• Anonym (A)

    Gravida från v 22-ny riskgrupp

    Hej!

    Nu räknas även gravida från v 22 till riskgrupp pga risken att föda för tidigt. Jag är i v 27 och redan sjukskriven sen tidigare och går alltså hemma. Har ett skolbarn och ett barn på.2,5 år som ska skolans in i förskola nu i mars.

    Skolbarnet blir svårt att hålla hemma, men funderar nu på om mitt yngsta barn ska vänta med att börja förskolan? Hen behöver det eg., samspelet med andra barn osv, så ser jag till hens behov så borde vi köra på. Samtidigt känner jag att jag vill göra allt jag bara kan för att skydda mitt ofödda barn.

    Min man är arg på mig redan som det är över att vår yngsta inte börjat förskola tidigare, så där har jag inget medhåll om att skjuta fram inskolningen.

    Hur hade ni resonerat?

  • Svar på tråden Gravida från v 22-ny riskgrupp
  • Anonym (H)

    Varför är han arg på att barnet inte börjat förskola?

    Jag anatar att det inte är ekonomin? För om det är den det handlar om så lär det ju inte vara ett problem nu då du ändå är hemma.

    Jag skulle välja att ha barnet på förskola dock.

    Visst finns en risk. Men troligtvis är den rätt liten.

    Man har inte förbjudit gravida att arbeta. Utan endast gått ut med att man bör slippa arbete i riskfyllda miljöer

  • Anonym (Va)

    Men jag förstår inte?

    Är det en riskgraviditet för alla gravida kvinnor som går in i v.22 pga att man kan föda för tidigt? Av vilken anledning då?

  • Anonym (X)

    Ni har ju redan ett skolbarn, så känns ju som ni inte kan skydda er ändå.

  • Anonym (H)
    Anonym (Va) skrev 2021-02-27 08:00:56 följande:

    Men jag förstår inte?

    Är det en riskgraviditet för alla gravida kvinnor som går in i v.22 pga att man kan föda för tidigt? Av vilken anledning då?


    Man är i riskgrupp från vecka 22-36 eftersom barnet riskerar att födas för tidigt om man får Corona. Så ja det gäller alla gravida
  • Anonym (Va)
    Anonym (H) skrev 2021-02-27 08:24:06 följande:

    Man är i riskgrupp från vecka 22-36 eftersom barnet riskerar att födas för tidigt om man får Corona. Så ja det gäller alla gravida


    Men blir varje gravid kvinna sjukskriven då eller måste det vara en mer påverkan än så?

    Undrar bara då jag redan är i riskgrupp vid graviditet pga försvagad livmoderhals och stor risk till blodproppar. Jag brukar bli sjukskriven vid v.15 när jag får cerklage (är inte gravid nu)
  • Anonym (H)
    Anonym (Va) skrev 2021-02-27 08:31:08 följande:

    Men blir varje gravid kvinna sjukskriven då eller måste det vara en mer påverkan än så?

    Undrar bara då jag redan är i riskgrupp vid graviditet pga försvagad livmoderhals och stor risk till blodproppar. Jag brukar bli sjukskriven vid v.15 när jag får cerklage (är inte gravid nu)


    Det som sägs är att man som gravid inte ska jobba i riskfyllda miljöer om det går att undvika.

    Man lär inte bli sjukskriven men om man arbetar i ett jobb där man möter mycket människor, exempelvis butik, så lär man omplaceras om det går eller annars förbjudas av arbetsgivaren att arbeta och då få graviditetspenning.

    Arbetsgivaren har ett arbetsmiljöansvar. Och hittills verkar det vara det hela grejen bygger på.

    En person som kan arbeta hemifrån riskerar ju inte att bli smittad.

