• Anonym (Olyck­lig)
    Tue 23 Feb 2021 18:41
    7753 visningar
    5 svar
    5
    7753

    Gravid men min bebis är sjuk

    Något som skulle vara rutin visade på abnorma utväxter, vätskesamlingar och missbildningar. Vi har inte fått sista utlåtandet ännu då det är ganska tidigt (v.13) men läkarna låter inte hoppfulla.

    Jag börjar ställa in mig på att vi måste ta farväl av vår bebis och försöker förbereda mig så gott det går.

    Verkar som att man får lov att begrava sitt barn men är osäker på hur jag vill göra där? Är rädd att en grav kommer ge mig dåligt samvete att jag inte hinner besöka den så ofta och hålla den så fin som jag skulle önska.

    Någon mer som gått igenom samma/liknande och hur valde ni att göra?

    Och vad får jag inte missa på sjukhuset vid förlossningen för att få minnen från bebis? Har fått tips på fotavtryck.

  • Svar på tråden Gravid men min bebis är sjuk
  • Anonym (Minna­)
    Tue 23 Feb 2021 18:54
    #1
    Anonym (Olycklig) skrev 2021-02-23 18:41:34 följande:

    Något som skulle vara rutin visade på abnorma utväxter, vätskesamlingar och missbildningar. Vi har inte fått sista utlåtandet ännu då det är ganska tidigt (v.13) men läkarna låter inte hoppfulla.

    Jag börjar ställa in mig på att vi måste ta farväl av vår bebis och försöker förbereda mig så gott det går.

    Verkar som att man får lov att begrava sitt barn men är osäker på hur jag vill göra där? Är rädd att en grav kommer ge mig dåligt samvete att jag inte hinner besöka den så ofta och hålla den så fin som jag skulle önska.

    Någon mer som gått igenom samma/liknande och hur valde ni att göra?

    Och vad får jag inte missa på sjukhuset vid förlossningen för att få minnen från bebis? Har fått tips på fotavtryck.


    Har lyckligtvis inte varit i er situation, men vill bara visa lite medkänsla, måste vara fruktansvärt att behöva gå igenom. Alla föräldrars mardröm.
    När det gäller grav, så fundera på minneslund istället. Där brukar alltid vara mycket ljus och blommor, och så behöver ni inte ha dåligt samvete för hur ofta ni går dit.
  • Anonym (Olyck­lig) Trådstartaren
    Wed 24 Feb 2021 12:53
    #2
    Anonym (Minna) skrev 2021-02-23 18:54:55 följande:

    Har lyckligtvis inte varit i er situation, men vill bara visa lite medkänsla, måste vara fruktansvärt att behöva gå igenom. Alla föräldrars mardröm.

    När det gäller grav, så fundera på minneslund istället. Där brukar alltid vara mycket ljus och blommor, och så behöver ni inte ha dåligt samvete för hur ofta ni går dit.


    Tack <3

    Ja det är sant, där blir hen inte så ensam.
  • Anonym (Hydro­ps)
    Tue 26 Oct 2021 18:26
    #3

    Hur gick det för dig? Vad hade ditt barn för något? Jag har varit med om samma. Mitt väntade barn visade sig ha hydrops och de sa att det var lika bra att göra abort så snart som möjligt så jag gjorde det i vecka 12. Jättejobbigt och nu försöker vi på nytt bli gravida. Har du försökt igen?

  • Anonym (Olyck­lig) Trådstartaren
    Tue 26 Oct 2021 22:05
    #4
    Anonym (Hydrops) skrev 2021-10-26 18:26:32 följande:

    Hur gick det för dig? Vad hade ditt barn för något? Jag har varit med om samma. Mitt väntade barn visade sig ha hydrops och de sa att det var lika bra att göra abort så snart som möjligt så jag gjorde det i vecka 12. Jättejobbigt och nu försöker vi på nytt bli gravida. Har du försökt igen?


    Vi fick avbryta i v 18. Då började hjärtat ge sig och få svårt att pumpa. Från obduktionen ett par månader senare fick vi veta vad det berodde på. Det va en svår bukväggsdefekt (magen och moderkakan va liksom ihopväxta) som få bebisar överlever till fullgången tid. Och hade bebis klarat sig så långt hade det blivit ett kort och plågsamt liv. All muskulatur och hud från precis under bröstkorg till rumpa saknades och alla inre organ va därför utanför kroppen när bebis skiljdes från moderkakan vid födseln.

    Beklagar det ni varit med om. Det är inget jag önskar någon.

    Det tog fem försök för oss att bli gravida igen och jag har mått riktigt dåligt och blivit deprimerad av det(trots att det va väldigt önskat). Har haft samtalskontakt från tidigare att prata med och om lite över en vecka ska vi på riktat ultraljud för att se att allt är okej med denna. Innan dess vågar jag inte hoppas på något :(
  • Tue 26 Oct 2021 22:24
    #5

    Vi förlorade en son i v. 21+5 i mars 2020 som vi valde att begrava i egen grav. Jag har alltid tyckt om att sörja vid gravar så det var jag som var bestämd på att Filip skulle få en egen grav. (Han dog av Hydrops Fetalis till följd av parvo 19-virus.)

    Jag blev gravid igen i dec 2020, oplanerat men extremt välkommet! Tyvärr så miste vi även denna son. (Han dog i psd när han var 8 dagar.)

    Vi har bestämt att våra söner får dela grav.

    Jag tycker det är rofyllt på något sätt att ha en specifik plats att gå till för att bryta ihop.

    Det kan låta konstigt, men för mig betyder det mycket att ha en plats att gå till.

    Jag förstår absolut att andra väljer minneslundar och det allra viktigaste är att en gör det som känns minst jobbigt.

Svar på tråden Gravid men min bebis är sjuk