom brukar vara rätt lekfulla i den åldern. Kattgräs är också något att ha så inte kissen äter på giftiga växter du har hemma.

  • Fri 19 Feb 2021 14:54
    #4

    Hahaha läste fel. Tolv veckor istället för tolv år...

  • Fri 19 Feb 2021 14:57
    #5

    Nytt försök nu då. Lugn och ro, lära känna varandra, kattgräs, låt inte katten gå ut de första veckorna om det är tänkt att katten senare ska kunna vara utekatt och när ni väl ska låta den vara ute så se till att vara med katten ute och bara kortare stunder först.

  • Fri 19 Feb 2021 15:24
    #6
    Dexter dot com skrev 2021-02-19 12:51:46 följande:

    Ï första hand behöver den lugn och ro och sällskap av er. Var hemma på heltid några veckor så katten hinner boa in sig och bli trygg innan den lämnas ensam kortare stunder. Låt den i sin egen takt ta kontakt och utforska hemmet.


    Tack.

    Det blir inga problem eftersom min sambo jobbar hemifrån.
  • Fri 19 Feb 2021 15:25
    #7
    Långbenopluto skrev 2021-02-19 11:37:36 följande:

    Den infon ska ni få av katthemmet, hoppas jag, innan den får lämna hemmet.


    Det var inte det jag frågade!
  • Fri 19 Feb 2021 15:28
    #8
    Kråksången skrev 2021-02-19 14:53:15 följande:

    Lugn och ro att landa i hemmet och lära känna varandra. Dessutom är en hel del leksaker att rekommendera då dom brukar vara rätt lekfulla i den åldern. Kattgräs är också något att ha så inte kissen äter på giftiga växter du har hemma.


    De på katthemmet tror att katten är 13/15 år. Behöver sådana gamla katter leksaker? Enligt katthemmet så är han väldigt lugn. I och för sig, de har över 50 katter att ta hand om.
  • Fri 19 Feb 2021 15:31
    #9
    Kråksången skrev 2021-02-19 14:54:19 följande:

    Hahaha läste fel. Tolv veckor istället för tolv år...


    Ingen fara. Tack för att du svarade.
    Meningen är att katten skall kunna vara ute, så småningom, eftersom vi har ett landställe där vi spenderar alla helger och semester på.
  • Fri 19 Feb 2021 20:58
    #10
    crassus skrev 2021-02-19 15:28:41 följande:

    De på katthemmet tror att katten är 13/15 år. Behöver sådana gamla katter leksaker? Enligt katthemmet så är han väldigt lugn. I och för sig, de har över 50 katter att ta hand om.


    Vår 14-åriga katt har leksaker men leker aldrig med dem. Hade klösstativ men katten klöser bara på dörrmattorna (det är helt ok).

    En så gammal katt behöver bara lugn och trygghet. Den kan dock ha speciella behov om den blivit dåligt behandlad innan så som misshandlad eller vanskött? Har den inte fått mat i perioder kan den hetsäta och behöva få mindre men fler portioner etc. Sånt borde katthemmet informera om. Det är väldigt individuellt vad en så gammal katt behöver och man måste känna katten för att kunna svara.
  • neverp­reggo
    Fri 19 Feb 2021 22:05
    #11

    Träffat många katter i den åldern som busar men ta det enkelt. Någon leksaksråtta och en leksak på pinne till att börja med.

  • Sat 20 Feb 2021 09:56
    #12
    AMCG skrev 2021-02-19 20:58:23 följande:
    Vår 14-åriga katt har leksaker men leker aldrig med dem. Hade klösstativ men katten klöser bara på dörrmattorna (det är helt ok).

    En så gammal katt behöver bara lugn och trygghet. Den kan dock ha speciella behov om den blivit dåligt behandlad innan så som misshandlad eller vanskött? Har den inte fått mat i perioder kan den hetsäta och behöva få mindre men fler portioner etc. Sånt borde katthemmet informera om. Det är väldigt individuellt vad en så gammal katt behöver och man måste känna katten för att kunna svara.
    Nej, den här katten har haft det bra. Hans tidigare ägare har dött, en gammal pensionärspar. Och katten är balanserad och lugn. Men så klart att vara på katthemmet kanske är inte det bästa som har hänt honom. Men nu blir det ändring på detta.

    Tack så mycket för alla goda råd.
  • Sat 20 Feb 2021 10:07
    #13
    crassus skrev 2021-02-20 09:56:49 följande:

    Nej, den här katten har haft det bra. Hans tidigare ägare har dött, en gammal pensionärspar. Och katten är balanserad och lugn. Men så klart att vara på katthemmet kanske är inte det bästa som har hänt honom. Men nu blir det ändring på detta.

    Tack så mycket för alla goda råd.


    Då kommer han bara behöva kärlek och ett varmt hem. Det tar säkert bara ett par dagar för honom att lära känner er, huset och känna sig trygg. Jag tror inte du behöver tänka på något annat.

    Mysigt med ny kissemisse!
  • Magica­l
    Sat 20 Feb 2021 10:11
    #14
    crassus skrev 2021-02-19 15:25:21 följande:
    Det var inte det jag frågade!
    Varför så otrevlig? Jag hade tänkt svara på exakt samma vis. Katthemmen är ju rätt noga med att informera och se till att kattens får det bra, så självklart är det i första hand deras info du ska lyssna på. 
  • Mon 22 Feb 2021 09:20
    #15
    AMCG skrev 2021-02-20 10:07:14 följande:
    Då kommer han bara behöva kärlek och ett varmt hem. Det tar säkert bara ett par dagar för honom att lära känner er, huset och känna sig trygg. Jag tror inte du behöver tänka på något annat.

    Mysigt med ny kissemisse!
    Tack så mycket för svaret!

    Jag hoppas att han kommer att trivas hos oss. Det är tydligen mycket stökigt på katthemmet, vilket kanske är förståeligt. De har många djur att ta hand om.
  • Tue 23 Feb 2021 23:01
    #16

    Min gamla katt 20+ leker fortfarande några ggr per vecka. Men då framförallt med en favorit leksak med lång prasslig svans, som jag även gör extra härlig genom att låta ligga i en påse med kattmynta så den alltid luktar mumma. Mina hörlurar till mobilen och hårsnoddar är även dom fortfarande het byte.

  • Wed 24 Feb 2021 17:14
    #17
    Kråksången skrev 2021-02-23 23:01:17 följande:

    Min gamla katt 20+ leker fortfarande några ggr per vecka. Men då framförallt med en favorit leksak med lång prasslig svans, som jag även gör extra härlig genom att låta ligga i en påse med kattmynta så den alltid luktar mumma. Mina hörlurar till mobilen och hårsnoddar är även dom fortfarande het byte.


    Men gud, är din katt 20 plus???
  • Wed 24 Feb 2021 23:49
    #18

    Ja 23 år men pigg och trots halvdöv och inte ser lika bra längre så både ska det lekas, ut och inspektera reviret,jagas runt med leksaker och ha tokflipp ett par ggr per dag. Hon är en riktig krutkatt som folk fortfarande tror är en tio år yngre än hon är. Fast själv märker jag ju skillnad tydligt, hon sover så mycket mer nu och behöver att höra att jag är här hela tiden. Tror hon att hon är själv så sätter hon igång med att vråljama så trygghetsbehovet har ökat nu när hon är tant.

Svar på tråden Behöver goda råd