    En person i butik som endast får arbeta på lagret löper heller inte stor risk att blir smittad
  • Anonym (J)

    Gick in och läste på socialstyrelsen och det fanns en höjd risk att man kan föda förtidigt om man fick covid 19. Men de skrev bara att gravida i v 22-36 bör räknas in som riskgrupp. Inte att de faktiskt tillhör riskgrupperna än.

  • Anonym (H)
    Anonym (J) skrev 2021-02-27 08:42:09 följande:

    Gick in och läste på socialstyrelsen och det fanns en höjd risk att man kan föda förtidigt om man fick covid 19. Men de skrev bara att gravida i v 22-36 bör räknas in som riskgrupp. Inte att de faktiskt tillhör riskgrupperna än.


    Det som stått i media är att det redan bestämts
  • Anonym (J)
    Anonym (H) skrev 2021-02-27 08:47:12 följande:

    Det som stått i media är att det redan bestämts


    Nja det kommer att bestämmas. Läst både socialstyrelsen, krisinformation, expressen och försäktingskassan. Om man kollar försäkringskassan så räknas det inte in än. Dock så kom socialstyrelsen ut med detta för 22 timmar sen så nästa vecka har de säkert lagt till gravida.

    Beror på vad försäkringskassan kommer säga om din ersättning om du håller din 2,5 hemma. Jag hade inte skolat in om det inte behövs. Min äldsta började uppskatta förskolan när han var 3 år.
  • Anonym (A)
    Anonym (H) skrev 2021-02-26 23:38:13 följande:

    Varför är han arg på att barnet inte börjat förskola?

    Jag anatar att det inte är ekonomin? För om det är den det handlar om så lär det ju inte vara ett problem nu då du ändå är hemma.

    Jag skulle välja att ha barnet på förskola dock.

    Visst finns en risk. Men troligtvis är den rätt liten.

    Man har inte förbjudit gravida att arbeta. Utan endast gått ut med att man bör slippa arbete i riskfyllda miljöer


    Tack för ditt svar!

    Han är arg för att han inte får lugn och ro hemma om dagarna då han arbetar.
  • Anonym (H)
    Anonym (A) skrev 2021-02-27 10:42:17 följande:

    Tack för ditt svar!

    Han är arg för att han inte får lugn och ro hemma om dagarna då han arbetar.


    Då är alltså egentligen problemet att han jobbar hemifrån?

    Kan han inte stänga in sig i sovrummet med hörselkåpor?

    Om detta är enda anledningen till att barnet ska gå på förskola så anser jag att han får börja fundera över om några månaders lugn som han borde kunna skapa på andra sätt är mer värt än det ofödda barnets hälsa.
  • Anonym (H)

    Sedan är ju frågan. Hur är det i er kommun? I vissa kommuner har barnet ändå bara rätt till 15h förskola när förälder är sjukskriven.

    Isf kommer barnet inte ha rätt till förskola under sommarlovet. Är det ens värt att skola in före sommaren då?

    Sedan tänker jag ju att barnet kanske är i behov av förskola om hen inte har möglighet att träffa andra barn för lek utomhus. Det blir ju skillnad i normalläget på att ha barn hemma när man kan besöka öppna förskolor och liknande

  • Tow2Mater

    "Kunskapsläget kring viruset uppdateras dock hela tiden och nu har det kommit en ny studie som visar att covid-19 inte ökar risken för att en graviditet ska gå fel."

    "En förklaring till att barn föds för tidigt, enligt forskarna, är att läkare sätter igång förlossningen med rädsla för att barnet eller kvinnan ska påverkas negativt av viruset. Den slutsatsen drar de baserat på att det var färre kvinnor än vanligt som födde spontant, det vill säga utan igångsättning.


    Studien går att läsa i sin helhet på den medicinska vetenskapssajten Ultrasound in Obstetrics and Gynecology. "

    www.aftonbladet.se/family/a/41m2yV/studie-covid-19-okar-inte-risk-for-missfall

Svar på tråden Gravida från v 22-ny riskgrupp