• Anonym (Mamma)

    Allvarligt mobilberoende 13 åring

    Är ensamstående mamma till en nybliven 13 åring. Jag behöver verkligen hjälp. Hon är extremt besatt av sin mobil och även nu av sin skoldator där hon videochattar med vänner. Tyvärr behöver hon skoldatorn till allt arbete. Var kan man vända sig om man har ett barn med så allvarlig besatthet? Hon har blivit extremt aggressiv och blir hysterisk om jag säger att hon ska lägga undan i 10 minuter för att kunna plocka undan tex. Har hon sakerna i närheten kan hon inte alls fokusera. Det är skrämmande hur arg hon blir. Hon slår aldrig mig men hon skriker och gapar. Är rädd att vi ska få klagomål och har sagt det till henne men det hjälper inte.

    Inget skit nu utan behöver verkligen hjälp. Jag måste bryta det här. Det är inte bara att ta sakerna heller.

  • Svar på tråden Allvarligt mobilberoende 13 åring
  • Anonym (Anonym)

    Jo det är faktiskt bara att ta sakerna. Du är vuxen, hon är ett barn! Om hon blir aggressiv kan du ringa polisen ifall du inte kan hantera henne.

    Stäng dessutom av internet allt utom lektionstider. Ska hon surfa pga läxor sker det övervakat med dig bredvid och inget socialt chattande eller videochat.

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-02-28 21:05:12 följande:

    Jo det är faktiskt bara att ta sakerna. Du är vuxen, hon är ett barn! Om hon blir aggressiv kan du ringa polisen ifall du inte kan hantera henne.

    Stäng dessutom av internet allt utom lektionstider. Ska hon surfa pga läxor sker det övervakat med dig bredvid och inget socialt chattande eller videochat.


    Hon gör läxor på datorn, hon har ingen distansundervisning. Jag jobbar ju också. Det är inte heller internet som är problemet utan just nu är det att hon är besatt av att prata med sina kompisar. Även om hon precis varit med dem.

    Jag tror hon behöver mer hjälp än att hon och jag ska hamna i hemska konflikter.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Mamma) skrev 2021-02-28 21:09:26 följande:
    Hon gör läxor på datorn, hon har ingen distansundervisning. Jag jobbar ju också. Det är inte heller internet som är problemet utan just nu är det att hon är besatt av att prata med sina kompisar. Även om hon precis varit med dem.

    Jag tror hon behöver mer hjälp än att hon och jag ska hamna i hemska konflikter.
    Ok, så då är det kvällstid som ni har problem. Fortfarande: stäng internet och sitt bredvid om hon ska göra läxor. Telefonen tar du bort helt, det klarar hon tydligen inte av att hantera.

    Du måste förstå att det är som en drogberoende, du måste ta bort det hon är beroende av.

    Om du inte klarar detta själv så får du ta henne till BUP eller be soc om nåt slags föräldrastöd. Sätt ner foten för sjutton!
  • Anonym (L)

    Förbered henne på att ni måste ha ett samtal. Ta det när ni båda är lugna, utsövda, glada och mätta. Kanske ta en promenad tillsammans utan mobiler. Skogen blir man ju lugn av.

    Gå inte in på hotelser, men gör klart att du måste få prata och hon måste lyssna. Och att sedan är det hennes tur att prata och då kommer du att lyssna.

    Prata om att du är orolig, att hon måste kunna diskutera utan att skrika, att det är bra med skärmar och att hon håller kontakt med vännerna, men att vissa tidpunkter måste vara skärmfria. Säg vilka tidpunkter som är viktigast, t ex måltider, en halvtimme före läggdags, när läxorna ska göras, när hon ska städa.

    Försök bestämma tillsammans med henne, vad hon tycker, inte för att inte du som är vuxen är den som bestämmer, utan för att visa att du litar på henne att hon kan vara delaktig i att fatta rätt beslut.

    Ni kanske tillsammans kan bestämma att var 3e dag har ni mamma-dotter tid 1-2 h och då är det skärmfritt?

    Men om detta inte skulle hjälpa, om du inte alls når fram själv, så kanske ni behöver hjälp att prata med varandra, ex skolkuratorn kan vara en hjälp där. Svårare att skrika när en annan vuxen är med.

    Om det fortfarande inte hjälper - stäng av hennes abonnemang tills hon går med på att prata på ett lugnt och sansat sätt. Inte så stor idé med mobil utan internet... (wifi stänger du såklart också av).

  • Anonym (Anonym)

    Varför jag tjatar om internet är för att hon så klart kan nå sina vänner därigenom om hon inte har telefonen.

  • Tow2Mater
    Anonym (Mamma) skrev 2021-02-28 21:09:26 följande:
    Hon gör läxor på datorn, hon har ingen distansundervisning. Jag jobbar ju också. Det är inte heller internet som är problemet utan just nu är det att hon är besatt av att prata med sina kompisar. Även om hon precis varit med dem.

    Jag tror hon behöver mer hjälp än att hon och jag ska hamna i hemska konflikter.
    Minns min 'yngre tonårstid' - efter att ha träffat bästisen i skolan hela dagen hängde vi i telefonen i timtal efter det. Föräldrarna var ju inte glada vi ockuperade telefonen hela kvällarna (före mobilernas tid) eftersom ingen annan kunde ringa då.
  • Anonym (123)

    Jag har 4 tonåringar och idag umgås ju barnen på ett annat sätt än vad vi gjorde som barn tror man får ha det i åtanke. Och i dessa tider då de inye ska umgås mer än i skolan är det ju bra att de kan hitta ett sätt att ändå umgås. Men sen om hom vägrar städa, göra läxor osv så får du helt enkelt ta sakerna av henne tills drt är gjort

  • Anonym (Mamma)

    Jag förstår absolut behovet av att hålla kontakt med vännerna nu när de inte ses på samma sätt, även om de ses mycket ändå. Problemet är att jag på sista tiden märker att det går ut över städ, läxor mm. Och att hon har blivit så himla arg när det är dags att avsluta.

    Tog ut allt från rummet innan hon skulle sova och fick höra hur elak jag är och att hon missar allt vad kompisarna skriver i deras grupp.

  • Mrs Moneybags

    Kan du höra med kommunen om de har några bra föräldrakurser där man tar upp konfliktlösning med tonåringar? Det brukar finnas. Det låter som att det kanske inte just är mobilen som är problemet utan din dotters beteende. 

  • Citronsaft

    Köper inte resonemanget att hom behöver den för skolarbete. Skolarbete kan knappast pågå dygnet runt. Så 8-16 visst. Och 1,5 timme om det är läxa eller liknande. Övriga tider 0 dator 0 mobil.

Svar på tråden Allvarligt mobilberoende 13 åring