• Anonym (nej)

    Shoppingmissbruk, fler än jag?

    Hej, jag mår skit..... jag har efter många års shoppingmissbruk tagit upp huvudet ur sanden.... jag gjorde en lista på alla jävla lån jag har tagit och dom är på sammanlagt 1,1 miljoner

    Jag mår så jävla dåligt... jag har en tid hos en psykolog för att påbörja KBT-behandling nästa vecka.

    När jag handlar med lånade pengar är det som om det är ok... FAN!

    Jag har väldigt bra lön så jag går inte back, men det är på väg åt det hållet...

    Fler än jag som är i detta helvete?

    Rynkar på näsanGråter

  • Svar på tråden Shoppingmissbruk, fler än jag?
  • Anonym (Hej)

    Jag kan inte relatera då jag är typen som mår bra av att spara pengar, inte av att bränna dem. Förmodligen kan du också få det tankesättet.

    Hur är det ens möjligt att dra på sig 1.1m i konsumtionsskulder? Vad är det du shoppat för pengarna?

    Det viktiga är att du har kommit till insikt. Sälj all skit som du köpt på dig och ta det därifrån. 

  • Anonym (heja dig)
    Anonym (Hej) skrev 2021-02-22 22:05:18 följande:

    Jag kan inte relatera då jag är typen som mår bra av att spara pengar, inte av att bränna dem. Förmodligen kan du också få det tankesättet.

    Hur är det ens möjligt att dra på sig 1.1m i konsumtionsskulder? Vad är det du shoppat för pengarna?

    Det viktiga är att du har kommit till insikt. Sälj all skit som du köpt på dig och ta det därifrån. 


    Och på vilket sätt hjälper ditt inlägg ts? Jag är också typen som gillar att spara, men jag har tillräckligt mycket empati/insikt/allmänbildning för att inse att den som har ett shoppingMISSBRUK handlar för mer än den borde eller har råd med. Det är liksom det som ligger i att ha ett missbruk. Att en situation har gått överstyr.

    Till dig ts, vill jag säga att det är ett viktigt steg du har tagit när du söker hjälp. Det är många som fastnar i olika former av missbruk, och det ligger tyvärr i sakens natur att man ofta inte söker hjälp förrän det har gått rätt långt. Men huvudsaken är att man till slut kommer dit  - och det har du gjort! 

    Ja, jag tror absolut du kan vända det här! Var bara totalt ärlig mot terapeuten, ljuger du eller undanhåller fakta (det är lätt att göra det om man skäms) kommer hen inte att kunna hjälpa dig på det sätt du behöver och förtjänar. 

    Jag tror på dig! Hjärta
  • Anonym (nej)
    Anonym (Hej) skrev 2021-02-22 22:05:18 följande:
    Jag kan inte relatera då jag är typen som mår bra av att spara pengar, inte av att bränna dem. Förmodligen kan du också få det tankesättet.

    Hur är det ens möjligt att dra på sig 1.1m i konsumtionsskulder? Vad är det du shoppat för pengarna?

    Det viktiga är att du har kommit till insikt. Sälj all skit som du köpt på dig och ta det därifrån. 
    Jag hoppas jag får det tankesättet.... 

    Ja, det är möjligt med en massa lån hos olika långivare, dessa pengar har gått till konsumtion, dyra gåvor till mina barn, barnbarn, vänner etc etc etc... listan går att göra lång...

    Första besöket hos psykologen är idag....
  • Anonym (nej)
    Anonym (heja dig) skrev 2021-02-22 22:52:57 följande:
    Och på vilket sätt hjälper ditt inlägg ts? Jag är också typen som gillar att spara, men jag har tillräckligt mycket empati/insikt/allmänbildning för att inse att den som har ett shoppingMISSBRUK handlar för mer än den borde eller har råd med. Det är liksom det som ligger i att ha ett missbruk. Att en situation har gått överstyr.

    Till dig ts, vill jag säga att det är ett viktigt steg du har tagit när du söker hjälp. Det är många som fastnar i olika former av missbruk, och det ligger tyvärr i sakens natur att man ofta inte söker hjälp förrän det har gått rätt långt. Men huvudsaken är att man till slut kommer dit  - och det har du gjort! 

    Ja, jag tror absolut du kan vända det här! Var bara totalt ärlig mot terapeuten, ljuger du eller undanhåller fakta (det är lätt att göra det om man skäms) kommer hen inte att kunna hjälpa dig på det sätt du behöver och förtjänar. 

    Jag tror på dig! Hjärta
    Åh tack! Jag gråter av empatin du utstrålar, tack och tack igen!

