• Sun 28 Feb 2021 23:00
    618 visningar
    4 svar
    4
    618

    Val av skola

    Nordic International School i Karlstad. Hiss eller diss? Någon som har sina barn där?


    The first glass of wine is all about the food, the second glass is about love and the third glass is about mayhem.
  • Svar på tråden Val av skola
  • Mon 1 Mar 2021 06:56
    #1

    Såvitt jag har förstått är en stor del eller kanske till och med all undervisning på engelska. Undersökningar visar att elever får svårare att lära sig om undervisningen sker på ett annat språk än modersmålet, särskilt i de naturvetenskapliga ämnena. Kunskaper i det engelska språket väger inte upp på långa vägar i vad man får vs vad man försvårar. Jag skulle inte sätta egna barn i en sådan skola, då finns det säkert andra bra friskolor att välja mellan.

  • Tue 2 Mar 2021 15:17
    #2

    Tack för svar! Ja, de har ungefär hälften av undervisningen på engelska.


    The first glass of wine is all about the food, the second glass is about love and the third glass is about mayhem.
  • Magica­l
    Tue 2 Mar 2021 15:31
    #3

    Det finns lite att läsa här och där om man googlar, även om det inte är mycket

    Jag kan väl tycka att det inte är så positivt med deras idéer om sina regler med poäng osv, men de får i alla fall inte göra riktigt som de ville från början: 
    www.aftonbladet.se/nyheter/a/0En9m0/skolor-stoppas-fran-kladkod 
    (artikeln är från 2017) 

    Den här artikeln är från Norrköping och 2018, men inte bra vibbar från lärarperspektiv. Sånt kan man också tänka på innan man väljer skola för sina barn för om det är täta lärarbyten så får eleverna en sämre utbildning.
    folkbladet.se/nyheter/norrkoping/flera-larare-har-lamnat-nya-skolan-om5022650.aspx 

    Jag ser att skolan du frågar om  har många annonser ute just nu om att de söker personal inför hösten. an kan fråga sig varför de har så många annonser ute - är det för att skolan växer eller är det för att folk har slutat? 

  • Mon 8 Mar 2021 11:26
    #4

    Hej! Tack för svar! Ja, jag har googlat och hittar ungefär lika lite som du. Skolan utökar med två klasser till hösten och förbereder sig för att starta lågstadieundervisning så jag upplever att annonseringen har en rimlig förklaring där. Har pratat med folk i stan och om man jämför så är det välkänt att t.ex. Engelska skolan har en relativt hög omsättning på lärarna medan jag inte hört detsamma om NIS. Å andra sidan har jag inte hört något alls om NIS men skulle gärna vilja göra det :)


    The first glass of wine is all about the food, the second glass is about love and the third glass is about mayhem.
Svar på tråden Val av skola