• Fotella

    Svårt att andas, gravid v18

    Har haft problem i ca 2 veckor med andning. Har svårt att andas när jag pratar och får nästan andnöd. Samma när jag äter eller anstränger mig minsta lilla. Va hos vårdcentralen och de var mkt oroliga, fick åka in till akut för och göra massa tester för och se så det inte var lugnemboli, och även ekg. Men allt såg bra ut och de kunde inte säga vad de kunde vara. Finns det ngn som varit med om liknande eller om ngn här har ngt förslag på vad det kan vara så vore det tacksamt och veta. Mvh

  • Svar på tråden Svårt att andas, gravid v18
  • Isanen

    Du kanske har blivit känslig mot exempelvis pollen?

    Det börjar komma fram nu när det blir varmare. Och när en är gravid så är immunförsvaret ganska nedsatt. Immunförsvaret och allergi hänger ihop.

    Jag som är astmatiker (och preggo) känner av pollen redan...

  • Stålmamma

    Är det att du blir andfådd eller att det bara blir tungt att andas? I dessa veckor ökar blodmängden vilket gör att man blir mycket lättare andfådd

  • Stålmamma
    Stålmamma skrev 2021-02-27 12:32:47 följande:

    Är det att du blir andfådd eller att det bara blir tungt att andas? I dessa veckor ökar blodmängden vilket gör att man blir mycket lättare andfådd


    Oj det ska så klart inte vara någon arg gubbe i inlägget
  • Deeru

    1. Blodmängden ökar och det blir svårare att syresätta blodet (Borde ju vården veta om kan man tycka)


    2. Bebisen ligger och trycker på lungorna, det brukar bli bättre efter v 33 när barnet sjunker ner mer i bäckenet. Då blir man istället konstant kissnödig.

  • Fia92

    Jag har haft superjobbigt med andningen en stor del av graviditeten. Är i v 34 nu och minns tyvärr inte exakt när det började, men runt v 20 skulle jag tro.

    Jag har också varit på diverse undersökningar men både jag och läkarna har teori om att det till stor del beror på min IBS. Har haft problem med förstoppning till och ifrån och även mycket gasiga och svullna tarmar vid undersökning. Det i kombination med växande livmoder och bebis påverkar sannolikt andningen.

  • Lilant
    Deeru skrev 2021-02-27 13:17:46 följande:

    1. Blodmängden ökar och det blir svårare att syresätta blodet (Borde ju vården veta om kan man tycka)

    2. Bebisen ligger och trycker på lungorna, det brukar bli bättre efter v 33 när barnet sjunker ner mer i bäckenet. Då blir man istället konstant kissnödig.


    För dom flesta blir det inte bättre efter vecka 33 även om det sjunker ner, det gäller vid foglossning att det blir bättre när bäbisen sjunkt ner:) kommer i håg Hur jag grät dagarna innan barnet föddes i vecka 39 för att jag inte kunde andas, är i vecka 9 nu och kan inte heller andas :) Mitt problem beror dock på inflammation i bröstbenet som jag får när jag blir gravid kanske ts ska kolla upp det :)
  • Deeru
    Lilant skrev 2021-02-28 14:04:00 följande:
    För dom flesta blir det inte bättre efter vecka 33 även om det sjunker ner, det gäller vid foglossning att det blir bättre när bäbisen sjunkt ner:) kommer i håg Hur jag grät dagarna innan barnet föddes i vecka 39 för att jag inte kunde andas, är i vecka 9 nu och kan inte heller andas :) Mitt problem beror dock på inflammation i bröstbenet som jag får när jag blir gravid kanske ts ska kolla upp det :)
    ja, säkert olika för alla, men vid alla mina graviditeter så har det blivit bättre när bebisen sjunkit ner och fixerat sig.
Svar på tråden Svårt att andas, gravid v18