• Nojjig

    Extremt illamående, vad hjälper?

    Är gravid med 3:e barnet och mår som tidigare gånger fruktansvärt illa. Är bara i v.6 och kräks redan.

    Provat primperan, postafen, b6-vitamin, sea-band.. äter lite och ofta.. salta kex.. dricker mycket vatten.

    Känner mig desperat, eftersom jag vet att jag förmodligen kommer må så här i flera månader. Det är som att vara konstant magsjuk fast värre, för här finns ingen lindring efter kräkning.

    Någon som provat akupunktur? Hjälper det?

    Jag vet inte hur jag ska stå ut i detta...

  • Svar på tråden Extremt illamående, vad hjälper?
  • Anonym (HG)

    För mig hjälpte ingenting förutom födseln...

  • Lilant

    Inget tyvärr men rekommenderar snabbnudlar med mycket vätska i eller att bara dricka buljong sen vätska ersättning, Saltapinnar, salta kex, Fanta. Nu kan jag iallefall ta hand om mitt barn så pappan slipper vara hemma :) förra gången mådde jag dåligt till vecka 25 nu kan jag iallefall ta hand om mig själv och dottern lite och är i vecka 9 :) men som sagt förra gången så sov jag mig igenom 3 månader och dig hade typ 1 gång i veckan för jag va som förlamad och bara spydde av allt, nu spyr jag också tyvärr

  • Lilant

    Ett annat tips är att inte äta ofta:) om jag gör det så skulle jag spy konstant nu håller jag spyandet till 3 gånger om dagen genom att bara äta 3 gånger om dagen, ser till att äta direkt efter jag spytt då får jag behålla, sen sittligga efter jag ätit

  • Nojjig
    Anonym (D) skrev 2021-02-25 07:29:33 följande:

    Ondansetron var det enda som hjälpte mig.


    Det finns viss risk för missbildningar av den verkar det som.. ges tydligen bara i mycket svåra fall. Var du inlagd?
  • Aryzza

    För mig hjälpte aldrig att äta. Ju hungrigare jag blev ju bättre mådde jag. Vilket så klart inte är en lösning för man måste ju få i sig något i alla fall ibland. Lösningen blev frukt direkt från kylen. Typ vindruvor och clementiner. Och som ovan skrev, inte så ofta utan kanske tre-fyra ggr om dagen. Inga tabletter hjälpte.

  • Nojjig
    Aryzza skrev 2021-02-25 08:57:19 följande:

    För mig hjälpte aldrig att äta. Ju hungrigare jag blev ju bättre mådde jag. Vilket så klart inte är en lösning för man måste ju få i sig något i alla fall ibland. Lösningen blev frukt direkt från kylen. Typ vindruvor och clementiner. Och som ovan skrev, inte så ofta utan kanske tre-fyra ggr om dagen. Inga tabletter hjälpte.


    Ok än så länge känner jag att jag mår mer illa om jag hinner bli hungrig. Men jag kräks inte så mycket än. Jag har verkligen panik och vet inte hur jag ska stå ut i detta. Jag får sån ångest. Känner att jag missar flera månader av min tvåårings liv. Jag kan inte vara den mamma jag brukar vara.
  • Lilant
    Nojjig skrev 2021-02-25 09:06:50 följande:

    Ok än så länge känner jag att jag mår mer illa om jag hinner bli hungrig. Men jag kräks inte så mycket än. Jag har verkligen panik och vet inte hur jag ska stå ut i detta. Jag får sån ångest. Känner att jag missar flera månader av min tvåårings liv. Jag kan inte vara den mamma jag brukar vara.


    Berätta för ditt barn "mamma är sjuk men kommer må bättre sen" min åtta månaders förstår det och är ganska okej med att vi sitter i sängen och leker med klossar och kollar tv... börjar dock bli bättre för mig och är i vecka 9 förra gången mådde jag dåligt till vecka 25 tyvärr 7-13 gravid illamående 15-17 extremt magsjuk 17-25 slutade jag med en medecin som fick mig att känna som att jag hade influensa i fler veckor :( och man måste typ trappa ner maten för att de ska funka och sen försöka hålla ett stadigt schema 3 ggr om dagen med att äta :) kan till och med dricka mellan måltider nu men bara Fanta haha, har du provat sockerfri Fanta? Fick faktiskt tipset i en annan må illa tråd här :)
  • Nojjig
    Lilant skrev 2021-02-25 10:08:34 följande:

    Berätta för ditt barn "mamma är sjuk men kommer må bättre sen" min åtta månaders förstår det och är ganska okej med att vi sitter i sängen och leker med klossar och kollar tv... börjar dock bli bättre för mig och är i vecka 9 förra gången mådde jag dåligt till vecka 25 tyvärr 7-13 gravid illamående 15-17 extremt magsjuk 17-25 slutade jag med en medecin som fick mig att känna som att jag hade influensa i fler veckor :( och man måste typ trappa ner maten för att de ska funka och sen försöka hålla ett stadigt schema 3 ggr om dagen med att äta :) kan till och med dricka mellan måltider nu men bara Fanta haha, har du provat sockerfri Fanta? Fick faktiskt tipset i en annan må illa tråd här :)


    Jo jag försöker förklara för honom på hans nivå. Och han har inget emot att det blir mer skärmtid, tvärtom. Men jag får dåligt samvete. Han är i trotsåldern nu också plus att han förmodligen också har adhd så han är sjövild och trotsig. Vet inte hur jag ska orka detta.

    Vad var det för medicin du slutade med?

    Jag småäter, lite då och då. Är rädd för att bli hungrig för då mår jag mer illa. Jag vill inte dricka sötningsmedel helst.. men börjar bli desperat.. vad som helst bara det hjälper *hulk*
Svar på tråden Extremt illamående, vad hjälper?