• Anonym (Knasboll)

    Älskar min man, men vill inte bo ihop.

    Jag och min man är lika till viss del, men olika i många avseenden. Jag är en person som tycker om att hitta på saker, både på egen hand och med barnen. Han är en person som helst bara vill vara hemma. Och typ göra ingenting alls.

    På sommaren tycker jag att man ska passa på att vara ute, åka och bada med barnen så fort vädret tillåter etc. Han är helst bara hemma, gärna inomhus.

    Vi är inte en bra matchning, det fattar jag. Men jag älskar honom, det är inte där skon klämmer. Och jag har känt på samma sätt i andra relationer där matchningen varit bättre. Jag är helt enkelt en väldigt självständig person och jag fixar inte relationer länge än 5-8 år. Sen börjar det krypa i mig och jag vill ut ur tvångströjan. Eller framförallt ut ur sambolivet.

    Jag och min man kommer att separera och jag har börjat förstå att jag nog inte är skapt för tvåsamhet på det traditionella sättet. Alltså att bo ihop. Jag behöver få behålla mig och mitt liv.

    Tror ni det finns män där ute som fixar en knasboll som mig eller bör jag räkna med att vara singel resten av livet (är 40 år)?

  • Svar på tråden Älskar min man, men vill inte bo ihop.
  • Targaryen

    Känns som om det här nästan är det nya normala. 
    Jag har själv samma behov som du av självständighet och det verkar inte som om vi är speciellt unika.


    Skulle gissa att barn och bostadspriser är det enda som håller ihop många samboenden.


    Targaryen Blonde
  • nnnnnnnn

    Om du älskar honom så varför inte försöka er på att vara särbor?
    Träffas när det känns härligt och positivt, umgås med barnen mm men ändå kunna gå hem till ditt egna hem och göra saker du känner att du kan välja friare än om du har en bromskloss som håller fast dej i hemmet?
    Förstår att det kanske är för mycket känslor inblandade i separationen för att det ska gå, men ni skulle kunna ge det en chans.
    Bör nog föregås av parterapi, så ni får ventilera det hela noga och skapa regler för detta.

  • nnnnnnnn

    ska tillägga att jag vet flera som är särbor både med och utan barn. Vissa är t.o.m. gifta men har aldrig bott tillsammans, de har dock boenden mycket nära varandra och är ofta hemma hos varandra eller umgås ändå, men väljer att ha egen lya att dra sig tillbaka i med jämna mellanrum. Vilket varit kanon nu under pandemin då många jobbar mycket hemifrån och "går på varandra" om man är sambos.

  • Anonym (Kvinna)

    Jag och min sambo är också olika och har delvis olika intressen. Vi gör helt enkelt saker varförsig. Tex gillar jag att resa, men inte han, så jag reser själv. För oss fungerar det bra.

    Det finns även saker vi gör tillsammans.

Svar på tråden Älskar min man, men vill inte bo ihop.