• Sat 20 Feb 2021 20:34
    271 visningar
    0 svar
    0
    271

    Har ni sökt uppehållstillstånd pga anknytning och haft inneboende/delat bostaden med någon?

    Har du eller någon du känner sökt uppehållstillstånd med anknytning till en partner i Sverige, som måste uppfylla försörjningskravet gällande inkomst och bostad av tillräcklig storlek och standard?

    Jag söker fall där man fått avslag pga. att anknytningspersonen har inneboende, eller för att man delar bostaden med familjemedlemmar. Och där man inte ansetts ha en bostad av tillräcklig storlek och standard pga. att man inte har enskilt kök och ingång.

    Obs jag vet att anknytningspersonen inte själv kan vara inneboende utan måste stå på kontraktet eller äga bostaden. Dvs anknytningspersonen har en inneboende eller bor ihop med t.ex myndiga barn eller syskon.

    Jag har letat efter domar på domstolarna för att visa att domstolarna dömer olika från fall till fall och att det därför behövs vägledande praxis.

    Jag har hittat flera mål där domstolen slår fast att bostaden är godkänd trots att man har en eller flera inneboende eller har myndiga barn som bor hemma.

    Och så har jag hittat tre fall (inkl vårt eget) där domstolen gett avslag med motiveringen att man inte har tillgång till eget kök eller egen ingång, och därför är inte bostaden av tillräcklig storlek och standard. Det står ingenting i föreskrifterna om att man måste ha enskilt kök och eftersom domstolarna dömer olika hoppas jag att domstolen vill ge prövningstillstånd för att prova om man kan ha inneboende eller ej som anknytningsperson.

    Har ni själva fått avslag eller känner du till någon som fått det är jag supertacksam om du kan skicka pm, eller skriva här ???? ????????

Svar på tråden Har ni sökt uppehållstillstånd pga anknytning och haft inneboende/delat bostaden med någon?