• Anonym (Kaffedraken)

    odla groddar hemma

    Hej,
    Vet inte om detta hör till kategorin trädgård direkt men det är det närmaste jag kunde komma. Glad
    Såg nyligen en videoklipp om hur man odlar broccoligroddar hemma och att det ska tydligen vara ganska nyttigt så jag undrar om någon här håller på med detta? 
    Det verkar vara ganska okomplicerat, men jag är tacksam för tips om det finns några nybörjarmisstag  som man gärna vill undvika?
    Undrar
     även vart man kan köpa frö till groddar, helst ekologiska, samt bra odlingsburkar? 
    Tack på förhand!
  • Svar på tråden odla groddar hemma
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag groddar periodvis mycket, och gör även egna skott. Att grodda är väldigt enkelt så länge man kommer ihåg att skölja groddarna. Kan verkligen rekommendera att göra egna skott också, typ skott på senapsfrön (smakar som en blandning mellan ruccola och wasabi, man får en liten kick av dom, gott att ha utblandade i sallad eller på en macka). 

    Jag tycker det är värt att köpa en groddburk, höll på tidigare med tygtrasor och gummiband men en basic groddburk kostar inte så mycket så jag införskaffade en sån, enklaste möjliga: 
    www.svenskhalsokost.se/biosnacky-groddburk

    Finns andra groddburkar med en liten ställning och hej och hå men dom kostar 150-200 kronor och det tycker jag är för mycket.

    Sen har jag såna här för skott: 
    sproutly.se/shop/odlingstillbehor/litet-skottrag-2-pack

    Frön köper jag från Sproutly. 

    Nybörjarmisstaget jag gjorde i början var att ta för mycket frön i burken, det krävs väldigt lite för att burken ska bli full när dom väl börjat grodda :D Så det kan vara värt att köpa bra frön, för dom räcker väldigt väldigt länge. 

Svar på tråden odla groddar hemma