• Epplet123

    Snusfri 33 dagar....

    Har nu varit snusfri 33 dagar, har varit en mycket jobbig tid.
    Tycker fortfarande av man har besvär som trötthet, yrsel, lite illamåend. Är detta normalt ?
    Någon som har erfarenhet om hur länge man måste ha det jobbigt?

  • Svar på tråden Snusfri 33 dagar....
  • 100wfs

    Dom gånger jag slutat snusa så har jag inte mått dåligt fysiskt, jag har däremot varit jävligt sugen på snus och haft jävligt kort stubin, prövningen har så att säga varit mer mental. Efter första försöket så ser jag till att inte träffa folk första veckan utan snus pga blir jävligt otrevlig. Men sen tycker jag det liksom lägger sig. 
    Min svärfar blev på riktigt deprimerad när han slutade snusa, han satt och grät i flera dagar och fick till slut låg dos antidepp utskrivet. 

    Alla reagerar olika. Men du har ju varit utan ganska länge så jag skulle nog kolla upp om dina besvär beror på något annat. 

  • Steven01

    Det är tufft att sluta men dina besvär är nog längre än det som är vanligt. Men häng in där! Imorgon kan vara då det vänder, kasta inte bort dom här dagarna. Du klarar det. Och vad är det att du mår dåligt några dagar när du sen slipper detta beroende resten av livet.

  • Anonvm
    Epplet123 skrev 2021-03-01 17:22:19 följande:

    Har nu varit snusfri 33 dagar, har varit en mycket jobbig tid.


    HÄRLIGT KÄMPAT!!!

    Själv slutade jag för en 10år sen o minns än idag hur extremt jobbigt det var.

    Men jag minns inte de besvär som du tar upp, jag vill mer beskriva det som en allmän "oro" och rastlöshet. Något jag uppfattade hjälpte var att hålla mig sysselsatt, vara aktiv, vara med folk.
    Sitta hemma själv vid tv/dator var precis omöjligt.

    Har du testat att "lura" psyket med att ha något annat under läppen? Typ tuggummi eller vad du kan komma på, även det upplevde jag hjälpte.

    Lycka till.
  • Relaxa75

    För det första, bra kämpat! Du kommer att göra så många vinster av det beslutet framöver, men du kommer få fortsätta kämpa ett tag till. Om det va lätt så skulle fler lyckas.

    Nu till din fråga. Jag är inte någon läkare, men nikotin skapar högt blodtryck och när du slutar tillföra nikotinet så kommer ditt blodtryck att sjunka och det ör helt normalt att känna av det. Samma sak med oro och rastlöshet.

    Om du vill få lite perspektiv så kan du gå in på slutasnusa.se och läsa om när folk ska sluta. Det är inte lätt kan jag lova.

    Men även jag lyckades och har varit snusfri i typ 7år nu, så det går. Och det känns jävligt bra när man inser att man kommer klara det.

  • Epplet123

    Tackar för eran svar!
    Är på min 39 dag utan snus nu.
    fortfarande upp och ned med humör och hur jag mår.
    Tycker detta är jobbigt, känns som någon for av ångest/stress

  • Steven01
    Epplet123 skrev 2021-03-07 13:45:40 följande:

    Tackar för eran svar!
    Är på min 39 dag utan snus nu.
    fortfarande upp och ned med humör och hur jag mår.
    Tycker detta är jobbigt, känns som någon for av ångest/stress


    Fortsätt kämpa. Du har kommit så långt nu att nästa dag kan vara den dag det släpper och du mår bra igen. Kom ihåg att det du gör nu kommer du tjäna på resten av livet så om det är lite jobbigt en dag till är väl inte hela världen?
  • RodisDoris

    Det går i cykler om 3 det där.
    Var tredje dag, sedan var tredje vecka, var tredje månad, vart tredje år. 
    Efter ca 7-8 år så luktar snus vansinnigt gott, men du har inget sug efter det. 

Svar på tråden Snusfri 33 dagar....