• Stefanko

    Ej tillgång p-plats, måste jag betala den?

    Hej! Det är så att jag har en fundering och vet inte riktigt var man ska vända sig så jag prövar här.
    Det är så att jag flyttat in i en lägenhet för ca 1,5 månader sedan och i mitt kontrakt ska jag ha rätt till en specifik p-plats för en extra kostnad utöver hyran. Nu är det så att min p-plats är blockerad delvis av en annan hyresgästs bil samt andra hyresgästers cyklar. Är jag då tvungen att betala för p-platsen även fast jag inte får tillgång till den. Det händer inte speciellt mycket från hyresvärdens håll..
    Delar av kontraktet innehåller:
    Bostaden omfattas av tillval: Ja, Motorvärmarplats
    Avgiften 300 kr för motorvärmarplats nr 1 betalas utöver hyran.
    Om hinder eller men uppstår i nyttjanderätten utan hyresgästens vållande har hyresgästen rätt till skälig nedsättning av hyran för den tid bostaden är i bristfälligt skick.
    Skulle detta inkludera p-platsen? Någon som kan sånt här?
  • Svar på tråden Ej tillgång p-plats, måste jag betala den?
  • Anonym (...)

    Säg till värden att du inte kommer att betala den extra avgiften och se om det händer något då.

    Sätt upp en lapp i trapphuset att cyklar måste flyttas då det är din p-plats, prata med grannen som blockerar din plats.

    Vi hade grannar som lånade vår plats lite då och då, sjukt jävla irriterande när man kom hem sent och någon jävel stod där, ibland la dom en lapp med ett telefonnummer "ring så kommer jag ner och flyttar bilen", ringde parleringsbolaget och anmälde varje gång, till slut så gick det fram.

  • Sven19

    Har du berättat att du inte kan använda p-platsen? Du kan inte komma efteråt och säga att den inte går att använda.

  • Tow2Mater

    En lapp på hyresgästens bilfonster, cyklarna kan du kanske flytta en bit? Sen parkera din bil där så de ser platsen är upptagen.En lapp i brevlådan till alla att de ska flytta sina cyklar ett visst datum ifall du inte kan gora det.

  • Anonym (Betty)
    Stefanko skrev 2021-02-26 11:27:50 följande:
    Hej! Det är så att jag har en fundering och vet inte riktigt var man ska vända sig så jag prövar här.
    Det är så att jag flyttat in i en lägenhet för ca 1,5 månader sedan och i mitt kontrakt ska jag ha rätt till en specifik p-plats för en extra kostnad utöver hyran. Nu är det så att min p-plats är blockerad delvis av en annan hyresgästs bil samt andra hyresgästers cyklar. Är jag då tvungen att betala för p-platsen även fast jag inte får tillgång till den. Det händer inte speciellt mycket från hyresvärdens håll..
    Delar av kontraktet innehåller:
    Bostaden omfattas av tillval: Ja, Motorvärmarplats
    Avgiften 300 kr för motorvärmarplats nr 1 betalas utöver hyran.
    Om hinder eller men uppstår i nyttjanderätten utan hyresgästens vållande har hyresgästen rätt till skälig nedsättning av hyran för den tid bostaden är i bristfälligt skick.
    Skulle detta inkludera p-platsen? Någon som kan sånt här?
    Men har inte din hyresvärd samarbete med ett visst p- bolag man kan ringa om nån annan står på platsen? Funkar ju så klart inte om det är cyklar men om nån bil står där borde den kunna bli lappade. Kanske inte är så om det är nåt mindre hyresbolag men om det är ett större kommunalt bolag tex har de helt säkert nåt p bolag som man ska ringa om nån står på din plats. Ring o fråga eller kolla hemsidan vad det står för info.

    Vad gäller cyklar borde du kunna lyfta bort dem. För det kan ju knappast stå ett cykelställ på din plats som de är fastlåst i? Det skulle jag göra om det stor nåt "löst" föremål på min plats.

    Har du pratat direkt med den personen som brukar blockera din plats? När en granne ställt sig på min plats kollade jag reg nr, fick fram namn o adress o gick o knackade på. Då flyttade hon den direkt.
  • Anonvm

    Men frågan är vad du vill egentligen. Självklart skall du ha tillgång till p-platsen om du har kontrakt på den och blir debiterad, kasta cyklarna i nån buske o parkera sen riktigt nära mot förarsidan på den där bilen som delvis står ivägen för att få igång dialogen....

    Eller så kanske du inte har bil o hellre vill få din hyra sänkt? Om det är så och hyresvärden vägrar sänka hyran så är det ju bara att blockera platsen med en skrotbil under tiden du bor där.

Svar på tråden Ej tillgång p-plats, måste jag betala den?