• Sun 28 Feb 2021 22:39
    2321 visningar
    2 svar
    2
    2321

    Fluoxetin vikt och/eller bulimi-erfarenheter?

    Hej!

    Jag har nyligen fått diagnosen Bulimia nevrosa och i förra veckan så började jag med Fluoxetin då den tydligen har en aptitdämpande effekt för många människor. Jag är så tacksam över att få medicinsk hjälp- mina hetsätningar är ett krig som jag inte kommer att vinna om jag inte får MYCKET hjälp- nämligen.

    Är uppe i 40 milligram redan då jag började på 20 och redan innan denna veckan är slut så ska jag upp till 60 milligram-enligt läkarens ordination. Tycker själv att det går väldigt fort men jag litar på henne då hon faktiskt arbetar på ätstörningsmottagningen.

    Jag har 3 frågor om Fluoxetin-till er som har använt medcinen- oavsett om vid behandling av Bulimi eller för depression:

    1) Gick ni upp eller ner i vikt? Oavsett om ni gick upp eller ner i vikt så får ni gärna ta hänsyn till ev. förändringar gällande matvanor!

    2) Hjälpte medicinen för er som har/Hade Bulimi-dvs hade fluoxetin en aptitdämpande effekt?

    3) Vad hände när du slutade med medicinen- till dig med Bulimi dvs? Kom hetsätningssuget tillbaka?

    Mycket tacksam för svar/återkoppling :)

  • Svar på tråden Fluoxetin vikt och/eller bulimi-erfarenheter?
  • Anonym (Lever med bulimi­)
    Mon 1 Mar 2021 01:19
    #1

    Jag upplevde inte att det påverkade min aptit alls. Däremot den ångestdämpande effekten leder till mindre behov av hetsätning.

    Jag har fortfarande Bulimi.

  • Anonym (Emma)
    Tue 2 Mar 2021 18:02
    #2

    Har ätit flouxetin mot ätstörningar som gick i omgångar mellan svält och hetsätning. Min ångest runt mat försvann totalt och min aptit blev mer normal. Gick såklart upp i vikt då jag va underviktig å började äta normalt igen men det var absolut inte chock-uppgång som jag var mest rädd för. Dom gjorde bara så att jag såg friskare ut:)

    Fick tillbaks dom normala hunger och mättnadskänslorna så under tiden jag åt dom så skulle jag säga att ja va så frisk som ja kunde bli! Har slutat med dom nyligen men funderar på att börja igen då jag börjar komma in i gamla vanor å tankar, både in- och utsättningen av dom är fruktansvärda så man får bara hålla ut, tog ungefär 3 mån för mig innan dom verkade fullt ut!

Svar på tråden Fluoxetin vikt och/eller bulimi-erfarenheter?