• Anonym (Anonym)

    Vad avgör vem som får huset vid skilsmässa?

    Ja som rubriken säger så undrar jag vad som avgör vem som får huset vid en eventuell skilsmässa. Jag kan läsa mig till att den med störst behov får det förutsatt att den har råd att lösa ut den andra men vad innebär störst behov om båda har barnen 50% av tiden? Hur mycket spelar ekonomin in förutsatt att båda egentligen har råd men med olika förutsättningar?

    Min man har dom senaste åren uttryckt att han är less på huslivet och vill bo i lägenhet, men så klart så fort skilsmässa kommer på tal så ändrar han sig direkt. Jag tror mer det är taktik för att straffa mig än att han har planer att behålla huset någon längre tid. Som längst tror jag han behåller det tills äldsta barnet flyttar hemifrån. Jag å andra sidan älskar huslivet. Sen påstår maken att jag inte skulle klara av det, men med hans mått mätt tror jag rätt få skulle komma igenom nålsögat. Han är händig och tycker i princip att alla som inte kan fixa allt på huset själv ska inte bo i hus.

    Vi har ett kontor i källaren på huset som jag jobbar ifrån. Visst företaget jag jobbar för har ett kontor i stan, men jag har inget större behov av att vara där och jag jobbar bättre i lugn och ro här hemma. Kan sånt spela in?

    Ekonomiskt så tjänar min man mycket mer än mig. Han ligger på 80 tkr och jag på 50 tkr. Han får därmed ta ett större lån än vad jag får men jag har ca 1 miljon kronor i enskilt arv på banken som jag skulle kunna nyttja vid behov. Jag skulle ha svårt att ha råd att köpa ett hus i samma område på egen hand. Min man skulle aldrig köpa ett hus själv, men ville han så skulle han ha råd för han får låna mer. Har sånt någon betydelse?

  • Svar på tråden Vad avgör vem som får huset vid skilsmässa?
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-02-23 08:34:40 följande:

    Ja som rubriken säger så undrar jag vad som avgör vem som får huset vid en eventuell skilsmässa. Jag kan läsa mig till att den med störst behov får det förutsatt att den har råd att lösa ut den andra men vad innebär störst behov om båda har barnen 50% av tiden? Hur mycket spelar ekonomin in förutsatt att båda egentligen har råd men med olika förutsättningar?

    Min man har dom senaste åren uttryckt att han är less på huslivet och vill bo i lägenhet, men så klart så fort skilsmässa kommer på tal så ändrar han sig direkt. Jag tror mer det är taktik för att straffa mig än att han har planer att behålla huset någon längre tid. Som längst tror jag han behåller det tills äldsta barnet flyttar hemifrån. Jag å andra sidan älskar huslivet. Sen påstår maken att jag inte skulle klara av det, men med hans mått mätt tror jag rätt få skulle komma igenom nålsögat. Han är händig och tycker i princip att alla som inte kan fixa allt på huset själv ska inte bo i hus.

    Vi har ett kontor i källaren på huset som jag jobbar ifrån. Visst företaget jag jobbar för har ett kontor i stan, men jag har inget större behov av att vara där och jag jobbar bättre i lugn och ro här hemma. Kan sånt spela in?

    Ekonomiskt så tjänar min man mycket mer än mig. Han ligger på 80 tkr och jag på 50 tkr. Han får därmed ta ett större lån än vad jag får men jag har ca 1 miljon kronor i enskilt arv på banken som jag skulle kunna nyttja vid behov. Jag skulle ha svårt att ha råd att köpa ett hus i samma område på egen hand. Min man skulle aldrig köpa ett hus själv, men ville han så skulle han ha råd för han får låna mer. Har sånt någon betydelse?


    Kan ni inte komma överens, eftersom ni båda har råd att lösa ut den andre, så får ni sälja. Annars händer ju inget. Det löser sig inte av sig själv, ni verkar ha samma behov och båda två klarar av  lånen. 

    Att din man är händig har inte med saken att göra. 
  • Anonym (mmm)

    Det handlar nog mest om att ni behöver landa i var man vill bo efter en skilsmässa. Om han egentligen vill ha lägenhet så borde han väl kunna låta dig lösa ut huset.

