• Feliciad

    PCOS när har jag ägglossning

    Hej! Jag har pcos och försöker bli gravid igen, har en son sen tidigare. Jag har mens ca var tredje månad, men vet inte när jag då har ägglossning. Tar massa test men blir aldrig positivt... kan ju inte testa mig varje dag i 3 månaders tid... inga symptom vid ÄL heller så svårt å veta... nån som är i samma sits eller har något råd?

  • Svar på tråden PCOS när har jag ägglossning
  • Selmans

    Gissningsvis ca 2 veckor innan mensen. Så när det börjar närma dig 2,5 månad sedan sist kanske du kan testa och se?

    Men det är lurigt med pcos. Jag har det inte själv men en nära vän har det. Hon hade mens ca 2 gånger/år och naturligtvis var det helt oförutsägbart. Hon och hennes man gav snabbt upp tanken på att testa och timea sexet oxygen hade istället sex när andan föll på. I deras fall 2-3 ggr/vecka. Det tog dem 1 år och två ägglossningar att bli gravida.

    Även jag som har normal cykel skippade att testa och hade istället sex ca tredje dag när vi försökte, hela månaden. Även för mig tog det två ägglossningar.

  • Feliciad

    Det är tufft att ha sex var tredje dag under så lång period tycker jag... det blir inte roligt... man gör det bara för att man måste tillslut och därför skulle jag gärna vilja veta när min ägglossning är.... har man ca 14 dagar innan mens även om jag bara har mens var tredje månad alltså?

  • Selmans
    Feliciad skrev 2021-03-01 00:00:17 följande:

    Det är tufft att ha sex var tredje dag under så lång period tycker jag... det blir inte roligt... man gör det bara för att man måste tillslut och därför skulle jag gärna vilja veta när min ägglossning är.... har man ca 14 dagar innan mens även om jag bara har mens var tredje månad alltså?


    Jag förstår det. Var tredje dag kan vara tufft om det ses som en måste, men samtidigt har ju vissa sex varje dag bara för att det är härligt. Det beror nog på lusten/njutningen osv. Och sånt kan man ju jobba på! Hur ofta har ni sex om ni inte haft pressen av att skaffa barn på era axlar?

    Ja, jag skulle tro att ägglossningen alltid sker ca 14 dagar innan mensen. Men någon som jobbar inom området kanske kan ge dig ett 100-procentigt svar.
Svar på tråden PCOS när har jag ägglossning