• Anonym (Anonym)

    Låna till hus ensamstående

    Är det någon som lyckats få ett bolån som ensamstående?

    Vad krävs det att man har för inkomst för att få lån?

    Tänker att huset ska kosta runt 1.5 miljon, bor i en liten stad där husen inte är så dyra.

  • Svar på tråden Låna till hus ensamstående
  • Tobben

    Jag övertalade min bank att låna ut nästan 1,5 miljoner kr. Jag blev dock tvungen att uppge att min inkomst var 32000kr per månad, vilket den egentligen inte var.

  • Anonym (Anonym)
    Tobben skrev 2021-02-19 14:14:37 följande:

    Jag övertalade min bank att låna ut nästan 1,5 miljoner kr. Jag blev dock tvungen att uppge att min inkomst var 32000kr per månad, vilket den egentligen inte var.


    Kollade dom inte upp din inkomst?!
  • Anonym (M)

    Jag fick lån till min bostadsrätt, den kostade 1510000 kr. Hade en kontantinsats på 500 000 kr, amorterade ca 1000 kr/mån de första fyra åren (har bott här i fem år). Nu har jag höjt amorteringen självmant till 1500 kr/mån. Jag tjänar 46600 kr/ månad (brutto) och har tre barn.

  • Anonym (Ett tag sen)

    Jag köpte hus själv för 10 år sedan. Vet att reglerna blivit hårdare sen dess dock. Jag hade vid det tillfället även ett billån på ca 100 000 kr. Lånade även ända upp till taknocken med topplån (samma bank) vars ränta låg runt 5 procent. Husen som idag ligger på 1,5 milj låg då på 7-800 tusen. Hade en lön där jag fick ut ca 20 000 per månad. Ett barn i 10 års åldern. Idag är allt lån i ett bottenlån efter renoveringar och till och med ökat lån (för en något större renovering). Men en ny värdering gjorde att jag fick göra om lånen till bottenlån.

    Om du får lån är beroende av olika faktorer som ex barn, befintliga lån, driftkostnader, sparande. 

    Det finns även kalkyler du kan fylla i på nätet för att få en snabb koll.

    Men skulle tro att det kräver en lön på runt 35 000 kr

  • Anonym (Anonym)

    Verkar rätt kört för min del. Har 250 000 kr till kontantinsatsen plus 65 000 som en buffert om något skulle gå sönder. Har ett tvillingpar på 2 år. Får ut cirka 21 000 kr netto.

  • Anonym (Nord.)

    Använd kalkylatorerna på hemsidorna.

    Nordeas:

    För att få köpa ett hus för 1,5 miljoner med 250000 kr i insats, två barn, inga lån eller övriga bidrag än barnbidrag samt driftskostnader på 1500 kr/mån behöver du en bruttoinkomst på 38 000 kr. För att få köpa med 28 000 kr/mån behöver du en insats på 1 150 000 kr. Det är surt. Men man kan alltid prata med bankerna och se vad de kan erbjuda.

    Däremot (enligt Nordeas kalkylator) kan du köpa en bostadsrätt (lägenhet eller kanske ett fint radhus?) för 1 020 000 kr med bruttoinkomst på 28 000 kr, två barn som du inte får underhåll för och en månadsavgift på 1000 kr.

    Se dig om efter ett radhus eller marklägenheter så blir det nästan som ett hus. Använder du de kalkylatorerna så kommer lånesumman bli högre om du får underhåll för barnen. Lägre om du har andra lån så klart.

    Ge inte upp! Tänk utanför boxen. Du kan hitta något tillfälligt som ökar i värde och sedan ha råd med hus?

  • Anonym (Nord.)

    Använd kalkylatorerna på hemsidorna.

    Nordeas:

    För att få köpa ett hus för 1,5 miljoner med 250000 kr i insats, två barn, inga lån eller övriga bidrag än barnbidrag samt driftskostnader på 1500 kr/mån behöver du en bruttoinkomst på 38 000 kr. För att få köpa med 28 000 kr/mån behöver du en insats på 1 150 000 kr. Det är surt. Men man kan alltid prata med bankerna och se vad de kan erbjuda.

    Däremot (enligt Nordeas kalkylator) kan du köpa en bostadsrätt (lägenhet eller kanske ett fint radhus?) för 1 020 000 kr med bruttoinkomst på 28 000 kr, två barn som du inte får underhåll för och en månadsavgift på 1000 kr.

    Se dig om efter ett radhus eller marklägenheter så blir det nästan som ett hus. Använder du de kalkylatorerna så kommer lånesumman bli högre om du får underhåll för barnen. Lägre om du har andra lån så klart.

    Ge inte upp! Tänk utanför boxen. Du kan hitta något tillfälligt som ökar i värde och sedan ha råd med hus?

  • Anonym (Ensam med 3)

    Jag har lånelöfte på 1.600 000

    Har handpenning på 250 000

    Lön 33. 000

  • Anonym (e)

    Ja, fast jag hade inga barn eller någon annan att ansvara för. Lånade 850, slängde in 200 själv. Hade rätt mkt sämre lön då än nu, har för mig att jag hade runt 37 kkr. Men det var aldrig ett ögonbryn som höjdes, allt ansågs liksom självklart. 2017 var detta.

    Att man skulle kunna ljuga om sin inkomst och komma undan med det låter ju helt vansinnigt. Jag tror ju på den som skrev det, men det bankkontoret skulle man ju bara lägga ner.

  • Tobben
    Anonym (Anonym) skrev 2021-02-19 14:15:58 följande:

    Kollade dom inte upp din inkomst?!


    Jag talade om vad min lön var, men den var för låg för att jag skulle få låna så bankmannen justerade upp lönen tills den var tillräckligt hög och sen fick jag säga att jag uppgav den lönen.
  • Anonym (C)

    Jag skulle räkna baklänges på amorteringskraven utifrån din inkomst istället. Så ser du vad du har råd med. Personligen la jag mig under både 4.5 x inkomst och 70% belåningsgrad och köpte bostad efter det. Men det beror ju på vilken risk man vill ta och hur stor del av inkomsten man vill lägga på sitt boende, samt vad banken accepterar förstås.

    www.skandia.se/lana/bolan/amorteringskrav/&gclid=Cj0KCQiApsiBBhCKARIsAN8o_4hU2z9R4klRvRU2G3p6RgVVR_Ostr3dZrQ_3hqiA8owvrVFVnPkCzIaAu9nEALw_wcB

Svar på tråden Låna till hus ensamstående