• Jessie73

    Det finns inte mat så det räcker!

    Min son på 17 år kan inte äta sig mätt när han är hos mitt ex. Han är en hälsosam ung kille & har inga ätstörningar. Hur tar jag upp det med hans pappa?

  • Svar på tråden Det finns inte mat så det räcker!
  • Anonym (I)

    Kan väl ta sitt studiebidrag och köpa nåt
    Eller skaffa ett jobb kanske

  • Sven19

    Finns det inte mat så han blir mätt eller är det så att maten som finns inte duger?

  • Anonym (Saga till sjalv?)

    Namner han inget om det sjalv till sin pappa? Han ar ju anda 17 ar.

  • Anonvm

    Någon som är myndig om mindre än ett år bör ha förmåga att själv ta upp detta?

  • Anonym (www)
    Jessie73 skrev 2021-02-28 10:46:53 följande:

    Min son på 17 år kan inte äta sig mätt när han är hos mitt ex. Han är en hälsosam ung kille & har inga ätstörningar. Hur tar jag upp det med hans pappa?


    Har han sagt det till sin pappa? Han måste ju kunna säga det själv. 

    Vi har 5 tonåringar här, några av dem äter som hästar! Vi försöker givetvis se till att det finns mat, men ibland är det faktiskt så att det inte räckte, trots at tvi lagade till fler än vad vi är, eller att någon av dem vill ta något mellanmål men inte hittar något den var sugen på. Då går de själva till matbutiken som vi har nära till. 
    Vi storhandlar på ett ställe lite längre bort och innan coronan sa vi alltid att de får gärna följa med och handla, så att de får det de vill ha. 

    Om det är stora svårigheter, så att du behöver hjälpa sonen att prata med pappan så gör det. Det är väl bara att säga "sonen är alltid hungrig hos dig, ni behöver köpa mer mat!" 
  • Anonym (H)

    Har sonen pratat med pappan?

    Finns det inget att äta alls eller har din son specifica önskemål?

  • Anonym (Förälder)
    Anonym (I) skrev 2021-02-28 10:49:12 följande:

    Kan väl ta sitt studiebidrag och köpa nåt
    Eller skaffa ett jobb kanske


    1. Han får kanske inte ens de pengarna själv.
    2. Föräldrar är de som ska se till att barnen får det de behöver.
  • Anonym (Hanna)

    Först skulle jag uppmana barnet att prata med sin pappa om det. Och om det jnte hjälpte skulle jag väl helt enkelt berätta det för pappan. Har ni en "städad" relation kan jag inte se att det behöver tas upp på ett särskillt sätt utan är väl bara att i formera om. "Du Kalle har sagt att han inte blir mätt av maten hos dig., han brukar bli nöjd om det finns knäckebröd eller likande hemma om han inte blir tillräckligt mätt av middagen".

    Håller pappan på med specuella lågkaloridieter eller liknande som inte passar för en växande aktiv tonåring, kanske du behöver vara mer specifik, nör du berättar vad barnet behöver, om han inte fattar sånt själv.

  • Jessie73

    Han har tagit upp det & fått till svar att det varit en kall vinter med dyra uppvärmningskostnader. De har hästar. Det handlar inte om speciella önskemål eller dylikt. Utan att det aldrig finns mat över till lunch, han pluggar hemifrån pga covid. Jag anser att det är föräldrarna som ska se till att barnen får äta sig mätta. Självklart kan man ta en knäckemacka till middagen som komplement! Men ungdomar behöver riktig mat!

  • Anonym (I)
    Anonym (Förälder) skrev 2021-02-28 11:56:49 följande:
    1. Han får kanske inte ens de pengarna själv.
    2. Föräldrar är de som ska se till att barnen får det de behöver.
    Fast han är myndig om mindre än 1 år. Så inte direkt ett barn..
Svar på tråden Det finns inte mat så det räcker!