• Selmans

    Göra inomhusbord till utebord?

    Jag letar matbord till vår uteplats och är ute efter lite lantligt träigt. Har nu hittat ett fint, lagom stort men det är ett vanligt inomhusbord. Står att det behöver målas om.

    Min tanke är att köpa detta bord (nästan gratis) och skrapa/slipa bort den gamla färgen, och därefter måla med en utefärg, typ fönsterfärg, för att det ska tåla väder och vind. Kommer det då klara sig eller är det kört?

    För extra skydd kan jag tänka mig att beställa en glasskiva att lägga ovanpå, så skyddas utan ytterligare. Är det en bra idé, eller är det hög risk för sprickor när det står ute och det kanske blir en stormig natt?

  • Svar på tråden Göra inomhusbord till utebord?
  • Lilant

    Är det vanligt trä så skulle jag köra vanlig husfärg kanske en lack på för bättre hållbarhet :)

  • Stårschan2

    Är det tänkt att det ska stå helt oskyddat från väder och vind året om, eller kommer det att tas in under vintern, eller stå under tak?

    Din idé om att skrapa och måla i utomhusfärg låter ju toppen, och funkar säkert bra, men kanske inte hur länge som helst. Alla utemöbler behöver ju underhåll för att hålla sig fina.


    De kan bytas ut mot Vi. Dem kan bytas ut mot Oss.
Svar på tråden Göra inomhusbord till utebord?