• Noslrac

    Planerar barn och söker jobb

    Jag behöver hjälp att få klarhet i min/min och min sambos barnlängtan. Jag är strax färdigutbildad fritidslärare och vår tanke är att jag ska hinna jobba minst ett halvår innan jag går på föräldraledighet för att få chans till högre föräldrapenning. Om jag får ett jobb kommer jag högst troligt börja där i augusti, alltså efter sommarlovet, men jag kommer också ha sommarjobbat i juni och juli samt jobbat innan det som timvikarie. Problemet är att det känns så himla dumt att ta ett nytt jobb och sedan bli gravid strax därpå. Samtidigt som jag vet att det kan ta lång tid att bli gravid om man ens kan bli det alls. Tycker ni det är dumt att börja försöka skaffa barn precis när man fått ett nytt jobb? Eller till och med innan? Min andra oro är ju såklart att jag ska bli dålig under graviditeten och inte hinna jobba tillräckligt för att få högre föräldrapenning. Men om detta skulle hända kommer vi att klara oss även på lägre föräldrapenning tack vare sambons jobb. Jag vet inte vad jag vill ha svar på egentligen, kanske höra lite vad andra tänker för att reda ut mina egna tankar. Att skaffa barn har de senaste 3 åren varit det enda jag kunnat fokusera på då jag har en otroligt stark barnlängtan och det känns jobbigt att ens vänta fram tills sommaren, därför känns det nästan omöjligt att vänta tills jag jobbat ett år då det skulle innebära att jag skulle behöva vänta i 1,5 år. Tankar? Alla åsikter, tankar, pepptalks och realitychecks uppskattas!!

  • Svar på tråden Planerar barn och söker jobb
  • Anonym (V)

    Du har alltså inte arbetat innan du började studera och har inte en vilande sgi?

    Du kommer vara tvungen att arbeta 8 månader om du vill att din föräldrapenning de första 180 dagarna ska bli på sgi-nivå. Läs om 240-dagarsvillkoret.