• Anonym (Ryttarn)

    Arg på ”bebisrecept”

    Hej!

    Jag snubblade in på en främmande kvinnas instagram imorse, hon beklagar sig över att inte lyckats bli gravid än, försökt i strax över året.

    Hon hade lagt upp en bild där hon hoppade på en influenser som precis skrivit ut att hon är gravid med sitt andra barn. På denna bild hade influensers skrivit ett ?benisrecept? som innefattade något i stil med ?2 koppar kramar, 3 dl kyssar och 7 dl kärlek?

    Detta tog kvinnan i fråga åt sig av, påstås att influensers försök vända detta till att hon o hennes man inte älskar varandra eller har sex korrekt o därför inte kan få barn? Men denna influenser har nog garanterat ingen aning om vem kvinnan är med hennes lilla konto på 80 pers.

    Värst var att i kommentarerna äggade andra ofrivilligt barnlösa på henne o sa att ?sånt här är skit, folk måste ju fan tänka på vad de säger?. Men jag har sååå svårt o se hur denna influenser (eller andra som gör dessa bilder) i fråga har gjort något fel?

    Är det bara jag? Känns som många ofrivilligt barnlösa letar bråk o försöker se saker som inte finns där, kanske pga ledsamheten o avundsjukan absolut. Men att en offentligt (eller icke offentlig person) inte ska få lägga upp en sådan bild med ?recept? för att berätta för alla att dem väntar barn igen? Skulle hon bli lika arg om hennes kollega eller vän på fb la upp liknande bild?

  • Svar på tråden Arg på ”bebisrecept”
  • Anonym (Ryttarn)

    Rättelse: kvinnan har 28 följare på sitt konto

  • Anonym (T)

    Jag har själv lätt för att bli gravid så nu syftar jag inte specifikt på mig.

    MEN jag kan förstå att ofrivilligt barnlösa kan ta illa upp av olika saker när folk uttrycker sig olämpligt. Det där bebisreceptet kan vara en fin bild på ens instagram, men ur någon annans perspektiv kan det vara som en käftsmäll.

    Så jag förstår båda.

    Minns ett inlägg i en grupp en gång om tips på hur man blir gravid. Aldrig sett så vidriga kommentarer innan, och då är inte jag ens barnlös eller har svårt att bli gravid. Kommentarer som "HAHAHA vad tror du? Sex", "Man rider, så blir du gravid", "HAHA, har du hört talas om sex eller?".

    Man måste ändå tänka på hur man uttrycker sig tycker jag, speciellt när det är ett sådant känsligt ämne.

  • Anonym (ooo)
    Anonym (Ryttarn) skrev 2021-02-25 10:53:10 följande:

    Hej!

    Jag snubblade in på en främmande kvinnas instagram imorse, hon beklagar sig över att inte lyckats bli gravid än, försökt i strax över året.

    Hon hade lagt upp en bild där hon hoppade på en influenser som precis skrivit ut att hon är gravid med sitt andra barn. På denna bild hade influensers skrivit ett ?benisrecept? som innefattade något i stil med ?2 koppar kramar, 3 dl kyssar och 7 dl kärlek?

    Detta tog kvinnan i fråga åt sig av, påstås att influensers försök vända detta till att hon o hennes man inte älskar varandra eller har sex korrekt o därför inte kan få barn? Men denna influenser har nog garanterat ingen aning om vem kvinnan är med hennes lilla konto på 80 pers.

    Värst var att i kommentarerna äggade andra ofrivilligt barnlösa på henne o sa att ?sånt här är skit, folk måste ju fan tänka på vad de säger?. Men jag har sååå svårt o se hur denna influenser (eller andra som gör dessa bilder) i fråga har gjort något fel?

    Är det bara jag? Känns som många ofrivilligt barnlösa letar bråk o försöker se saker som inte finns där, kanske pga ledsamheten o avundsjukan absolut. Men att en offentligt (eller icke offentlig person) inte ska få lägga upp en sådan bild med ?recept? för att berätta för alla att dem väntar barn igen? Skulle hon bli lika arg om hennes kollega eller vän på fb la upp liknande bild?


    Vilket trams. Folk skriver vad de vill på sina bloggar. Kvinnan borde inte blivit så upprörd och är uppenbarligen i ett känsligt stadium men det får ju finnas gränser för vad man tar åt sig av. 
    Det är som när folk som har svår få barn (jag har varit där själv) blir ledsna för att grannen/arbetskamraten osv blir gravida. Man måste hålla sånt där från sitt eget liv! Distansera sig, det är inte rimligt annars. 
  • Anonym (Ryttarn)
    Anonym (T) skrev 2021-02-25 10:59:10 följande:

    Jag har själv lätt för att bli gravid så nu syftar jag inte specifikt på mig.

    MEN jag kan förstå att ofrivilligt barnlösa kan ta illa upp av olika saker när folk uttrycker sig olämpligt. Det där bebisreceptet kan vara en fin bild på ens instagram, men ur någon annans perspektiv kan det vara som en käftsmäll.

