• Hoppe1

Stopp i toa

Hej
    Vi har efter många års användning bytt våra två toalettstolar. Valde en sån utan spolkant för högsta hygien. Utloppsröret längst ner i kröken är hälften mot var det var tidigare. Vår son lägger ibland enorma korvar som fastnar på vägen genom toastolen och ut mot röret. Nu har det fastnat av bara tusen denna gången och vad är inte bättre då än att fråga här. Jag har provat att hälla i en hel insjö av varmt vatten. Kastat i flera stycken diskmedelstabletter som fått verka några timmar. Någon som har några bra tips? 

• Svar på tråden Stopp i toa
  • Anonym (Anonym)

Kaustiksoda eller nåt? Man kan tro att den här tråden är lite påhittad men vi har samma problem sedan vi flyttade till hus. Jag har aldrig varit med om så många stopp som nu! Kan lätt säga att det är varje till varannan månad, helt sjukt. I en "normal" toa kanske en gång i halvåret, om ens det.

• Anonym (Bibi)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-02-20 20:58:56 följande:

Kaustiksoda eller nåt? Man kan tro att den här tråden är lite påhittad men vi har samma problem sedan vi flyttade till hus. Jag har aldrig varit med om så många stopp som nu! Kan lätt säga att det är varje till varannan månad, helt sjukt. I en "normal" toa kanske en gång i halvåret, om ens det.

Var försiktig med sodan! Om det visar sig att man behöver gå ner mekaniskt på något sätt kan det stänka upp soda i ansikte och ögon. Den kan också skada plaströr.
  • Anonym (L)

Ta en plastpåse på handen och se om du lyckas få loss något med handen.

Annars arbeta upp ett tryck med toaborsten. Om det är papper i toan måste en vara försiktig så en inte packar ihop det mer.

Men annars ner med toaborsten och för den upp och ner snabbt, så att du skapar ett tryck/neråtsug. Brukar funka fast kan ta en stund att hitta tekniken.

• Hoppe1

Jag har provat med kaustiksoda och nu hällt massor av varmvatten i en spann hårt mot vattenlåset men det släpper inte. Läste att Coca Cola skulle va bra och tur hade jag som hade en som går ut nu i februari i kylen. Så en och en halvliter cola ligger och gosar sig i röret nu. Det som är konstigt är att när jag kör med borste eller sugpropp så bara gurglar det i toastolen det går lixom inte få upp ett tryck. Kollade min andra toastol och det är samma där det bara gurglar när man kör med en sugpropp. Fan det var bättre förr......

• Anonym (L)
    Hoppe1 skrev 2021-02-20 22:11:49 följande:

Jag har provat med kaustiksoda och nu hällt massor av varmvatten i en spann hårt mot vattenlåset men det släpper inte. Läste att Coca Cola skulle va bra och tur hade jag som hade en som går ut nu i februari i kylen. Så en och en halvliter cola ligger och gosar sig i röret nu. Det som är konstigt är att när jag kör med borste eller sugpropp så bara gurglar det i toastolen det går lixom inte få upp ett tryck. Kollade min andra toastol och det är samma där det bara gurglar när man kör med en sugpropp. Fan det var bättre förr......

Prova att spola i den andra toaletten medan någon annan försöker få upp ett tryck i toan med stoppet. Att det gurglar är ju bra, rätt som det är släpper det!
  • Anonym (Skit toa)

Känner igen detta, med våra nya toaletter får man ju pytsa ut skiten i omgångar och spola emellan.

Ja, som som sagt vi köpte en sådan här rensgrej som är mjuk och går och liksom dra försiktigt fram och tillbaka med en sorts mjuk fjäder.

Har provat allt precis som du ts.

Rinner själva vattnet undan? Iaf.

Ta isåfall en hink med vatten och häll från hög höjd rejält med swing ner i toan.

Undvik kaustiksoda. Kan bygga upp klumpar i systemet.

Klorin någon flaska och stå.

Känner igen mig så.

• Hoppe1

Ja det rinner undan men det tar ca en timme innan vattnet är borta.
    Nu har jag varit hos Clas och köpt Mudin Express Norenco. Så nu får vi se vad som händer om några timmar.
    Måste vara en go cocktail därnere nu.Glad

• Anonym (Moa)

När jag hade stopp i toan slutade det med att jag fick ringa hit en som var tvungen att lyfta bort HELA toastolen för att komma åt att rensa längre in i röret. Lagom pinsamt... Hoppas du slipper det. Ett tips jag kan ge är att tänka på vilket toapapper du använder. Lambi gottar ihop sig som en stoppande klump direkt, så satsa istället på ett något tunnare papper alternativt spola mellan varje korv :D

• Anonym (Skit toa)
    Hoppe1 skrev 2021-02-21 12:43:01 följande:

Ja det rinner undan men det tar ca en timme innan vattnet är borta.

Nu har jag varit hos Clas och köpt Mudin Express Norenco. Så nu får vi se vad som händer om några timmar.

Måste vara en go cocktail därnere nu.

Har det löst sig nu?
  • Anonym (Hah)

Vilken rolig tråd XD Hoppas det löst sig, hö hö.

Vi kan bara använda Serla toapapper annars kommer stoppen som ett brev på posten.

• Tomelilla15

Är det enskilt avlopp eller kommunalt? Har ni minusgrader? Har ni en eller flera toaletter och i så fall, funkar den andra toan att spola? Om stoppet är längre ut i rören kan det vara ispropp, då kan det funka med saltblandat varmvatten och tid.

Om det är nära toastolen så försök peta med något bakom kröken.

• Hoppe1
    Ja vi har kommunalt, ja det har varit typ 10 minus men nu har det töat till plus grader. Jag börjar tro det är annat som är nerspolat tycker jag har testat allt nu. Ska kolla va en rör krökare tar för att fixa stoppet.

Jag har provat med en galge och petat men det känns som det är längre in än vad jag når.

• Hoppe1

Det var länge sedan jag skrev här och tänkte ni som följt tråden vill veta hur lösningen blev. Jag fick ringa efter en rörläggare som kom med en rörrensare som han byggde upp ett jättetryck med vatten och tryckte sedan på en utlösningsmekanism och lixom sköt i väg en vatten mängd då släppte allt och det rann undan. Rörläggare sa att det beror på alla snålspolande toaletter man måste skölja mer vatten en vad dom moderna toaletterna gör.  Ja det var bättre förr.

Svar på tråden Stopp i toa