• Anonym (Frust­rerad)
    Sun 21 Feb 2021 14:40
    1277 visningar
    10 svar
    -1
    10
    1277

    Min sambo är sexmissbrukare

    Ni som har levt eller lever med en man som är sexmissbrukare, vart går egentligen gränsen?

    Jag orkar inte mer. Jag vet inte vart jag ska starta egentligen, men ända sen jag träffade min sambo så reagerade jag då i början på att han följde ett stort antal porrbrudar och andra tjejer på instagram, men frågade bara lätt om det och han tog bort det för att typ visa mig att det inte var nå speciellt. Så släppte väl det där å då.

    Men med tiden har jag hittat SÅ mycket porr på hans dator och telefon (vi behöver inte ens gå in på varför jag har kollat hans telefon osv för det har sina orsaker och jag har fått tillåtelse, dock är han inte så duktig på att gömma saker som han tror), han har haft ett x antal konton på nätet där han haft annonser, sex chatat, betalat för att få se bilder och videos osv. Han har även vart otrogen (vad JAG VET, 1 gång fysiskt. Men det är bara vad jag vet och skulle inte förvåna mig om det var fler.) men jag valde att försöka med honom iaf å ge han en chans. Men med tiden hittade jag istället HANDSKRIVNA lappar med olika porrbrudar som han hade skrivit upp och senast igår hittade jag en lista där rubrikerna var porrskådisars namn och sen olika klipp på de under..

    Alltså jag går sönder snart och vet inte vad jag ska göra längre, han har förut sagt att han tror att han har ett missbruk, men sen pratat bort det efter ett tag och kommer på olika anledningar till varför istället. men hur ska jag någonsin kunna leva med detta? Jag vet att han älskar mig men han kan ändå inte hålla sig borta från det där och jag kommer aldrig kunna acceptera det och har för den delen redan accepterat alldeles för mycket. Jag vet nånstans att jag måste lämna honom men det är fan inte lätt.. kommer man någonsin ur ett sådant missbruk?

    / frustrerad

  • Svar på tråden Min sambo är sexmissbrukare
  • Anonym (oooo)
    Sun 21 Feb 2021 14:42
    #1
    +2

    Han kan inte ändra sig om han inte vill det innerst inne och söker hjälp. 
    Du kan inte göra något. 

    För din egen skull behöver du ta dig loss från detta. 

  • Anonym (Frust­rerad) Trådstartaren
    Sun 21 Feb 2021 15:22
    #2
    Anonym (oooo) skrev 2021-02-21 14:42:35 följande:

    Han kan inte ändra sig om han inte vill det innerst inne och söker hjälp. 
    Du kan inte göra något. 

    För din egen skull behöver du ta dig loss från detta. 


    men vad gör man när han själv inte inser problemet? utan vänder på det och att det är jag som typ bara är känslig och mer eller mindre får det att låta som ett normalt beteende? Jag kan förstå om man kollar på porr någon gång (det har jag själv gjort) men thats it. Inte sparar ner allt, gör listor osv osv. då har det gått över styr.
  • Anonym (yuioo­)
    Sun 21 Feb 2021 15:37
    #3
    Anonym (Frustrerad) skrev 2021-02-21 15:22:22 följande:
    men vad gör man när han själv inte inser problemet? utan vänder på det och att det är jag som typ bara är känslig och mer eller mindre får det att låta som ett normalt beteende? Jag kan förstå om man kollar på porr någon gång (det har jag själv gjort) men thats it. Inte sparar ner allt, gör listor osv osv. då har det gått över styr.
    Man lämnar.
  • Anonym (Frust­rerad) Trådstartaren
    Sun 21 Feb 2021 15:41
    #4
    Anonym (yuioo) skrev 2021-02-21 15:37:18 följande:
    Man lämnar.
    Jo, innerst inne vet jag ju det. Men frustrationen när han själv inte fattar, suck.
  • Anonym (Inte din skit)
    Sun 21 Feb 2021 16:07
    #5

    Han har varit otrogen minst en gång, har chattat med och annonserat efter brudar på nätet. Förmodligen vet du inte ens om hälften av alla tillfällen han svikit dig.

    Varför är du kvar hos en människa som inte respekterar dig för fem öre? Han stannar för att han vet att du förlåter och låter honom fortsätta bedra dig.

    Var är din självrespekt? Hur kan du älska någon som beter sig så illa?

    Jag hade lämnat tönten för länge sedan.

  • Anonym (Som alla beroen­den)
    Mon 22 Feb 2021 01:41
    #6

    Åhh Ts, jag känner så med dig..

    Du kommer aldrig att nå fram till honom.

    Han är fast i sitt beroende. För att komma ur ett beroende krävs det att man, till att börja med, kapitulerar och erkänner sitt beroende. Och att man inte tar tillbaka det där erkännandet när driften och tvånget att ägna sig åt beroendet väl gör sig påmint igen. Av det du beskriver så är det tydligt att han innerst inne inte vill ändra på sig. Han vill bara dölja beroendet så att han ska kunna få fortsätta att ägna sig åt det i smyg.

    Som med alla beroenden så måste han nå den absoluta botten innan motivationen att komma ur beroendet infinner sig. Vad gäller din sambo, så kanske han aldrig når sin botten. Det beror lite på honom, vad han har för mål i livet. Är ett mål hos honom familj och barn så kanske han når sin botten den dagen han har kraschat ett äktenskap, med barn som måste växa upp i två olika hem. Om han inte har familj och barn som framtidsmål så kommer han antagligen aldrig att bränna de där broarna som krävs för att han ska nå sin botten och därmed bli redo för en förändring på riktigt.

  • Anonym (Jessi­ca)
    Sat 27 Feb 2021 02:02
    #7

    Min man är sexmissbrukare, jag känner igen mig i det du skriver. Han har gått i terapi för detta.

    Skriver och berättar mer i morgon, är för trött nu.

  • Anonym (sexmi­ssbruk­are)
    Sun 28 Feb 2021 17:22
    #8

    Jag är en sexmissbrukare och känner igen mig i det du skriver. Om man inte vill förändra sig själv så kommer det inte bli någon förändring. Jag var själv redo för förändring, då jag såg det som väldigt självdestruktivt och berättade om mitt sexmissbruk och om mina problem för min dåvarande fru.

    Under lång tid gick vi i parterapi, men vid den tiden ville hon mest få stöd hos någon utomstående och klaga på mig och mitt beteende. Det gick tyvärr inte så bra, mitt ex lyssnade gärna på när terapeuten kom med förslag på förändringar hos mig, men när terapeuten kom med förlag på förändringar hos mitt ex (en väldigt kontrollerande och manipulerande kvinna) tog det stopp.

  • Anonym (this)
    Sun 28 Feb 2021 18:01
    #9
    Ts det är DU som måste sluta med ditt missbruk - dvs du måste lämna honom för han är inte bra för dig
  • Anonym (Jessi­ca)
    Tue 2 Mar 2021 01:26
    #10

    TS: Är du kvar i tråden?

Svar på tråden Min sambo är sexmissbrukare