    Jag vet par där en person varit arg över situationen att man vägrat gå med på detta och man tvingats sälja, trots att den andra parten hade kunnat lösa ut och bott kvar (tex för att man tyckte det var bättre för barnen att slippa två nya boenden på en gång). 

    Ni behöver jobba igenom denna trista fråga, helt enkelt. 

  • Egon den stora

    Antingen kommer man överens eller måste man sälja. Det finns ingen regel som säger vem som har rätt till huset. Alla delägare kan tvinga fram en försäljning om inget annat avtal finns och då är man ju fri att buda på huset som alla andra.

  • Anonym (husägare)

    Det finns ju ingen som avgör vem som har rätt till huset, det får ni själva komma överens om.
    Det är bara när man har en hyresrätt som det kan beslutas om vem som behöver bostaden bäst då man inte kan dela på den (eller byta till 2 om det går).
    Så fort bägge är delägare i en bostadsrätt eller villa osv så gäller ju att om en vill sälja så gäller ju att antingen att den andra får köpa ut om man kommer överens om summa eller så blir det en försäljning på öppna marknaden och på så sätt få den summan som försäljningen inbringar.

    Så om ni inte kommer överens om vem som ska köpa ut den andra så får ni sälja på öppna bostadsmarknaden, kontakta mäklare för värdering. 

  • Anonym (L)

    Du vill bo i hus. Inte nödvändigtvis i just DET huset. Eller?

    I så fall. Sälj det gemensamma huset och köp ett eget i ett område som du har råd att köpa ett hus i så behöver du inte vara beroende av att deala med honom fram och tillbaka.

  • Anonym (Behover bara halva summan)

    Om ni inte kommer overens sa ar det forsaljning som galler, men da kan du ju buda pa huset som alla andra. Du behover ju bara halva summan. Har du rad att kopa ut din man sa har du ju aven rad att buda pa huset.

    Annars kan ni salja och for pengarna du far (din halva), plus pengarna du tankte anvanda for att kopa ut din man, kan du kopa ett annat hus. 

  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Behover bara halva summan) skrev 2021-02-23 10:45:47 följande:

    Om ni inte kommer overens sa ar det forsaljning som galler, men da kan du ju buda pa huset som alla andra. Du behover ju bara halva summan. Har du rad att kopa ut din man sa har du ju aven rad att buda pa huset.

    Annars kan ni salja och for pengarna du far (din halva), plus pengarna du tankte anvanda for att kopa ut din man, kan du kopa ett annat hus. 


    Rísken är att TS man bjuder högre...
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (L) skrev 2021-02-23 10:21:59 följande:

    Du vill bo i hus. Inte nödvändigtvis i just DET huset. Eller?

    I så fall. Sälj det gemensamma huset och köp ett eget i ett område som du har råd att köpa ett hus i så behöver du inte vara beroende av att deala med honom fram och tillbaka.


    Men vem vill egentligen byta hus och område om man inte absolut måste? Jag vet vad som fixats när i det här huset och inga oväntade överraskningar bör dyka upp i närtid. Läget är dessutom kanon. Har inrett det precis som jag vill ha det också medan maken är helt obrydd om sånt. Ingen dyr inredning egentligen, men jag har jagat runt på Blocket och letat för att hitta just dom där sakerna jag verkligen vill ha och som passar i detta hus. Är ett av områdets mindre hus så dom andra husen är ännu dyrare. Barnen vill så klart också bo kvar i sitt eget hus. 

    Är det dessutom inte ekonomiskt bättre att köpa ut någon än att försöka hitta ett nytt hus med alla kostnader som tillkommer då samt att man behöver låna mer för ett hus i samma prisklass?
  • Egon den stora
    Anonym (Behover bara halva summan) skrev 2021-02-23 10:45:47 följande:

    Om ni inte kommer overens sa ar det forsaljning som galler, men da kan du ju buda pa huset som alla andra. Du behover ju bara halva summan. Har du rad att kopa ut din man sa har du ju aven rad att buda pa huset.

    Annars kan ni salja och for pengarna du far (din halva), plus pengarna du tankte anvanda for att kopa ut din man, kan du kopa ett annat hus. 


    Om den ena köper ut den andra så slipper man ju massa grejer som tex mäklararvode mm. Det är alltid dyrare att köpa på marknaden. Att komma överens är bättre.
Svar på tråden Vad avgör vem som får huset vid skilsmässa?