• Kenya

    Vad tycker ni, ska vi verkligen betala hen??

    Vad tycker ni här, har jag rätt eller min sambo?

    Vi är ett gäng som skulle åka till en stuga som vi hyrt via Air bnb. Det hela kostade 2000 kr per person. Nu har 1 person hoppat av och säger att hen inte vill åka pga av ont i ryggen. Då sa vi att vi ska ju bara chilla, njuta av god mat, vandra etc. Vi kommer inte att vara bland folk, då stugan ligger mitt ute i skogen och mat tar vi med oss. Vi tänkte att det vore skönt att komma bort ett tag och bara ta det lugnt, basta etc. Vi alla är "en person som man ofta träffar och umgås med".

    Nu till problemet. Min sambo tycker att Vi alla ska betala den som hoppat av 2000 kr tbx. Detta kan inte ägaren till stugan göra, då måste vi avboka hela stugan då. Det vill inte vi övriga 3 göra. Jag tror att hen som hoppat av har gjort det pga av att hen kritiserat andra som rest utomlands öppet på sociala medier och är nu rädd att själv bli kritiserad. Så då hoppar hen av. Men varför ska då vi övriga betala hen 2000 kr? Ingen kommer att ersätta hens plast heller. Detta då vi är de enda som umgås ofta. Andra vi känner träffar vi inte på regelbunden basis. Så ingen kan ta hens plats ändå. Jag tycker inte att vi ska betala. Har jag rätt?

    Tackar :)

  • Svar på tråden Vad tycker ni, ska vi verkligen betala hen??
  • Sockerikaffet

    Nej. Jag tycker att om man bestämmer att man ska åka och bokar och betalar så får man stå för sin del även om man inte åker med.

  • Anonym (N)

    Går det inte att få tillbaka pengar från ägaren av stugan då är det kompisens eget problem att hen blir av med 2000 kr.

  • Anonym (ooo)

    Jag tycker personen som väljer att hoppa av ska stå för sin kostnad. Visst kan jag tycka at ni inte borde åka alls nu när coronan ökar osv, men om ni nu ändå åker så har personen valt att avstå. 

  • Kenya

    Ok, tack! Jag håller med! Jag fattar inte riktigt hur min sambo tänker. Har försökt att förklara på ett bra sätt att jag inte tycker det varken är rättvist eller logiskt att VI ska betala Kompisen för att hen inte vill följa med. Går inte alls ihop för mig. Vår andra vän tycker också att det inte riktigt är rättvist.

  • Kenya
    Anonym (ooo) skrev 2021-02-24 11:52:03 följande:

    Jag tycker personen som väljer att hoppa av ska stå för sin kostnad. Visst kan jag tycka at ni inte borde åka alls nu när coronan ökar osv, men om ni nu ändå åker så har personen valt att avstå. 


    Corona- nej precis förstår hur du tänker. Men vi kommer inte ens stanna på vägen. Det ca 3 tmmars bilfärd och vi kör nonstop utan att stanna. Fika och kaffe har vi med oss. Måste ngn kissa så är det bara att gå å sätta sig under en gran. Vi kommer ha med oss all mat och vi har en kod till dörren så vi tar inte emot några nycklar. Men jag förstår och respekterar hur du tänker på den punkten absolut:)
  • Stårschan2

    Nej. Det finns ingen återbetalningsskyldighet på den här typen av privata resor. Det är en risk man tar när man hyr stuga ihop med kompisar. Kan man inte sälja sin plats till en ersättare så brinner pengarna inne. Inga konstigheter.

    Skulle man dra det till sin spets så skulle ni ju kunna hamna i ett läge där en ensam person blir sist kvar och tvingas betala hela stugan av privata pengar om det är för sent att avboka den. Det är ganska få som är beredda att organisera kompisresor på sådana premisser...


    De kan bytas ut mot Vi. Dem kan bytas ut mot Oss.
  • Anonym (N)
    Kenya skrev 2021-02-24 12:10:14 följande:

    Ok, tack! Jag håller med! Jag fattar inte riktigt hur min sambo tänker. Har försökt att förklara på ett bra sätt att jag inte tycker det varken är rättvist eller logiskt att VI ska betala Kompisen för att hen inte vill följa med. Går inte alls ihop för mig. Vår andra vän tycker också att det inte riktigt är rättvist.


    Din sambo får betala 2000 kr själv av egen ficka?

    Har ni gemensam ekonomi kan ni ta 2000 kr ? fickpengar ? var och han betalar till den här kompisen och du köper nåt roligt för dig själv?

    Problemet löst.
  • Anonym (ooo)
    Kenya skrev 2021-02-24 12:10:14 följande:

    Ok, tack! Jag håller med! Jag fattar inte riktigt hur min sambo tänker. Har försökt att förklara på ett bra sätt att jag inte tycker det varken är rättvist eller logiskt att VI ska betala Kompisen för att hen inte vill följa med. Går inte alls ihop för mig. Vår andra vän tycker också att det inte riktigt är rättvist.


    Det kan ju också vara så att något av er andra som ska med inte ens har råd att lägga ut mer pengar än denne redan ska för sin egen andel. Jag tror att ni alla får prata ihop er och tillsammans förklara för din sambo. 
Svar på tråden Vad tycker ni, ska vi verkligen betala hen??