• bbbb12

    Barnkalas under pandemin???

    Säkert en het potatis enligt många men då jag står inför födelsedag frågar jag
    ändå. Tycker alla verkar göra jätteolika. 

    Min tanke är att jag bjuder in 5 barn (plus dottern), hyr en hel trampolinpark så att inga andra barn är där alls och säger åt den personal som arbetar att de måste hålla avstånd, får ställa fram kalasgrejerna när barnen inte är i rummet etc. På så vis blir det inga nya kontakter så att säga. Självklart håller även jag avstånd.

    Bjuder enbart in kompisar som dottern redan leker med och träffar i klassen varje dag. Föräldrarna får lämna barnen utanför trampolinparken så att det inte blir någon trängsel. (Även om det är få barn)

    Tankar och input välkomnas men vi håller god ton tycker jag! Fel eller rätt? Frågar då jag helst inte vill orsaka en storm från föräldrar till barnen vi bjuder in om de tycker annorlunda än jag.
  • Svar på tråden Barnkalas under pandemin???
  • Anonym (Nej)

    NEJ! Bara nej!

    Skulle mitt barn få en inbjudan till kalas skulle jag seriöst ifrågasätta de föräldrarnas mentala kapacitet och risktänkande även utanför corona, det skulle sätta hela umgänget i ifrågasättande om man ens törs släppa iväg sitt barn dit, vad deras barn har för grundtankar med sig hemifrån, om hen är ett lämpligt sällskap längre osv. 

    Fattar du det där med corona och restriktioner, att vi just nu är inne i en högperiod där vi dessutom fått in varianter som är både farligare och smittsammare?

    Antingen håller ni till utomhus eller inte alls!

  • Anonym (K)

    Verkligen svårt. Förstår att du funderar kring det.

    Ska de som har råd att hyra helt lekland få ha kalas medan de barn vars föräldrar inte har det inte får kalas?

    Vågar man ha några få barn hemma på kalas?

    Risken finns också att vissa grupperingar i klassen bjuder varandra och vissa hamnar utanför alla kalas.

    Hur har de andra i klassen gjort?

    Kan ju lätt kännas orättvist för barnen om vissa i klassen har kalas som om inget hänt i världen medan andra följer rekommendationerna och struntar i ?onödvändiga? kontakter.

    Vi har firat med släkten, det har räckt här och barnet har känts nöjd med det.

  • Anonym (Ja)

    Ja, säger jag, det är så kalasen har sett ut på sista tiden, en mindre grupp av samma barn som ändå träffas i skola/förskola och på ställen där de är ensamma (många sådana ställen har anpassat sig så de hyr oftast bara ut till små grupper ändå som får vara där ensamma). 
     
    Kan man så skulle jag iofs vänta också och ta det under en period när smittan är relativt låg/på väg ned. 

  • Catnap

    Tycker det låter rätt safe. Ungar går ju på lekland med betydligt fler barn. Sen är det väl upp till föräldrarna om de vill skicka dit sina barn. Jag skulle kolla med dem i förväg, innan jag hyr nåt.

  • Anonym (Ute)

    Vi valde att ha några få barn - utomhus. Även om barnen träffas inomhus, så träffar vi vuxna inte dem.

    Jag hade inte låtit mitt barn gå på inomhuskalas nu.

  • Anonym (M)

    I somras hade vi kalas för vårt barn och bjöd in klasskompisarna. Då var det i och för sig ingen restriktion om att barn inte får umgås inomhus efter skolan, men det var ändå lite fundersamt om vi verkligen skulle. Vi kontaktade alla klasskamraters föräldrar och frågade vad de tyckte om att vi planerade att hyra en biosalong och att kalaset blev att se en film + dricka och popcorn. Alla tyckte att det var en bra idé så det gjorde vi. Maken var enda vuxna och han höll avstånd till alla.

