• Thu 25 Feb 2021 12:02
    2254 visningar
    10 svar
    10
    2254

    Gravid efter covidvaccin

    Är det någon här som blivit gravid trots att det inte gått 2månader sedan covidvaccination? Vad har ni fått för rekomendationer av läkare?

  • Svar på tråden Gravid efter covidvaccin
  • Anonym (Hajar­)
    Thu 25 Feb 2021 13:13
    #1

    Hakar på. Jag har nämligen inte sett några svenska rekommendationer om att vänta med graviditet, bara utländska? Kanske finns någo här som faktiskt kan svara på om denna rekommendation finns i Sverige?

  • Thu 25 Feb 2021 17:51
    #2
    Anonym (Hajar) skrev 2021-02-25 13:13:38 följande:
    Hakar på. Jag har nämligen inte sett några svenska rekommendationer om att vänta med graviditet, bara utländska? Kanske finns någo här som faktiskt kan svara på om denna rekommendation finns i Sverige?
    Ja, den finns även i Sverige.
  • Anonym (Hajar­)
    Thu 25 Feb 2021 18:21
    #3
    Långbenopluto skrev 2021-02-25 17:51:40 följande:

    Ja, den finns även i Sverige.


    Har du en länk? Letade för ett par veckor sedan utan att hitta
  • Sun 7 Mar 2021 22:29
    #4

    Jag fick ägglossning 3 dagar efter min andra vaccin spruta med Pfizers och plussade för några dagar sedan, dock bara 4+0 så för tidigt o säga hur det kommer gå :)


    Har dock förhållt mig till utländska riktlinjer om att man inte behöver vänta med att bli gravid när du tar mRNA vaccin som pfizers då de inte går in i kroppens celler.

  • Wed 14 Apr 2021 22:34
    #5

    Hade inte ens hört denna rekommendation innan nu :/ Fick covid vaccin nr 1 5.2, hade äl och blev gravid 2.3, nämnde det snabbt på inskrivnings samtalet då jag undrade angående andra sprutan men hon sa inget om det. Varför är det sagt att man ska vänta? Bör jag vara orolig??

  • Fri 16 Apr 2021 01:46
    #6
    SiduM0rjens skrev 2021-04-14 22:34:28 följande:

    Hade inte ens hört denna rekommendation innan nu :/ Fick covid vaccin nr 1 5.2, hade äl och blev gravid 2.3, nämnde det snabbt på inskrivnings samtalet då jag undrade angående andra sprutan men hon sa inget om det. Varför är det sagt att man ska vänta? Bör jag vara orolig??


    Det brukar vara så att man per automatik inte rekommenderar graviditet efter vaccinering med ett för marknaden nytt vaccin, eftersom man inte har tillräcklig erfarenhet av hur vaccinet påverkar foster (man studerar ju inte sånt av förklarliga skäl men när ett vaccin funnits tillräckligt länge så kommer det alltid att finnas många kvinnor som ovetande varit tidigt gravida eller blir gravida strax efter vaccinering och då studerar man i efterhand utfallet av deras graviditeter).

    Det finns inget som säger att det faktiskt är farligt, men eftersom man ännu inte har studier som säger att det INTE är farligt så rekommenderas det inte. Så jag tror inte att du ska vara orolig. Amerikanska motsvarigheten till FHM (CDC) skriver på sin hemsida att det inte finns någon anledning att inte blir gravid om man nyligen har tagit covidvaccin. Och i USA är man som bekant väldigt försiktiga med att rekommendera sånt pga stämningar osv. Så jag hade inte varit orolig.
  • Anonym (Nyfik­en)
    Fri 2 Jul 2021 19:14
    #7

    Då det förekommer oror för infertilitet efter covidvaccinet undrar jag hur det har gått för er.  Någon som är fullveccinerad och därefter blivit gravid? Ni som blev gravida någon dag efter sprutan - har graviditeten gått bra?

  • Fri 2 Jul 2021 20:44
    #8

    Hej!

    Jag tog min första dos av vaccinet i mars och hade ägglossning typ samtidigt. Jag blev gravid med det ägget. Är nu i vecka 23 och min lilla tjej mår hur bra som helst där inne. Min barnmorska la ingen vikt vid vaccineringen när jag skrev in mig. Jag har nu tagit andra dosen vaccin. Har fem kollegor som blivit gravida relativt tätt inpå deras första dos vaccin (Astra, Pfizer, moderna) och alla våra bebisar mår bra där inne.

    Hoppas att detta kan lugna någon :)

  • Anonym (Inga sådana rekomm­endati­oner)
    Fri 2 Jul 2021 20:48
    #9
    LillGumsan skrev 2021-02-25 12:02:38 följande:

    Är det någon här som blivit gravid trots att det inte gått 2månader sedan covidvaccination? Vad har ni fått för rekomendationer av läkare?


    har en kompis som rådfrågade sin barnmorska som i sin tur rådfrågade en gynekolog. finns inga rekommendationer att vänta i flera månader på att bli gravid efter covid19vaccination. MRNA bryts ned av kroppen inom 24 h. bara bra att du har skyddet innan du blir gravid. dock finns inte tillräckligt med studier på att ge vaccinet till gravida innan v 12 ännu.
  • Anonym (Julia­)
    Fri 2 Jul 2021 21:11
    #10
    Anonym (Inga sådana rekommendationer) skrev 2021-07-02 20:48:26 följande:

    har en kompis som rådfrågade sin barnmorska som i sin tur rådfrågade en gynekolog. finns inga rekommendationer att vänta i flera månader på att bli gravid efter covid19vaccination. MRNA bryts ned av kroppen inom 24 h. bara bra att du har skyddet innan du blir gravid. dock finns inte tillräckligt med studier på att ge vaccinet till gravida innan v 12 ännu.


    Mycket avråds ju också att göra innan vecka 12 just för att man inte ska kunna skylla missfall och liknande på någonting. Tex ger ofta massörer inte massage till gravida innan vecka 12. Inte för att de tär farligt utan för att man inte vill riskera att ett ev missfall kopplas till detta. Tänker att det kan vara samma med vaccinet. Är ingen fara men man vill inte riskera.
Svar på tråden Gravid efter covidvaccin