    Ja, jag ska vara brutalt ärlig. Det har gått två veckor sedan jag bokade tiden hos psykologen och det har varit bra just för att jag har verkligen tänkt igenom hur jag har hamnat i denna situation...
  • Anonym (Ann)
    Anonym (nej) skrev 2021-02-21 18:50:41 följande:

    Hej, jag mår skit..... jag har efter många års shoppingmissbruk tagit upp huvudet ur sanden.... jag gjorde en lista på alla jävla lån jag har tagit och dom är på sammanlagt 1,1 miljoner

    Jag mår så jävla dåligt... jag har en tid hos en psykolog för att påbörja KBT-behandling nästa vecka.

    När jag handlar med lånade pengar är det som om det är ok... FAN!

    Jag har väldigt bra lön så jag går inte back, men det är på väg åt det hållet...

    Fler än jag som är i detta helvete?

    Rynkar på näsanGråter


    Det som varit har varit. Inte bra så klart, men det enda du kan göra nu är att ta dig ur skiten. Och du har vaknat, du har insett vart det barkar hän, så det ska du ha cred för. 

    Bra att du ska till psykolog, då får du hjälp med att reda ut varför du shoppat så mycket. Tycker att du även ska ta hjälp med att reda upp den ekonomiska biten, börja betala av dina lån osv. 
  • Anonym (nej)
    Anonym (Ann) skrev 2021-02-23 09:07:26 följande:
    Det som varit har varit. Inte bra så klart, men det enda du kan göra nu är att ta dig ur skiten. Och du har vaknat, du har insett vart det barkar hän, så det ska du ha cred för. 

    Bra att du ska till psykolog, då får du hjälp med att reda ut varför du shoppat så mycket. Tycker att du även ska ta hjälp med att reda upp den ekonomiska biten, börja betala av dina lån osv. 
    Ja, sent ska synden vakna... men nu har jag satt stopp för all handling och nu är det matlista etc som gäller.

    Att betala av lånen är prio ett nu. Det kommer bli många tuffa år, jag har satt en budget att jag ska vara av med lån nr 1 (högst ränta) på två år. 
    Lån nr 2 på nio år.
    Lån nr 3 på åtta år.
    Lån nr 4 på tio år.

    Jag har även sagt upp en massa saker som olika prenumerationer etc för att rensa dom vanliga hushållskostnaderna. Men det är uppsägningstid på en del så det kommer ta ca 6 månader innan nya budgeten kommer fungera fullt ut.

    Nu gäller det att hitta ett sätt att leva livet så jag kan leva och andas, och det hoppas jag att psykologen kan hjälpa mig med.
  • Anonym (Lyxfällan 2)

    Jag vet vad du går igenom Ts. År 2010 började jag ta lån. Först oskyldigt kreditkort på Ullared som sedan eskalerade tills jag tog lån för att betala andra lån och dyra räntor. En ohållbar situation. Jag tog ut alla våra sparade pengar och fördärvade alla framtidaplaner. Min fd borde inte litat på mig när han överlät allt med ekonomi till mig. Han hade inte ens sitt egna bankkort. Det hade jag. Det var nästan ett heltidsarbete att försöka undanhålla och upprätthålla en fasad utåt. Man mådde så jäkla dåligt. Min make upptäckte mitt missbruk efter några år och det första han gjorde var att ringa mina föräldrar som kom hem till oss och gjorde en intervention. De ?tvingade? mig att ge dom fullmakt och försöka hjälpa mig ut det värsta. Först mådde jag ännu sämre, sedan var det som att varje dag blev en lättare tyngd på mina axlar. Ångesten släppte mer och mer ju fler lån jag kunde beta av och lösa räntor osv på. Visserligen hamnade jag hos kronofogden ändå. Alla var inte med på att ge mig en chans att betala av. Jag var hos fogden i 6 år. Har nyligen blivit av med min prick.

    Jag är fattig, har inga saker. Förlorade min dåvarande. Men gjort är gjort och jag går nu stå mitt kast. Att slippa ångesten jag hade är värt det.

    Sök hjälp hos konsumentrådgivare i din kommun, förutom terapeut. Där fick jag god hjälp. De sa jag skulle sälja bilen (som var mitt ända transportmedel) och det gjorde jag aldrig. Jag hade köpt den för 200.000 kontant utan avbetalning och den var bara värd 50.000, och jag behövde bil så det tyckte jag lät urdumt. Annars fick jag bra tips.

    Att få köpstopp (mina föräldrar tog hand om mina pengar) hjälpte mig allra mest. Det var kul att se pengarna växa på kontot, och det var aldrig ångest när en oförberedd utgift dök upp. Jag visste att jag hade en buffert och inte behövde kämpa för att låna igen.

    Du klarar det Ts, om du vill klara det! Heja!

  • Anonym (Ann)
    Anonym (nej) skrev 2021-02-23 09:13:34 följande:
    Ja, sent ska synden vakna... men nu har jag satt stopp för all handling och nu är det matlista etc som gäller.

