• jaellernejvetej

    Timvikarie på äldreboende utan utbildning? Var ärliga, tack!

    Jag är en 20-årig tjej som desperat söker ett deltidsjobb med flexibla arbetstider. Har ett jobb nu men känner att jag måste söka ett nytt då det på sistone ibland har gått flera veckor mellan mina arbetstillfällen och jag måste åtminstone kunna jobba lite varje vecka.

    Anledningen till att jag efterfrågar flexibla arbetstider är just att mitt liv kräver det just nu, bland annat på grund av studier. Problemet är att nästan alla sådana jobb endast söker personer med annan huvudsaklig syssla på minst 50%, och problemet är att mina "sysslor" inte passar in på denna beskrivningen. Har flera gånger blivit uppringd av arbetsgivare som ville intervjua mig och sedan behövt ändra sig när de fick veta att jag inte har en fast syssla på minst 50%. 

    Jag har tidigare jobbat som timvikarie på förskola. Det var inget fel på jobbet i sig och det var rätt mysigt ibland, men jag fick sån ångest inför nästan varje arbetsdag att jag inte orkade jobba så ofta och inte blev kvar där länge. Jag tror det handlade om att jag kände mig lite "underlägsen", som om jag ibland var i vägen istället för att hjälpa till. Något jag hade svårt för var att sätta gränser / vara sträng mot barnen. Ibland när de inte lyssnade så visste jag verkligen inte vad jag skulle göra.

    Jag har kollat runt på internet och det känns som att timvikarie inom min kommuns äldreboenden nästan är mitt enda alternativ just nu. Det finns en del av mig som länge har varit nyfiken på att jobba inom vården (och ett timvikariat på äldreboende är nog det närmsta man kan komma utan att ha utbildning), och jag tror att jag har lättare för att prata med vuxna personer än med barn. Men samtidigt är jag orolig att jag helt enkelt inte passar för jobbet eller att det ska bli för psykiskt påfrestande antingen på grund av stressig arbetsmiljö, min personlighet eller eftersom jag inte har någon utbildning.

    Om någon har erfarenhet av att jobba som timvikarie inom äldreomsorgen så får ni gärna höra av er i tråden! Var inte rädda för att vara ärliga.

    Jag är även tacksam om ni har tips på andra jobb som skulle kunna funka! 

  • Svar på tråden Timvikarie på äldreboende utan utbildning? Var ärliga, tack!
  • Kråksången

    Är bara att testa. Dock bör du nog undvika hemtjänsten eftersom det är extra stressigt där, klarade själv inte av att jobba där som ungdom mer än några månader och värre har det ju blivit.

    Lager är ju annars ett jobb där många yngre börjar jobba inom både som studenter och efter utbildning.

  • Anonym (Rita)

    Jag började så, idag är jag usk med fast anställning.

    I stort sett alla timvikarier har inte utbildningen och alla är ju nya någon gång. Även utbildade som börjar jobba för första gången är nya.

    Tycker absolut att du ska testa! Många är duktiga och de som inte trivs slutar snart, som timvikarie har du ju rätt att sluta om det skulle vara så.

    Men mitt tips är att be att få prova på flera olika avdelningar, både somatiska och demens, och även hemtjänst om du har körkort. För arbetssättet är ganska olika på dessa 3 och trivs du inte på ena stället så kanske du trivs hur bra som helst på ett annat.

    Jag har provat alla tre men jobbar på demens och det är verkligen det bästa enligt mig.

  • Anonym (Vera)
    Anonym (Rita) skrev 2021-02-25 19:44:05 följande:

    Jag började så, idag är jag usk med fast anställning.

    I stort sett alla timvikarier har inte utbildningen och alla är ju nya någon gång. Även utbildade som börjar jobba för första gången är nya.

    Tycker absolut att du ska testa! Många är duktiga och de som inte trivs slutar snart, som timvikarie har du ju rätt att sluta om det skulle vara så.

    Men mitt tips är att be att få prova på flera olika avdelningar, både somatiska och demens, och även hemtjänst om du har körkort. För arbetssättet är ganska olika på dessa 3 och trivs du inte på ena stället så kanske du trivs hur bra som helst på ett annat.

    Jag har provat alla tre men jobbar på demens och det är verkligen det bästa enligt mig.


    Varför tycker du att demens är det bästa? Bara nyfiken då jag också ska försöka hitta nåt sommarjobb inom vården.
  • Anonym (Rita)
    Anonym (Vera) skrev 2021-02-26 01:38:59 följande:

    Varför tycker du att demens är det bästa? Bara nyfiken då jag också ska försöka hitta nåt sommarjobb inom vården.


