• Anonym (Hanna)

    Amfetamin

    Hej!

    Jag som mamma har anmält min son till socialtjänsten, dvs gjort en oroanmälan. Vi kommer träffa socialen och jag vet inte riktigt hur det ska se ut sen. Han har missbrukat amfetamin och måste få hjälp med att sluta. Någon som vet hur behandlingen kommer se ut, om det blir att han får vara hemma under tiden eller om det kommer bli någon behandlingshem han ska vara på?

  • Svar på tråden Amfetamin
  • Anonym (fd user)

    Finns både öppenvård och sluten vård, frivillig eller lvu/lvm beroende på ålder.

    Vill han sluta själv? Alltså på riktig, inte bara under avtändningen.

  • Ensam och stark ibland

    Hej
    Ledsen att läsa att ni har det tufft.
    Hur går det för er, händer det något?
    Har en son som numera är myndig, han har haft problem med droger av och till i ca 3 år. Trodde i min enfald att det var lugnt nu, men magkänslan har sagt något annat ett tag.. och det besannandes för några veckor sedan :(
    Min erfarenhet hittills har varit att det inte händer mycket alls på insats-fronten. Väldigt segt att få någon hjälp tyvärr. Nu när han är över 18 så blev det ännu krångligare. Man är handfallen och vet inte riktigt vad man ska ta sig till.
    Jag ligger på hos soc åter igen nu då det hunnit bli avslutat där med regelbundna UP osv i höstas :(
    Han ger mig OK att få info och medverka i möten. Är ju även krav från vår sida då han bor hemma fortfarande.
    Har tagir kontakt med FMN nu också, fått en del stöd per telefon där och ska ses inom kort för stöd till mig, min man och ev min dotter i allt detta.
    Man får tänka att man inte kan ändra på honom (den som missbrukar) utan lär se över sitt eget sätt att vara /tänka/göra.
    Vi har börjat tänka igenom vad vi kan ändra på här.
    som ej ge Pengar, telefonen har jag spärrat, wi-fi har jag dragit ner på (avstängt från 22:30 numera) så natten förhoppningsvis används till att sova osv.. 

    Har någon några andra erfarenheter/tips? 

Svar på tråden Amfetamin