• Anonym (Arg)

    Ogiltig frånvaro!?

    Skolan ringde om att jag skulle hämta min dotter i skolan förra veckan på grund av sjukdom. Sen fick hon ogiltig frånvaro resten av skoldagen. Jag ifrågasatte såklart, men de påstår att det är för att jag inte anmälde henne på skolplattformen. Alltså va!? Hon var ju där de två första lektionerna och det var de som skickade hem henne!?

    Stämmer det här? Har aldrig fått så tidigare!

  • Svar på tråden Ogiltig frånvaro!?
  • Erika71

    Du som vårdnadshavare ska sjukanmäla, även om det är skolan som skickar hem eleven. Däremot kan mentorn gå in och ändra frånvaron i systemet om det är för sent för dig att sjukanmäla så du behöver inte vara upprörd eller orolig att något ska hända.

    Varför blev du så arg över detta?

  • Mrs Moneybags

    Det är väl bara att de korrigerar detta nu när de vet hur det egentligen gick till.

    Det blir säkert olovlig frånvaro automatiskt i systemet när du inte har gått in och anmält frånvaro på plattformen. 

  • Anonym (Arg)
    Mrs Moneybags skrev 2021-02-22 08:57:14 följande:

    Det är väl bara att de korrigerar detta nu när de vet hur det egentligen gick till.

    Det blir säkert olovlig frånvaro automatiskt i systemet när du inte har gått in och anmält frånvaro på plattformen. 


    Vadå egentligen gick till? Det var ju läraren som skickade hem henne.
  • Anonym (Arg)
    Erika71 skrev 2021-02-22 08:49:57 följande:

    Du som vårdnadshavare ska sjukanmäla, även om det är skolan som skickar hem eleven. Däremot kan mentorn gå in och ändra frånvaron i systemet om det är för sent för dig att sjukanmäla så du behöver inte vara upprörd eller orolig att något ska hända.

    Varför blev du så arg över detta?


    För att min dotter vill att allt ska se felfritt ut och nu förstörde läraren det för henne. De har aldrig sagt att vi ska anmäla när de skickar hem, de har aldrig gjort så tidigare. Man kan dessutom inte ens göra det efter halv nio.
  • Anonym (L)

    Snacka om att göra en stor sak av en skitsak. Klart det går att gå in och ändra i frånvarosystemet hela dagen! Be skolan plocka bort frånvaron bara och lugna ner dig lite!

  • Anonym (Arg)
    Anonym (L) skrev 2021-02-22 09:22:57 följande:

    Snacka om att göra en stor sak av en skitsak. Klart det går att gå in och ändra i frånvarosystemet hela dagen! Be skolan plocka bort frånvaron bara och lugna ner dig lite!


    De nekade ju till att göra det.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Arg) skrev 2021-02-22 09:16:29 följande:
    Vadå egentligen gick till? Det var ju läraren som skickade hem henne.
    Men det kanske inte är läraren som går in och korrigerar såna saker. Läraren kan ju dessutom inte hålla reda på om du har gått in och sjukanmält eller inte. Det är ju först när du säger till som läraren får reda på att du hade glömt det. 
  • Anonym (Arg)
    Mrs Moneybags skrev 2021-02-22 09:28:57 följande:

    Men det kanske inte är läraren som går in och korrigerar såna saker. Läraren kan ju dessutom inte hålla reda på om du har gått in och sjukanmält eller inte. Det är ju först när du säger till som läraren får reda på att du hade glömt det. 


    Jag hade inte glömt, vi har aldrig behövt frånvaroanmäla när de lämnat under skoldagen tidigare.
  • Anonym (förälder)

    Vet inte vad ni har för skolplattform men i våra barns blir det så om läraren skriver frånvaro ifrån lektion och barnet inte är anmäld som frånvarande.
    Går stadium går hon i?
    Min dotter fick frånvaro ifrån spanska lektionen när hon var på skolråd som klassrepresentant (på skolan förstås).
    Jag meddelade spanska läraren men hon sa att det kunde bli så om det inte var förmeddelat vilket jag trodde att skolan gjorde då ju representanter från varje klass var med.
    Men det spelar ju ingen roll då lärarna visste varför hon var borta.
    Det är ju för att föräldrarna ska veta om frånvaro som den registreras.

Svar på tråden Ogiltig frånvaro!?