    Så jag förstår båda.

    Minns ett inlägg i en grupp en gång om tips på hur man blir gravid. Aldrig sett så vidriga kommentarer innan, och då är inte jag ens barnlös eller har svårt att bli gravid. Kommentarer som "HAHAHA vad tror du? Sex", "Man rider, så blir du gravid", "HAHA, har du hört talas om sex eller?".

    Man måste ändå tänka på hur man uttrycker sig tycker jag, speciellt när det är ett sådant känsligt ämne.


    Har en viss förståelse för dem jag med, men om någon lägger upp en bild om att de ska ha barn med ett gulligt ?bebisrecept? så har jag svårt att stå bakom dem när de blir arga. Det är inte konstigt, taskigt eller klantigt skrivet av influensern i fråga: då hade det stått något i stil med det du säger. ?Testa o ha sex? eller komma med konstiga råd som ska hjälp, det är konstigt, taskigt o klantigt.

    Men en humoristisk receptbild ser jag inte felet, klantigheten eller det taskiga med tyvärr
  • Anonym (Ryttarn)
    Anonym (ooo) skrev 2021-02-25 11:03:52 följande:

    Vilket trams. Folk skriver vad de vill på sina bloggar. Kvinnan borde inte blivit så upprörd och är uppenbarligen i ett känsligt stadium men det får ju finnas gränser för vad man tar åt sig av. 

    Det är som när folk som har svår få barn (jag har varit där själv) blir ledsna för att grannen/arbetskamraten osv blir gravida. Man måste hålla sånt där från sitt eget liv! Distansera sig, det är inte rimligt annars. 


    Jo precis! Om man ska gå runt o avundas alla som har det man själv vill ha men inte har så går man ju under.
  • Kentaur

    Influencers...
    Det är ju ett skällsord för de är generellt sett inte de skarpaste knivarna i lådan.

    Jag tycker att din tråd mer fiskar medhåll än att vara en seriös fundering och diskussion. Men folk i allmänhet har en mycket hård ton mot varandra, i synnerhet på internet där man kan dölja sig bakom anonymiteten.

    Jag håller med om den som kritiserade stollen och dess "recept". Alltså, hallå, även influencers måste tänka ibland. För med det säger hon de facto att barnlöshet beror på kärleksbrist. Hur korkad får man bli?

    Dessutom så måste man ta till sig av kritiken och inte bara fiska medhåll när det osar stekt katt.
    Ett ödmjukt förlåt är faktiskt på sin plats.

  • Kentaur

    Vad är det för fel med att säga något i stil med:
    "Jag är ledsen för din skull och jag menade inte att såra dig. Jag ville bara tramsa lite".

    Nä, istället ska man bråka som fasiken och strida även på andra forum för sin rätt att ha rätt.
    Tramsigt och korkat är bara förnamnet.

  • Anonym (Kvinna)

    Man måste ju inte följa konton på Insta eller annat med människor som är gravida.

    Ja det är jobbigt att kämpa för att bli gravid men ska vi som kan gå runt och skämmas för det?

  • Anonym (q)

    Pressen/sorgen av att inte få barn kan ställa till det rejält. Det finns många såna där totalt fåniga bilder/citat som frustrerar dessa personer och ibland rinner det över. Då söker många stöd hos gelikar och tar ut frustration med bilderna som katalysator. Då jag har många infertila i min närhet online( + mig själv men brukar inte reagera på sånt oftast) så förstår jag. Det är inte illa menat att posta dessa saker men är man en större influencer så borde man tänka efter.

  • Anonym (Lisa)
    Anonym (T) skrev 2021-02-25 10:59:10 följande:

    Jag har själv lätt för att bli gravid så nu syftar jag inte specifikt på mig.

    MEN jag kan förstå att ofrivilligt barnlösa kan ta illa upp av olika saker när folk uttrycker sig olämpligt. Det där bebisreceptet kan vara en fin bild på ens instagram, men ur någon annans perspektiv kan det vara som en käftsmäll.

    Så jag förstår båda.

    Minns ett inlägg i en grupp en gång om tips på hur man blir gravid. Aldrig sett så vidriga kommentarer innan, och då är inte jag ens barnlös eller har svårt att bli gravid. Kommentarer som "HAHAHA vad tror du? Sex", "Man rider, så blir du gravid", "HAHA, har du hört talas om sex eller?".

    Man måste ändå tänka på hur man uttrycker sig tycker jag, speciellt när det är ett sådant känsligt ämne.


    Så man ska dölja att man är gravid för att inte göra de som försöker ledsna? Är det bara på forum, eller i verkliga livet också?

    Klarar man, som ofrivillig barnlös, inte av att andra skaffar barn, då får  man söka hjälp. Livet pågår ju liksom ändå, det är samma med sjuka människor t ex. Jogga inte, för någon utan ben kan bli ledsen. 
Svar på tråden Arg på ”bebisrecept”