• Anonym (Hjälp)

    Vad finns det för hjälp och stöd att få vid en graviditet?

    Hade en jätte svår och jobbig graviditet sist. Fick en djup depression, förlossningen blev ett stort trauma och förlossningsdepressionen var ett faktum.

    Mina två första år som mamma var tuffa sen började det vända och idag älskar jag att vara mamma till min son. Jag har försökt bearbeta allt genom åren men än idag har jag svårt att tala om det.

    Jag har blivit gravid men sen gjort abort då jag blivit livrädd men jag har idag kommit till en punkt då jag verkligen vill ha ett till barn och min partner likaså. Vad finns det för hjälp att få om det finns stor risk att man drabbas av depression under graviditeten? När man är totalt livrädd för en förlossning?

  • Svar på tråden Vad finns det för hjälp och stöd att få vid en graviditet?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Hjälp) skrev 2021-02-23 19:36:58 följande:

    Hade en jätte svår och jobbig graviditet sist. Fick en djup depression, förlossningen blev ett stort trauma och förlossningsdepressionen var ett faktum.

    Mina två första år som mamma var tuffa sen började det vända och idag älskar jag att vara mamma till min son. Jag har försökt bearbeta allt genom åren men än idag har jag svårt att tala om det.

    Jag har blivit gravid men sen gjort abort då jag blivit livrädd men jag har idag kommit till en punkt då jag verkligen vill ha ett till barn och min partner likaså. Vad finns det för hjälp att få om det finns stor risk att man drabbas av depression under graviditeten? När man är totalt livrädd för en förlossning?


    Om du väljer att bli gravid igen, så kontakt MVC så fort som möjligt. Då kan du ta upp dina frågor med barnmorskan, och kan hon inte hjälpa dig, så kan hon slussa dig vidare så att du får rätt hjälp.
  • Anonym (D)

    Det kan vara så att du kan få hjälp redan innan en graviditet.

    På vissa orter kan man få komma till aurora redan innan.

    Skicka en egenremiss till specmödravård om inte bm på mvc vill hjälpa dig med det.

    Det kan även gå att få snitt beviljat före graviditeten om det är vad du önskar. Men det är också lite olika.

    Om inte annat så håller jag med föregående. Ta upp detta med bm på en gång när du är gravid

Svar på tråden Vad finns det för hjälp och stöd att få vid en graviditet?