• clairesally

    mitt fel eller biltvätt design är inte tillräckligt säker?

    Idag tvättade jag bilen i okq8 i haggvik: automatbilltvätt. Efter tvättade, en stång lyft upp och bilen rullade ut och stannade. Jag trodde att det var färdig och jag borde kör ut. sen jag såg ljuset vid utgång och jag var förvirrade. Jag bakade bilen en lite, Jag såg inte stången redan kom ner som krossade back rutan  
    Jag var kanske jätte dum, men tycker ni att det bör vara en säkerhetsinställning som undviker att bil kör bakåt om föraren av misstag sätter bilen på "back" ? 

  • Svar på tråden mitt fel eller biltvätt design är inte tillräckligt säker?
  • Studentpappa

    Det brukar vara tydligt att man ska köra ut ur biltvätten, det innebär att man kör framåt inte bakåt. Tycker du någon annan ska betala om du "råkar" backa på grannen också?


    Ride it like you stole it
  • Gameofthrones

    Ditt såklart. Man har tydliga instruktioner i biltvätt.

  • Anonvm
    clairesally skrev 2021-02-27 20:12:35 följande:

    Jag var kanske jätte dum, men tycker ni att det bör vara en säkerhetsinställning som undviker att bil kör bakåt om föraren av misstag sätter bilen på "back" ? 


    Det förekommer ivriga försök välden över att "idiot-säkra" precis allting.....

    Det fungerar dock inte på allt, vissa saker behöver man själv faktiskt göra rätt, samt acceptera ansvar för.

    Detta resonemang sträcker sig otroligt mycket längre än just biltvätten i fråga....
  • momjanet

    Du borde helt ärligt inte ha körkort.
    Den som bara "råkar" backa är totalt livsfarlig i trafiken.

  • Madida

    Det är ditt fel. Det låser ju stora skyltar i rött och grönt. Står stop på en stor röd skylt när du ska stanna och en stor grön skylt lyser när du ska köra ut, plus att dörrarna öppnas. Aldrig nånsin ska man backa i en biltvätt.

    Det är surt men nu har du lärt dig det.


    I'm not bossy. I just have better ideas than you
  • Madida
    Madida skrev 2021-02-28 09:40:47 följande:

    Det är ditt fel. Det låser ju stora skyltar i rött och grönt. Står stop på en stor röd skylt när du ska stanna och en stor grön skylt lyser när du ska köra ut, plus att dörrarna öppnas. Aldrig nånsin ska man backa i en biltvätt.

    Det är surt men nu har du lärt dig det.


    *lyser
    I'm not bossy. I just have better ideas than you
  • momjanet

    Problemet är inte skyltningen. Problemet är att TS bara "råkat" lägga in backen.

    Men saken är den att för att krascha en bakruta på detta sätt krävs rätt stor kraft vilket betyder att farten var HÖG.

    För det första ska man aldrig någonsin "råka" backa när man avser att köra framåt.
    För det andra ska man aldrig någonsin backa i full fräs utan försiktigt.

    TS bör återlämna körkortet till trafikverket.

Svar på tråden mitt fel eller biltvätt design är inte tillräckligt säker?