    Jag vet faktiskt inte riktigt, det är kanske mest känslan och utmaningarna som kommer upp av att ta hand om dementa. Att lyckas hitta fram, skapa relation, upptäcka att arbetar vi såhär så mår denna person mycket bättre. Att få se glimtar av personen människan en gång var.

    Sedan kan det ibland vara mycket svårt, någon kan slåss/bitas osv men även där kan man hitta vägar att få hjälpa personen på bästa sätt. Demens innebär också färre boenden och högre personaltäthet, och man arbetar på något sätt närmare tycker jag.

    Men allas erfarenhet är olika och det är bra på somatisk med, finns ju ofta dementa där också, folk som blivit sjuka efter att ha flyttat in, eller som inte fått diagnos.

    Prova lite olika, be att få vicka på alla avdelningar så kanske du hittar en som passar dig bäst, och så kan du önska att bli placerad där under sommaren.
  • ZipZ87

    I vården finns fler ställen att testa på än bara inom äldreomsorgen, tex inom LSS verksamhet (funktionsnedsatta människor eller de som har funktionsvariationer). Det finns gruppboenden, personlig assistans (oftast ensamarbete) och serviceboenden. Inom LSS så är personaltätheten bättre än i äldreomsorg, du som vårdbiträde/stödbiträde är deras förlängda arm till ett "normalt" vardagsliv. 

    Sök på många olika ställen för att få en bredare blick inom omsorg, stort lycka till! 

  • Anonym (Vårdbiträde)

    Hej! En gammal tråd men skriver ifall någon skulle vara intresserad i framtiden. Jag extrajobbar som timvikarie på ett äldreboende och är 19 år gammal. Jag har ingen som helst utbildning inom vård och omsorg och är därför anställd som vårdbiträde och inte undersköterska. Det har visserligen varit en stor omställning för mig som inte har någon tidigare erfarenhet med omvårdnad men jag upplever att det är ett otroligt meningsfullt och givande yrke som gör skillnad. Att jobba med äldre är väldigt givande och utmanande, så det är positivt. Det jag dock fått uppfattningen om är att det inte är ett jobb alla vill ta. Uppgifterna innebär personlig omvårdnad (ex toalettbesök, tömma kateter, tvätta, duscha med mera) och därav kommer man i kontakt med mycket kroppsliga vätskor (blod, urin, avföring, saliv med mera). Är man inte van, som jag, är det en omställning att möta detta. Det lär man sig dock med tiden. Den psykiska delen är också att ta i beaktning. Är man inte van vid åldrande på detta sätt så kan det kännas tufft, eftersom brukarna är i den sits att de inte kan ta hand om sig själva längre. Det kan vara tufft att se, och att befinna sig i den miljön. Har man dock fina kollegor tror jag detta hjälper avsevärt. Allt som allt är det ett väldigt givande arbete och jag tror man utvecklas personligen också. Skulle nog rekommendera alla att testa att jobba inom vården, är det inte för dig så är det inte så men då har du i alla fall testat och även gjort goda gärningar för en medmänniska.

  • Anonym (Vårdbiträde)

    Hej! En gammal tråd men skriver ifall någon skulle vara intresserad i framtiden. Jag extrajobbar som timvikarie på ett äldreboende och är 19 år gammal. Jag har ingen som helst utbildning inom vård och omsorg och är därför anställd som vårdbiträde och inte undersköterska. Det har visserligen varit en stor omställning för mig som inte har någon tidigare erfarenhet med omvårdnad men jag upplever att det är ett otroligt meningsfullt och givande yrke som gör skillnad. Att jobba med äldre är väldigt givande och utmanande, så det är positivt. Det jag dock fått uppfattningen om är att det inte är ett jobb alla vill ta. Uppgifterna innebär personlig omvårdnad (ex toalettbesök, tömma kateter, tvätta, duscha med mera) och därav kommer man i kontakt med mycket kroppsliga vätskor (blod, urin, avföring, saliv med mera). Är man inte van, som jag, är det en omställning att möta detta. Det lär man sig dock med tiden. Den psykiska delen är också att ta i beaktning. Är man inte van vid åldrande på detta sätt så kan det kännas tufft, eftersom brukarna är i den sits att de inte kan ta hand om sig själva längre. Det kan vara tufft att se, och att befinna sig i den miljön. Har man dock fina kollegor tror jag detta hjälper avsevärt. Allt som allt är det ett väldigt givande arbete och jag tror man utvecklas personligen också. Skulle nog rekommendera alla att testa att jobba inom vården, är det inte för dig så är det inte så men då har du i alla fall testat och även gjort goda gärningar för en medmänniska.

Svar på tråden Timvikarie på äldreboende utan utbildning? Var ärliga, tack!