    I nuläget är det inte säkert att vi hade bjudit på kalas, ens på leklande/jump yard eller liknande. Om jag har uppfattat restriktionen rätt, så handlar det om att man bryter "bubblan" om föräldrarna blir involverade genom besök eller att barnen kan ta med sig smitta hem. Barnen träffas ju i skolan varje dag så om det inte är anledningen förstår jag inte hur de kan ha skolan öppen. Så frågan är ju om du kan arrangera kalaset utan att någon förälder inklusive du själv, träffar barnen inomhus? Går det så borde det vara ok, så länge de inte är fler än åtta barn.

    Själv kan jag faktiskt inte svara på hur jag hade ställt mig om frågan kom till oss.Jag tillhör riskgrupp och har suttit hemma sedan snart ett år tillbaka. Som det ser ut i dagsläget är jag tveksam om vi hade tackat ja.

  • Anonym (M)
    Anonym (K) skrev 2021-03-01 12:02:28 följande:

    Verkligen svårt. Förstår att du funderar kring det.

    Ska de som har råd att hyra helt lekland få ha kalas medan de barn vars föräldrar inte har det inte får kalas?

    Vågar man ha några få barn hemma på kalas?

    Risken finns också att vissa grupperingar i klassen bjuder varandra och vissa hamnar utanför alla kalas.

    Hur har de andra i klassen gjort?

    Kan ju lätt kännas orättvist för barnen om vissa i klassen har kalas som om inget hänt i världen medan andra följer rekommendationerna och struntar i ?onödvändiga? kontakter.

    Vi har firat med släkten, det har räckt här och barnet har känts nöjd med det.


    Fast fira med släkten är ju inte heller ok, såvida de inte tillhör er lilla "bubbla"!

    Och ja, det är ju så samhället fungerar; de som har råd och möjlighet kan och de som inte har det blir utan (i detta fall kalas).
  • Anonym (K)
    Anonym (M) skrev 2021-03-01 12:35:38 följande:

    Fast fira med släkten är ju inte heller ok, såvida de inte tillhör er lilla "bubbla"!

    Och ja, det är ju så samhället fungerar; de som har råd och möjlighet kan och de som inte har det blir utan (i detta fall kalas).


    Ja det är bra att poängtera, släkt utanför ens egen eller varandras bubbla är inte ok. :)

    Visst är det så. Men kanske en viktig frågeställning för vissa om man i vill medverka till att det är så, eftersom det kan bli extra tydligt just nu.

    Samtidigt blir vissa saker mer utjämnade, tex slipper många höra om andras Åreveckor eller utlandsresor för en gångs skull.(och ja jag vet att det finns egoister som åker ändå, vilket för barn såklart blir väldigt konstigt: varför kan de åka under Corona men inte vi?)

    Utekalas som nån skrev är väl kanske bästa just nu.
  • Gameofthrones

    Jag skulle säga JA,

    Vet du vad skulle faktiskt gå med ett samtal eller ett kort mail först

    Hej,

    Tänkte om ha en kompisinbjudan / kalas på ett lekland. Kan man skicka ut en inbjudan? Ett samtal går också. Säg att det är fåtal kompisar ni har i åtanke.

    Man ser på barn idag dem mår inte så bra av antisociala omgivningen.

    En utav mina grannars barn har blivit annulunda, inte lika framåt, mår dåligt. Innan pandemin. Leende varje dag. Nu inget.

    Endel mår bra av distanseringen,

    Endel mår dåligt av inte ha socialt umgänge,

    Nu går man inte gå in en hel familj och handla eller på resturang. Två och två eller 1.

    Gör så bra som möjligt. För barnen. Se till att dem tvättar sig före och efter kalaset. Föräldrar tänker olika och berätta att ni kommer se till att hygien sköts. =)

    Vi har inte kalas utan barnen får träffas på fritiden. Under visst antal. Vi är endel föräldrar som har kommit överens.

  • Mrs Moneybags

    Det låter som en bra idé med bara 5 barn och en hel trampolinpark att vistas på. Alternativt utomhuskalas för dessa 5 barn. 

Svar på tråden Barnkalas under pandemin???