• Anonym (Orolig)

Råkat äta jordig sallad gravid, risk för toxoplasmos?

Hej!

Jag är gravid i vecka 33 och råkade igår få i mig salladsblad som inte var ordentligt sköljda utan jag kände knaster av sand/jord. Har haft problem med kräkningar sedan en vecka tillbaka och kräktes även ungefär två timmar efter måltiden igår.

Nu kan jag såklart inte släppa tanken på toxoplasmos trots att jag vet att risken att drabbas är väldigt lite. Jag ska till barnmorskan på fredag och tar såklart upp det med henne då.

Någon som kan lugna mig tills dess? Finns det något värde i att be att få lämna ett blodprov efter inkubationstiden på 2-3 veckor? Kan jag ha fått ur mig ?allt? när jag kräktes?

• Svar på tråden Råkat äta jordig sallad gravid, risk för toxoplasmos?
  • YammaMa

Varför i allsin dar skulle just det där sandkornet innehålla toxoplasma? Det är helt irrationellt att fokusera på något med så låg risk. Bara släpp det och förbered dig mentalt på din kommande förlossning istället. Det är hormonerna som gör dig irrationellt orolig. Oroa dig inte.

• Anonym (Orolig)
    YammaMa skrev 2021-02-23 13:13:53 följande:

Varför i allsin dar skulle just det där sandkornet innehålla toxoplasma? Det är helt irrationellt att fokusera på något med så låg risk. Bara släpp det och förbered dig mentalt på din kommande förlossning istället. Det är hormonerna som gör dig irrationellt orolig. Oroa dig inte.

Jag vet att risken är liten men det känns ändå riktigt olustigt med tanke på att det tydligt står i rekommendationer att frukt och grönsaker ska sköljas noga för att undvika toxoplasma. Ja, hormonerna sätter verkligen griller i huvudet på en nu känner jag...
  • Anonym (Förstår dig)

Jag råkade också äta något i slutet av graviditeten som hade kunnat ge taxoplasma även om risken var liten. Gick och spydde säkert i en halvtimme för att få ut allt jag kunde. Man blir så jäkla paranoid och livrädd för att ha skadat sitt barn.

Jag nämnde detta vid kontrollen, men det gjordes inget test. Och ut kom en frisk pojke. :)

Jag vill mest säga att jag verkligen förstår hur du känner, det är inte konstigt. Du älskar redan ditt barn och vill dess bästa. ??

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Förstår dig) skrev 2021-02-23 14:21:27 följande:

Jag råkade också äta något i slutet av graviditeten som hade kunnat ge taxoplasma även om risken var liten. Gick och spydde säkert i en halvtimme för att få ut allt jag kunde. Man blir så jäkla paranoid och livrädd för att ha skadat sitt barn.

Jag nämnde detta vid kontrollen, men det gjordes inget test. Och ut kom en frisk pojke. :)

Jag vill mest säga att jag verkligen förstår hur du känner, det är inte konstigt. Du älskar redan ditt barn och vill dess bästa. ??

Stort tack för ditt svar! Så skönt att höra att det gick bra för dig och att jag inte är ensam om att oroa mig för en sådan här sak. Jag är så rädd för att på något sätt skada mitt barn, men antar att den oron hör till. Längtar tills hon är ute :)
  • Anonym (Förstår dig)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-02-23 15:03:10 följande:

Stort tack för ditt svar! Så skönt att höra att det gick bra för dig och att jag inte är ensam om att oroa mig för en sådan här sak. Jag är så rädd för att på något sätt skada mitt barn, men antar att den oron hör till. Längtar tills hon är ute :)

Det kommer gå bra!! <3
  • Anonym (Tanja)

vet hur du känner, jag tvingade till mig två sådana prov när jag var gravid pga jag trodde jag blivit smittad som gravid. Man kan ju bli jätteparanoid när man är gravid!!

Men, det är ovanligt i Sverige vad jag förstår nu. Det verkar främst förekomma vid medelhavsländer tex, i något land där görs prov på rutin på gravida.

I Sverige är det ju ovanligt, att du just nu ska bli smittad känns osannolikt.

Svar på tråden Råkat äta jordig sallad gravid, risk för toxoplasmos?