• Acw

    Vad tycker ni om namnet Jeremia?

    Vad tycker ni om namnet Jeremia och varför? Tack på förhand :)

  • Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Jeremia?
  • Anonym (Q)

    För min del så är det lite för bibliskt för min smak :)

  • BuoBä

    Väldigt bibliskt och associationen jeremiad = klagovisa är kanske inte så positiv. Men med det sagt så är det ett klassiskt namn som folk känner igen, vet hur man uttalar/stavar etc, så tycker ni om det så kör på det.

  • Anonym (Uttal?)
    Acw skrev 2021-02-21 09:32:40 följande:

    Vad tycker ni om namnet Jeremia och varför? Tack på förhand :)


    Hur ska det uttalas? Som på engelska eller försvenskat? Jag frågar för Eugen/Eugenia är olika uttal på engelska och svenska.

    På engelska tycker jag det är svårt. Eller jag tycker det är svårt att prata en hel mening på svenska och slänga in ett engelskt namn mitt i. Annars är det ett fint namn.
  • Anonym (oooo)
    Acw skrev 2021-02-21 09:32:40 följande:

    Vad tycker ni om namnet Jeremia och varför? Tack på förhand :)


    Det blir bara "Jeremias i Tröstlösa" för min del. Inget jag skulle döpa ett barn till. 
  • Anonym (oooo)
    Anonym (Uttal?) skrev 2021-02-21 13:02:58 följande:
    Hur ska det uttalas? Som på engelska eller försvenskat? Jag frågar för Eugen/Eugenia är olika uttal på engelska och svenska.

    På engelska tycker jag det är svårt. Eller jag tycker det är svårt att prata en hel mening på svenska och slänga in ett engelskt namn mitt i. Annars är det ett fint namn.
    Varför skulle man i Sverige tala det på engelska (om man inte har engelska som modersmål) ?
  • Silverjenny

    Gammelbibliskt.

    Namnet är fint i sig men jag skulle förutsätta att föräldrarna är djupt troende kristna. Amish som någon sade ;)

  • Anonym (Uttal?)
    Anonym (oooo) skrev 2021-02-21 13:07:37 följande:

    Varför skulle man i Sverige tala det på engelska (om man inte har engelska som modersmål) ?


    För att jag har upptäckt att endel föräldrar önskar att man ska uttala deras barns namn på engelska (utan att de är engelska). Jag har bränt mig på det och blivit rättad.

    Jag har inte hört Jeremia uttalas på svenska (som det stavas) förut. Jag blev osäker på hur TS önskade det ska uttalas.
Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Jeremia?