    Att betala av lånen är prio ett nu. Det kommer bli många tuffa år, jag har satt en budget att jag ska vara av med lån nr 1 (högst ränta) på två år. 
    Lån nr 2 på nio år.
    Lån nr 3 på åtta år.
    Lån nr 4 på tio år.

    Jag har även sagt upp en massa saker som olika prenumerationer etc för att rensa dom vanliga hushållskostnaderna. Men det är uppsägningstid på en del så det kommer ta ca 6 månader innan nya budgeten kommer fungera fullt ut.

    Nu gäller det att hitta ett sätt att leva livet så jag kan leva och andas, och det hoppas jag att psykologen kan hjälpa mig med.
    Du har kommit långt reda, märker jag. Härligt, visst känns det bra inombords nu när du kommit igång?

    Det gäller att hitta det enkla i livet, som ger tillfredsställelse, att umgås med de man gillar, att gå i skogen, njuta av en sov morgon osv. Och känna sig trygg ekonomiskt. 

    Jag tycker att du ska öppna ett sparande samtidigt som du börjar rensa i din ekonomi, så att du har en buffert om du behöver pengar akut. Då minskar risken att du faller tillbaka.
  • Anonym (nej)
    Anonym (Ann) skrev 2021-02-23 09:21:44 följande:
    Du har kommit långt reda, märker jag. Härligt, visst känns det bra inombords nu när du kommit igång?

    Det gäller att hitta det enkla i livet, som ger tillfredsställelse, att umgås med de man gillar, att gå i skogen, njuta av en sov morgon osv. Och känna sig trygg ekonomiskt. 

    Jag tycker att du ska öppna ett sparande samtidigt som du börjar rensa i din ekonomi, så att du har en buffert om du behöver pengar akut. Då minskar risken att du faller tillbaka.
    Ja, jag har kommit en bit, men än känns det bara ångestfyllt.... jag har en sten i magen, stresspåslag som är enormt.... men jag vet att det kommer lätta så småningom....

    Jo, jag glömde skriva det att 500 kr går in på ett sparande från och med denna månadslön.
  • Anonym (nej)
    Anonym (Lyxfällan 2) skrev 2021-02-23 09:21:02 följande:
    Jag vet vad du går igenom Ts. År 2010 började jag ta lån. Först oskyldigt kreditkort på Ullared som sedan eskalerade tills jag tog lån för att betala andra lån och dyra räntor. En ohållbar situation. Jag tog ut alla våra sparade pengar och fördärvade alla framtidaplaner. Min fd borde inte litat på mig när han överlät allt med ekonomi till mig. Han hade inte ens sitt egna bankkort. Det hade jag. Det var nästan ett heltidsarbete att försöka undanhålla och upprätthålla en fasad utåt. Man mådde så jäkla dåligt. Min make upptäckte mitt missbruk efter några år och det första han gjorde var att ringa mina föräldrar som kom hem till oss och gjorde en intervention. De tvingade mig att ge dom fullmakt och försöka hjälpa mig ut det värsta. Först mådde jag ännu sämre, sedan var det som att varje dag blev en lättare tyngd på mina axlar. Ångesten släppte mer och mer ju fler lån jag kunde beta av och lösa räntor osv på. Visserligen hamnade jag hos kronofogden ändå. Alla var inte med på att ge mig en chans att betala av. Jag var hos fogden i 6 år. Har nyligen blivit av med min prick.
    Jag är fattig, har inga saker. Förlorade min dåvarande. Men gjort är gjort och jag går nu stå mitt kast. Att slippa ångesten jag hade är värt det.
    Sök hjälp hos konsumentrådgivare i din kommun, förutom terapeut. Där fick jag god hjälp. De sa jag skulle sälja bilen (som var mitt ända transportmedel) och det gjorde jag aldrig. Jag hade köpt den för 200.000 kontant utan avbetalning och den var bara värd 50.000, och jag behövde bil så det tyckte jag lät urdumt. Annars fick jag bra tips.
    Att få köpstopp (mina föräldrar tog hand om mina pengar) hjälpte mig allra mest. Det var kul att se pengarna växa på kontot, och det var aldrig ångest när en oförberedd utgift dök upp. Jag visste att jag hade en buffert och inte behövde kämpa för att låna igen.

    Du klarar det Ts, om du vill klara det! Heja!
    Tack för att du öppnar dig, skönt att jag inte är ensam.

    Jag är mest rädd att tappa fasaden.... även om jag VET att det är en jävla fasad.... men alla är så van att se mig på detta sätt och alla vet att jag har en hög lön så då känns det värre, för jag borde aldrig behövt ta 98% av dessa jävla lån, utan jag skulle kunna betala av ett sparande.

    Vet inte hur jag ska förklara förändringen med min shopping etc för vänner samt syskon.... tror inte jag kommer klara säga sanningen till dom

    Skammen är STOR och svart
Svar på tråden Shoppingmissbruk, fler än jag?