• helpmeplss

    Vidgat njurbäcken

    Hej!

    För ca 3 veckor sen började jag känna en kraftig smärta på höger sida långt upp i midjan precis under revbenet som även strålade ut mot ryggen. Jag sökte vård på akuten och fick veta att jag hade urinvägsinfektion, sedan fick jag en remiss till röntgen (ultraljud) och fick då veta att jag har något som heter Hydronefros (vidgat njurbäcken).

    Angående Hydronefros så sa läkaren att det är väldigt vanligt att gravida kvinnor får detta pga att när barnet växer så kan det trycka mot urinledaren. Deras råd till mig var att åka hem och käka alvedon och i värsta fall om inte värktabletter hjälper så kan man få kateter..

    Jag åkte hem, började käka penicillin mot urinvägsinfektionen som jag skulle ta i 5 dagar. Efter avslutad penicillinbehandling så försvann smärtan helt.

    Nu inatt började jag få extremt ont igen och jag har gråtit och kallsvettats hela natten. Har även tagit alvedon mot den här smärtan men det har inte hjälpt det minsta. Jag har googlat som en idiot och försökt hitta någon som varit i samma sits som jag men hittar bara trådar om barn med vidgat njurbäcken.

    Finns det någon här som har tips på vad jag kan göra eller någon med egen erfarenhet?

  • Svar på tråden Vidgat njurbäcken
  • Lilant

    skarpsmärta under revbenen är ju njursten/gallsten, led av det i min graviditet förra året (21) nu är jag 22 å kommer nog få lida denna gången också, finns tyvärr ingen hjälp att få när man är gravid om det inte är riktigt akut för då opererar dom. Men då är det ju om man ligger i smärta i flera månader, vet hur ont det gör för mig hjälpte det att lätt klia på stället. Mitt andra tips är eftersom det är ditt första barn att sova, den lyxen har jag inte denna gången, jobbar du så får du bli sjukskriven för man kan ej jobba med sånna smärtor

Svar på tråden Vidgat njurbäcken