• Smilla1989

    Riskbedömning

    I fredags gick socialstyrelsen ut med att gravida bör anses vara en riskgrupp från graviditetsvecka 22. Detta för att risken för extrem prematur födsel är relativt stor om gravid får covid-infektion (1 av 35 föder innan v28 om de får covid mellan v22-27).

    Hur ser det ut på din arbetsplats. Görs det något för att minimera risken så att du inte blir smittad med covidviruset?

    Jag arbetar som lärare på högstadiet. Just nu är det delvis distans vilket gör att jag endast träffar 100-150 olika elever per vecka. Oftast 25 st per gång i ett klassrum som är relativt litet. Riskbedömning är gjord. Åtgärder blev att jag ska undvika personalutrymmen, vid distanslektion hålla mig hemma och om jag är orolig kan jag för egna pengar bekosta munskydd och visir för användning i klassrummet.

  • Svar på tråden Riskbedömning
  • Holy93

    Arbetar på äldreboende så är ju nära människor hela tiden. Skulle rekommendera dig att införskaffa ett visir och engångs munskydd som du byter ofta, tvätta händerna och sprita ofta. Det är väl sagt att man ska ha munskydd där det är svårt att hålla avstånd, i alla fall i mitt län, och det lär ju gälla i klassrum också

  • Abborre

    Låter som en rimlig riskbedömning, tycker dock att din arbetsgivare skulle stå för visir och munskydd, men det är ju inte en jättekostnad å andra sidan.

    Jag har kontotsjobb och där har vi begränsningar på hur många som får vara inne på kontoret, samt inga resor.

Svar på tråden Riskbedömning