• Mon 22 Feb 2021 19:42
    1058 visningar
    12 svar
    12
    1058

    Ni med MA missed abortion, kom det igång spontant?

    Hejsan

    Skulle göra nipt idag men det blev bara ultraljud då det inte fanns några hjärtljud. fostret hade slutat växa för en dryg vecka sedan i v9. skulle egentligen bara i vecka 10+3. Kom ni igång spontant och hur började det i sådana fall. Behövde ni kompletterande medicin/skrapning?

  • Svar på tråden Ni med MA missed abortion, kom det igång spontant?
  • Wed 24 Feb 2021 22:41
    #1

    Hej, beklagar. Jag var in till gynakut förra fredagen och de konstaterade MA. I måndags så började jag blöda och åkte in igen till akuten. Under måndagen kom mycket ut av de som fanns kvar. Så, mitt kommer ut spontant (fortfarande aktivt missfall), hoppas det slutar snart.

    Tänker på dig och vad du går igenom. Detta är ett helvete både mentalt och fysiskt.... kram

  • Anonym (Table­tter)
    Wed 24 Feb 2021 23:36
    #2

    När jag fick mitt MA för något år sedan upptäcktes det i v 12 (11+4) då jag sökte gynakuten för att jag haft några rosa flytningar/blödningar. Hade bara en flytning/blödning per vecka och ingen smärta så ?alla? sa att det inte var något. ?Det är vanligt med mindre blödningar under graviditeten så länge det inte gör ont kan du vara lugn? var standardfrasen. På VUL såg man att fostret avstannat i v 8. Eftersom det gått så många veckor utan att det hade kommit igång fick jag med mig tabletter redan samma dag och tid för uppföljning en vecka senare.

  • Thu 4 Mar 2021 21:57
    #3

    Gick nyligen igenom ett MA. Jag gravid i v15/16 men fostret dog i v12+?.. Kom inte igång av mig själv utan fick göra en så kallad medicinsk abort (hatar det ordet). 

  • Thu 4 Mar 2021 22:00
    #4

    Bebis dog i vecka 8-9 och skrapades i vecka 14.

    :(


    M 2010 | B 2017 | A 2019
  • Thu 4 Mar 2021 22:07
    #5

    Var med om ett MA för några år sedan. Upptäcktes i vecka 9 och graviditeten hade avstannat runt vecka 6. Fick komma på återbesök en gång i veckan fram till och med vecka 12. Fick komma in på vul pga småblödningar och så upptäcktes detta. I vecka 11 kom en brutal störtblödning och jag trodde att allt var över, men på kontrollen veckan efter hade jag en massa rester kvar och fick då göra en medicinsk abort. Det värsta jag varit med om. Mest pga att de drog ut så fruktansvärt länge på allt innan jag fick hjälp att stöta ut fostret.

  • Anonym (Svala­)
    Thu 4 Mar 2021 22:08
    #6

    Hej, fy vad tråkigt. :( 

    Mina två startade inte själva, jag fick cytotec. Tror jag hade fått gå länge innan kroppen fattat. 

  • Anonym (Mamma till 5)
    Thu 4 Mar 2021 22:39
    #7

    Beklagar!

    Gjorde ett ul I v 10+3 men fostret hade dött i v 8+3. Begärde att få bli skrapad men tiden bokades om så det hann komma igång av sig själv i vecka 12. Blödde kopiöst mycket så hamnade tillslut på sjukhus med cytotec, blodstoppande och blodtransfusion. Jag hade dock inye särskilt ont typ som mensvärk och alvedon hjälpte.

    Skulle aldrig vänta på att det skulle komma igång av sig själv, erfarenheten av det gjorde det hela än mer traumatiskt än det redan var

  • Fri 5 Mar 2021 07:05
    #8

    nu är det gjort blev tre cytotec doser, typ inget ont, kom lite blödning men massa feber och frossa så till slut blev det skrapning och fick stanna över natten.

  • Anonym (eee)
    Fri 5 Mar 2021 07:45
    #9

    Jag hade ett MA i v.13, fostret var i storlek som v.9 sa de när de gjorde ultraljud. Jag kom in akut för det hade börjat blöda mer och mer, men det hade småsipprat en hel dag egentligen, men jag tog inte så allvarligt på det förrän jag fick som mensvärk också. När jag väl kom in till läkare forsade blodet rätt rejält och jag hade som förlossningsvärkar. De gav mig värkstimulerande för att skynda på, men ja som svar på din fråga: det kom igång av sig själv (fast jag hade ju önskat att det inte hade dröjt ända till v.13. Vi hade bara någon dag innan berättat för hela släkten att vi skulle ha barn) 

    Har en bekant som fick MA i v.16! Det var inte roligt! Hennes kropp hade inte reagerat alls fort och även det fostret var i storlek ungefär som v.9. 

  • Fri 5 Mar 2021 07:53
    #10

    Fick ett ma som konstaterades i v 10. Då hade fostren (tvillingar) slutat växa i v 6+0. Inga blödningar eller tecken på att något skulle vara konstigt. Fick cytotek-behandling för att starta det hela. Skitjobbigt att vara lurad av sin egen kropp med alla hormoner och symptom till ingen nytta.

  • Anonym (Anony­m)
    Fri 5 Mar 2021 08:00
    #11

    För mig upptäcktes det på ett VUL. Kom ut av sig själv i v 9, hade avstannat runt v 6-7. Jag gjorde ett nytt VUL kanske 1,5 vecka senare för att kolla att allt var ute och det var det.

    Beklagar så mycket!

  • Fri 5 Mar 2021 11:46
    #12

    Barnet dog i vecka 8 och det upptäcktes i vecka 12 jag orkade inte vänta ut det och fick tabletter direkt och föda ut det 2 dagar senare,hemskt ser ju ut som en liten bäbis i vecka 8 också :(

Svar på tråden Ni med MA missed abortion, kom det igång spontant?