• skaviblifyra

    Ni med MA missed abortion, kom det igång spontant?

    Hejsan

    Skulle göra nipt idag men det blev bara ultraljud då det inte fanns några hjärtljud. fostret hade slutat växa för en dryg vecka sedan i v9. skulle egentligen bara i vecka 10+3. Kom ni igång spontant och hur började det i sådana fall. Behövde ni kompletterande medicin/skrapning?

  • Svar på tråden Ni med MA missed abortion, kom det igång spontant?
  • Anonym (oooo)
    skaviblifyra skrev 2021-02-22 19:43:14 följande:

    Hejsan

    Skulle göra nipt idag men det blev bara ultraljud då det inte fanns några hjärtljud. fostret hade slutat växa för en dryg vecka sedan i v9. skulle egentligen bara i vecka 10+3. Kom ni igång spontant och hur började det i sådana fall. Behövde ni kompletterande medicin/skrapning?


    Jag fick MA i v.13, de sa då att fostret såg ut att vara i storlek som 9 veckor. 
    Blödde som satan när jag väl var inne på sjukhuset.
    Jag hade en molande värk nere i magen i nästan en hel dag innan det började blöda på riktigt och vi åkte in. 
    Jag fick några tabletter som skulle skynda på + någon spruta mot värken för jag hade verkligen superont (som förlossningsvärkar) och livmodern skulle krysta ut det.   Morgonen efter gjorde de en skrapning för att vara säker på att allt hade åkt ut. 
  • skaviblifyra

    tack för svar. jag tror också jag kommer få skitont har fått barn så snabbt och det har gjort rejält ont... antar det bara är att vänta...

  • Anonym (Twice)

    Hej! Hade två MA med bara en menscykel mellan. Jag fick cytotec för båda. Första tror jag det gick 3 veckor mellan första kollen och tills jag tog tabletterna, men det startade inte ens lite av sig själv. 

  • Anonym (Twice)

    Vill också säga att jag slapp ha ont! Hade bara som mensvärk (och jag har inte alls stark mensvärk). Jag tog alvedon + nåt starkare först och efter det alvedon+ipren samma dag. 

  • Anonym (4)

    Det har varierat. Mitt första m.f var MA v.9+0. Kom inte ut förrän efter 2 omgångar Cytotec. Inte alls ovanligt Cytotec funkar bara på ca 60% på ett försök. De andra missfallen var 2 i v.6-7. Kom ut spontant, vet ej om det var MA. M.f v.14, definitivt MA eftersom jag inte fick ut nåt så stort som motsvarar foster v.14. Började med värkar en natt, lite uppehåll på dagen, sen krystvärkar och kom ut det mesta hemma. Resten slet läkaren på gyn ut utan bedövning. Efter att han påstått att han inte ens kunde säga att jag öht varit gravid!

  • skaviblifyra
    Anonym (4) skrev 2021-02-22 20:56:35 följande:

    Det har varierat. Mitt första m.f var MA v.9+0. Kom inte ut förrän efter 2 omgångar Cytotec. Inte alls ovanligt Cytotec funkar bara på ca 60% på ett försök. De andra missfallen var 2 i v.6-7. Kom ut spontant, vet ej om det var MA. M.f v.14, definitivt MA eftersom jag inte fick ut nåt så stort som motsvarar foster v.14. Började med värkar en natt, lite uppehåll på dagen, sen krystvärkar och kom ut det mesta hemma. Resten slet läkaren på gyn ut utan bedövning. Efter att han påstått att han inte ens kunde säga att jag öht varit gravid!


    oj tufft. tack för input
  • skaviblifyra
    Anonym (Twice) skrev 2021-02-22 20:36:27 följande:

    Hej! Hade två MA med bara en menscykel mellan. Jag fick cytotec för båda. Första tror jag det gick 3 veckor mellan första kollen och tills jag tog tabletterna, men det startade inte ens lite av sig själv. 


    Oj vet man varför du fick så tätt? fått tillgången graviditet efter? tack för svar
  • Anonym (Twice)
    skaviblifyra skrev 2021-02-22 21:17:00 följande:
    Oj vet man varför du fick så tätt? fått tillgången graviditet efter? tack för svar
    Otur enligt läkaren... jag vetefan, tror nåt är tokigt faktiskt. Vi har skickat in remiss för utredning iaf som blev godkänd så nu väntar vi på en tid. Det känns helt sjukt, men kan det förhindra ännu ett missfall så är det ju värt det.
  • Anonym (123)

    Fick ma I v 11+3 men fostret hade dött v 8+3. Begärde att få bli skrapade då jag inte ville vara med om att blöda ut mitt foster men det drog ut på tiden så jag började blöda av mig själv. Började med att det kom lite blodiga flytningar på kvällen och dagen efter kom det igång med sjuka blödningar. Hade tack och lov inte så ont men tappade mycket blod. Blev inlagd på sjukhus tillslut och fick cytotec, blodstoppande och ett par påsar blod.

  • skaviblifyra
    Anonym (Twice) skrev 2021-02-22 21:26:21 följande:

    Otur enligt läkaren... jag vetefan, tror nåt är tokigt faktiskt. Vi har skickat in remiss för utredning iaf som blev godkänd så nu väntar vi på en tid. Det känns helt sjukt, men kan det förhindra ännu ett missfall så är det ju värt det.


    jag är lite orolig att det ska hända igen, kromosomavvikelser är ju vanligare med stigande ålder är 39. och MA vanligare vid kromosomavvikelser....men ja blir vi gravida igen är det ju bara vänta och se. Men händer det igen vet jag inte om viförösker fler ggr då är vi nog "nöjda" med våra två stora barn.
  • skaviblifyra
    Anonym (123) skrev 2021-02-23 04:47:47 följande:

    Fick ma I v 11+3 men fostret hade dött v 8+3. Begärde att få bli skrapade då jag inte ville vara med om att blöda ut mitt foster men det drog ut på tiden så jag började blöda av mig själv. Började med att det kom lite blodiga flytningar på kvällen och dagen efter kom det igång med sjuka blödningar. Hade tack och lov inte så ont men tappade mycket blod. Blev inlagd på sjukhus tillslut och fick cytotec, blodstoppande och ett par påsar blod.


    egentligen är det ju bra om det börjar av sig själv, men osugen då jag ofta är hemma längre perioder själv med barnen. suck hoppas de ringer från gym idag så man får ett sista datum iaf
Svar på tråden Ni med MA missed abortion, kom det igång spontant?