• mommadearest

    Från barn till tonåring, hur hanterar man övergången!?

    Min son fyller 13 i sommar, han har senaste året vuxit något så otroligt i sig själv, blivit mer självständig, är ute mer med kompisar, är hemma själv mer när jag jobbar utan att vilja/behöva vara hos någon under tiden. Han vidgar sina vyer, tog bussen in till stan (ca 3 mil) med sin morbror som är 14,5 och några av hans kompisar och var där under dagen, gick runt lite var stans... Jag har lite svårt att hantera att han blivit så stor plötsligt, att inte känna lika mycket kontroll längre, inte veta lika mycket.. Oroar mig över vad de ska hitta på, vad de gör, tänk om något händer, hur mycket ska jag "släppa" på det utan att det blir för mycket eller för strängt osv osv.

    Hur hanterar jag det på ett bra sätt? Hur pratar jag med honom och får bra kontakt och svar utan att verka kontrollerande och för överbeskyddande?

    Kan tillägga att jag varit hemma med honom i stort sätt hela hans liv då han har autism och adhd och haft väldigt jobbigt med skola osv tills förr ett par år sedan. Vi har alltså alltid haft en väldigt nära relation och pratar om allt, är ärliga osv så jag vill verkligen kunna fortsätta ha det så..

  • Svar på tråden Från barn till tonåring, hur hanterar man övergången!?
  • Anonym (Oklart!)

    Jag antar att man tar en dag i taget.

    Har själv en 13-åring som jag anstränger mig att inte skälla för mycket på och inte låta balla ur fullständigt.

    Jag tänker på det som ett hantverk i föräldraskap, där det liksom inte blir klart direkt, utan man får se hur saker landar!

    Grattis till att ha god relation och att du ser sådana framsteg!

Svar på tråden Från barn till tonåring, hur hanterar man övergången!?