• Mon 1 Mar 2021 15:11
    844 visningar
    7 svar
    7
    844

    Bra naprapat för gravid i Sthlm?

    Söker tips på bra naprapat i Sthlm som behandlar gravida. Är bara i v 13 så har ingen mage. Har lite foglossning men framförallt ont i ryggen som inte bara är graviditetsrelaterat. Tränar med råd från sjukgymnast men skulle vilja komplettera med besök hos duktig naprapat som trycker och släpper på lite spänningar. Har både bra och dåliga erfarenheter av naprapater, men den bra har tyvärr bytt jobb, så hoppas jag kan få något tips!

  • Svar på tråden Bra naprapat för gravid i Sthlm?
  • Anonym (Anony­m)
    Mon 1 Mar 2021 15:12
    #1

    Är du gravid ska du inte till naprapat eller liknande, det har inte med magen att göra bara.

  • Anonym (Sumpa­n)
    Mon 1 Mar 2021 15:17
    #2
    Anonym (Anonym) skrev 2021-03-01 15:12:16 följande:

    Är du gravid ska du inte till naprapat eller liknande, det har inte med magen att göra bara.


    Varför inte då?

    Jag gick till en naprapat med specialutbildning för att behandla gravida. Inga problem alls.

    Det är visserligen i Sundbyberg men kan rekommendera Sundbybergs hälsocenter om ts kan tänka sig att åka dit.
  • Mon 1 Mar 2021 15:33
    #3
    Anonym (Anonym) skrev 2021-03-01 15:12:16 följande:

    Är du gravid ska du inte till naprapat eller liknande, det har inte med magen att göra bara.


    Om du har belägg för detta får du gärna hänvisa till källa. Annars avfärdar jag det som okunskap, möjligen grundad i att inte ALLA naprapater och liknande vet hur de ska behandla gravida.
  • Mon 1 Mar 2021 15:36
    #4
    Anonym (Anonym) skrev 2021-03-01 15:12:16 följande:

    Är du gravid ska du inte till naprapat eller liknande, det har inte med magen att göra bara.


    Om du har belägg för detta får du gärna hänvisa till källa. Annars avfärdar jag det som okunskap, möjligen grundad i att inte ALLA naprapater och liknande vet hur de ska behandla gravida.
    Anonym (Sumpan) skrev 2021-03-01 15:17:14 följande:

    Varför inte då?

    Jag gick till en naprapat med specialutbildning för att behandla gravida. Inga problem alls.

    Det är visserligen i Sundbyberg men kan rekommendera Sundbybergs hälsocenter om ts kan tänka sig att åka dit.


    Tack! Lite knöligt för mig med Sundbyberg, men ska kolla upp det! Är det bra kan det vara värt en omväg.
  • Tue 2 Mar 2021 07:53
    #5
    +1

    Anna Hanfot! Hon finns vid Västerbroplan.

  • Anonym (Napra­pat)
    Sat 6 Mar 2021 18:30
    #6
    +1
    Anonym (Anonym) skrev 2021-03-01 15:12:16 följande:

    Är du gravid ska du inte till naprapat eller liknande, det har inte med magen att göra bara.


    Vad har du fått det ifrån? Naprapater har tillräcklig kunskap för att bedöma vad som är rätt typ av behandling. Och jag skulle våga påstå att vi naprapater har väldigt god kunskap om även graviditetsrelaterade besvär.

    Bara för att man kanske inte ska använda sig av manipulationsbehandling vid graviditet, så kan man använda sig av många andra tekniker.

    Sedan är såklart naprapater människor och alla har ju sina egna specialintressen, endel jobbar i princip bara med kvinnohälsa och graviditetsrelaterade besvär och endel gör det inte alls.

    Men när jag gick utbildningen så ingick iallafall både teoretiskt del om graviditet och graviditetsrelaterade besvär och komplikationer post partum. Samt praktisk del hur behandla gravida.
  • Anonym (Napra­pat)
    Sat 6 Mar 2021 18:33
    #7
    +1

    Och för att svara på TS fråga ;)

    Så skulle jag rekommendera Anna E på Tullinge hälsokälla eller Hela kvinnans klinik.

Svar på tråden Bra naprapat för gravid i Sthlm?