• mommadearest

    Tvättmaskin lyser rött, varför?

    Haft problem tidigare med min toppmatade tvättmaskin då programmet stängs av och det lyser rött eller blinkar rött vid startknappen. Det går över då jag tömmer vattnet och sätter igång spin bara eller liknande då det oftast stängs av precis efter sköljning.

    Men nu stängdes det av så det lyste rött på både huvudtvätten och sköljning.. Jag tömde vattnet och testade att göra som vanligt men inget händer det bara lyser rött. Fick ta ut tvätten och hänga den som den var men den var inte tvättad ordentligt.. Vad kan detta bero på?

    Hittar inget i bruksanvisning eller när jag försöker felsöka på google..

  • Svar på tråden Tvättmaskin lyser rött, varför?
  • felix le chat

    tror inte den kan pumpa ut vatten ur maskinen.
    har du stopp i slangen som skickar ut vatten ?
    eller något filter som är igensatt ?

  • mommadearest

    Jag har öppnat det längst ner och släppt ut vattnet och det var inget i filtret då. Står något om att man man rengöra slangar osv men att man måste dra ur kontakten först men det kan inre jag göra då sladden går direkt in i en dosa på väggen..

  • felix le chat
    mommadearest skrev 2021-02-24 23:51:40 följande:

    Jag har öppnat det längst ner och släppt ut vattnet och det var inget i filtret då. Står något om att man man rengöra slangar osv men att man måste dra ur kontakten först men det kan inre jag göra då sladden går direkt in i en dosa på väggen..


    går slangen ini ett vattenlås ?  stopp i vattenlåset ?
    dra ut slangen och blås så du vet att det inte är stop

    behöver du göra maskinen strömlös så skruva ur proppen i proppskåpet

  • Friger

    Har mer än en gång stött på byglar från BH som fastnat i vattenpumpen. Förhoppningsvis är det bara någon sådan grej.

    Men bryt strömmen via el-centralen först. Antingen via att skruva ut säkringen eller fälla ner brytaren beroende på vilken typ av säkring det är. Kontrollera så att tvättmaskinen verkligen är strömlös innan du startar.

  • Anonym (Hurtänkerman)

    Det är ju något lättare att råda om du bemödar sig med att skriva ut maskinens modellnr och fabrikat.

    Eller vad tycker du själv?

  • Denkmal81

    Man kan ju prova att rensa silen. Eller kolla så pumpen inte är blockerad.

  • Anonym (beware)

    Tror den är arg och irriterad för att ni tvättat för mycket.

    Som nämnts ovan, märke/modell?

  • mommadearest

    Det är en whirlpool AWE 5080 5 kg.

    Hade igång en liten tvätt förut för att testa och den var igång på huvudtvätt jättelänge som att den hakat upp sig där.. Jag ändrade då till rinse and spin och när det var klart var tvätten jättevarm..

  • mommadearest

    Verkar vara något med kretskortet, det står och tuggar jättelänge på huvudtvätt men när jag vrider till rinse and spin så fungerar det.. Höll på 1,5 timma på första steget bara, på huvudtvätten så får nog bli en ny.. typiskt

Svar på tråden Tvättmaskin lyser rött, varför?